Senternovem


28-02-2008 | Adviesraden: beprijzing CO2-uitstoot verkeer hard nodig

Marike van Lier Lels: "Er is momentum. We moeten nu aan de slag!"

Een jaar lang is er gewerkt aan `Een prijs voor elke reis', een gezamenlijk advies van de VROM-raad, de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de Algemene Energieraad over CO2-reductie in het weg-, scheepvaart- en luchtvaartverkeer. De belangrijkste conclusie: om de klimaatdoelen te halen is een trendbreuk nodig en zijn op verschillende fronten forse maatregelen noodzakelijk. Betalen voor elke gram CO2 die je uitstoot, specifiek CO2-reductiebeleid en ondersteunend beleid zijn de drie sporen waarlangs de trendbreuk gestalte moet krijgen.

Het huidige beleid voor de transportsector is totaal onvoldoende, maakt Van Lier Lels duidelijk. Zij is voorzitter van de commissie die het advies op 28 januari aan de drie betrokken ministers aanbood: "Als er niets verandert neemt de transportsector de gehele Europese ruimte voor CO2-uitstoot in beslag. In ons advies benadrukken we dat het noodzakelijk is om een driesporenbeleid te voeren. Het is: én, én, én. Het hangen van een prijskaartje aan elke gram uitgestoten CO2, is het belangrijkste spoor. Daar moeten we zo snel mogelijk mee beginnen: voordat maatregelen in de transportsector (wegverkeer, luchtvaart en scheepvaart) hun beslag krijgen, ben je al een heel eind verder."

Van auto's tot scheepsschroeven
Help je het klimaat met efficiëntere scheepsschroeven, schonere brandstoffen, of elektrische auto´s? Van Lier Lels denkt van wel: "Dan hebben we het over het tweede beleidsspoor dat zich specifiek richt op CO2-reductie. Dat beleid is noodzakelijk omdat het tientallen jaren duurt voordat prijsbeleid voldoende CO2-reductie in de transportsector oplevert. Maar ook hier benadrukken we dat je niet moet verwachten dat je met dat specifieke reductiebeleid het hele probleem oplost; het is maar een deel van de oplossing."

Pijn verzachten
Ondersteunend beleid ten slotte vormt het derde spoor. En daarmee valt ook pijn te verzachten. Van Lier Lels: "Dan gaat het er onder meer om dat je als overheid bepaalde technologische ontwikkelingen subsidieert waarvan het niet vanzelfsprekend is dat de markt ze zelf oppakt. Ook kan het gaan om een betere ruimtelijke planning, bijvoorbeeld van bedrijfsterreinen in combinatie met goed openbaar vervoer. Als overheid moet je mensen dus helpen gemakkelijker keuzes te maken, die helpen de CO2-uitstoot te verminderen."

"Je versterkt elkaar"
Op de vraag hoe het advies past binnen het programma EnergieTransitie, antwoordt Van Lier Lels: "Volgens mij heel goed. We hebben voorzitter Frits Hermans van het platform Duurzame Mobiliteit op bezoek gehad. Hij heeft toegelicht hoe het platform tegen de problematiek aankijkt. Bijvoorbeeld als het gaat om personenvervoer en gedragsverandering. Dat ligt zeker in het verlengde van waar wij mee bezig waren. Het rapport dat zij aanleverden hebben we ook weer als input gebruikt bij de totstandkoming van ons advies. We hebben er veel aan gehad. Al ben je vanuit een iets andere insteek bezig, je versterkt elkaar. Dan ontstaat er momentum. Daar moeten we gebruik van maken, ook omdat de bewustwording in de samenleving groeit. We moeten nu aan de slag!"

Kijk voor meer informatie op het Platform Duurzame Mobiliteit.