28/02/2008 09:30
Intelligence Group
Een vijfde van niet-westerse allochtonen voelt zich 'allochtoon' Vierde opeenvolgende jaar dat allochtonen zich meer 'allochtoon' zijn gaan voelen
Rotterdam - 27 februari 2008
21 Procent van de allochtonen tussen de 15 en 35 jaar voelt zich tegenwoordig 'allochtoon', terwijl dat in 2004 nog 13 procent was. Daarmee is 2007 het vierde opeenvolgende jaar dat er een stijging te zien is. Dit blijkt uit het jaarlijkse Minderheden Op de Arbeidsmarkt onderzoek (MOA) van Intelligence Group onder 1.141 personen uit de TMSA-groep (Turkije, Marokko, Suriname, Nederlandse Antillen/Aruba). De mate waarin personen zich 'allochtoon' voelen, kan gezien worden als een maatstaf voor de identiteitsbeleving van allochtonen in Nederland. Belangrijkste conclusie: stijging door de jaren heen
Gaf in 2004 nog slechts 13 procent van de ondervraagde allochtonen aan zich 'allochtoon' te voelen, in 2007 is dit gestegen tot 21 procent (zie onderstaande tabel). Dit is een stijging van 61 procent. Deze stijging blijkt zich met name te hebben voorgedaan tussen 2004 en 2005, maar ook daarna heeft deze stijging zich doorgezet. Het percentage van de allochtonen dat zich voornamelijk Nederlander voelt, is in deze periode gedaald van 32 naar 25 procent. Het percentage dat zich zowel Nederlander voelt als behorend tot een allochtone groep ('bicultureel') schommelt tussen 46 en 55 procent. Tabel Vind je dat je deel uit maakt van een allochtone bevolkingsgroep?
2004 2005 2006 2007
Nee, ik voel mij 32% 36% 26% 25% (voornamelijk)
Nederlander.
Ja en nee, want 55% 46% 55% 53% ik voel mij Nede
rlander en behor
end bij een allo
chtone groep.
Ja, ik voel mij 13% 18% 19% 21% voornamelijk als
iemand die beho
ort bij een allo
chtone groep.
Steeds belangrijker om bij het vinden en binden rekening te houden met culturele achtergrond De groep die zich (voornamelijk) Nederlander voelt, wordt kleiner. Voor het vinden en binden van werknemers met een andere culturele achtergrond heeft dit voor werkgevers belangrijke consequenties. Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zegt hierover "Doordat de identificatie met de eigen cultuur steeds belangrijker wordt, is het voor werkgevers relevant niet alleen bij de werving, maar ook bij het behouden van personeel rekening te houden met hun culturele achtergrond. Met heel eenvoudige aanpassingen kunnen werkgevers hier al op inspelen. Ik denk hierbij aan het aannemen van allochtone recruiters, het aanpassen van beeldmateriaal, het rekening houden met culturele feestdagen en het aanbieden van halal/koosjer eten in de bedrijfskantine."
Meer informatie?
Voor vragen omtrent dit persbericht kunt u terecht bij Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. U kunt hem zowel telefonisch bereiken (010 - 280 90 10) als via de mail (geert-jan@intellligence-group.nl). www.intelligence-group.nl
Technische verantwoording
Het Minderheden Op de Arbeidsmarkt onderzoek (MOA) van Intelligence Group heeft plaatsgevonden in het laatste kwartaal van 2007. Iemand is gedefinieerd als 'allochtoon' als iemand zelf of minimaal één van zijn ouders geboren is in Turkije, Marokko, Suriname, Nederlandse Antillen/Aruba. De steekproef voor het MOA is gewogen op basis van voltooid opleidingsniveau, geslacht en herkomst van de Nederlandse bevolking van 15 t/m 35 jaar. De steekproef is representatief voor de aspecten waarop zij gewogen is.
http://www.intelligence-group.nl