Senternovem
28-02-2008 | Adviesraden: beprijzing CO2-uitstoot verkeer hard nodig
Marike van Lier Lels: "Er is momentum. We moeten nu aan de slag!"
Een jaar lang is er gewerkt aan `Een prijs voor elke reis', een
gezamenlijk advies van de VROM-raad, de Raad voor Verkeer en
Waterstaat en de Algemene Energieraad over CO2-reductie in het weg-,
scheepvaart- en luchtvaartverkeer. De belangrijkste conclusie: om de
klimaatdoelen te halen is een trendbreuk nodig en zijn op
verschillende fronten forse maatregelen noodzakelijk. Betalen voor
elke gram CO2 die je uitstoot, specifiek CO2-reductiebeleid en
ondersteunend beleid zijn de drie sporen waarlangs de trendbreuk
gestalte moet krijgen.
Het huidige beleid voor de transportsector is totaal onvoldoende,
maakt Van Lier Lels duidelijk. Zij is voorzitter van de commissie die
het advies op 28 januari aan de drie betrokken ministers aanbood: "Als
er niets verandert neemt de transportsector de gehele Europese ruimte
voor CO2-uitstoot in beslag. In ons advies benadrukken we dat het
noodzakelijk is om een driesporenbeleid te voeren. Het is: én, én, én.
Het hangen van een prijskaartje aan elke gram uitgestoten CO2, is het
belangrijkste spoor. Daar moeten we zo snel mogelijk mee beginnen:
voordat maatregelen in de transportsector (wegverkeer, luchtvaart en
scheepvaart) hun beslag krijgen, ben je al een heel eind verder."
Van auto's tot scheepsschroeven
Help je het klimaat met efficiëntere scheepsschroeven, schonere
brandstoffen, of elektrische auto´s? Van Lier Lels denkt van wel: "Dan
hebben we het over het tweede beleidsspoor dat zich specifiek richt op
CO2-reductie. Dat beleid is noodzakelijk omdat het tientallen jaren
duurt voordat prijsbeleid voldoende CO2-reductie in de transportsector
oplevert. Maar ook hier benadrukken we dat je niet moet verwachten dat
je met dat specifieke reductiebeleid het hele probleem oplost; het is
maar een deel van de oplossing."
Pijn verzachten
Ondersteunend beleid ten slotte vormt het derde spoor. En daarmee valt
ook pijn te verzachten. Van Lier Lels: "Dan gaat het er onder meer om
dat je als overheid bepaalde technologische ontwikkelingen subsidieert
waarvan het niet vanzelfsprekend is dat de markt ze zelf oppakt. Ook
kan het gaan om een betere ruimtelijke planning, bijvoorbeeld van
bedrijfsterreinen in combinatie met goed openbaar vervoer. Als
overheid moet je mensen dus helpen gemakkelijker keuzes te maken, die
helpen de CO2-uitstoot te verminderen."
"Je versterkt elkaar"
Op de vraag hoe het advies past binnen het programma EnergieTransitie,
antwoordt Van Lier Lels: "Volgens mij heel goed. We hebben voorzitter
Frits Hermans van het platform Duurzame Mobiliteit op bezoek gehad.
Hij heeft toegelicht hoe het platform tegen de problematiek aankijkt.
Bijvoorbeeld als het gaat om personenvervoer en gedragsverandering.
Dat ligt zeker in het verlengde van waar wij mee bezig waren. Het
rapport dat zij aanleverden hebben we ook weer als input gebruikt bij
de totstandkoming van ons advies. We hebben er veel aan gehad. Al ben
je vanuit een iets andere insteek bezig, je versterkt elkaar. Dan
ontstaat er momentum. Daar moeten we gebruik van maken, ook omdat de
bewustwording in de samenleving groeit. We moeten nu aan de slag!"
Kijk voor meer informatie op het Platform Duurzame Mobiliteit.