Gemeente Deurne

26-02-2008
Samenwerkingsovereenkomst KVU wordt ondertekend op 28 februari om 11.30 uur
Deurne centrum en Blasiusstraat Zeilberg werken samen aan mogelijkheden voor veilig uitgaan
Op 28 februari a.s. wordt de samenwerkingsovereenkomst Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) ondertekend voor de uitgaansgebieden Deurne Centrum en Blasiusstraat in de Zeilberg. De overeenkomst wordt ondertekend door de volgende partners; gemeente, politie, brandweer, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de horecaondernemers van Deurne Centrum en de Blasiusstraat in de Zeilberg). Hiermee geven zij aan gezamenlijk verantwoording te dragen voor een kwalitatief goede en veilige uitgaansomgeving. Ook worden hiermee afspraken gemaakt om tijd en middelen ter beschikking te stellen.

De horeca ondervindt net als de politie, gemeente, burgers, bezoekers direct of indirect de gevolgen van horecaoverlast. Dit blijkt ook uit onderzoek naar de effecten van het horecabeleid en Horecaconvenant, dat in 2007 twee studenten van de Avans Hoge School is uitgevoerd. Tijdens het overleg met het horecabestuur in Deurne is besloten om gezamenlijk de veiligheid aan te pakken rondom het uitgaan. Dit gebeurt door de invoering van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU). Dit is een instrument om betrokken partijen (gemeente, politie, brandweer en de horecaondernemers) samen te brengen, zodat zij problemen in kaart kunnen brengen om deze vervolgens gezamenlijk integraal aan te pakken.
Vervolgens is de start van de KVU in de uitgaansgebieden Deurne Centrum en Blasiusstraat in de Zeilberg goedgekeurd door het college. Door de methodiek van de KVU worden de negatieve effecten van het uitgaan onderzocht en zo mogelijk aangepakt.

Uitvoering en realisatie
Als de samenwerkingsovereenkomst is ondertekend, vindt er een veiligheidsanalyse plaats waarin alle partners betrokken worden. Het doel van deze analyse is om de objectieve en subjectieve (on)veiligheid in kaart te brengen en te prioriteren. De analyse vormt het startpunt voor een gezamenlijke inspanning. De kwaliteit van de analyse bepaalt het uiteindelijke resultaat. Na de analyse wordt er een plan van aanpak opgesteld. In de eerste plaats wordt in het plan van aanpak samengevat hoe de huidige veiligheidssituatie is en welke problemen zijn geconstateerd. Vervolgens worden de doelstellingen, maatregelen en activiteiten gedefinieerd. Aan dit plan van aanpak wordt een convenant gekoppeld waarin de partijen afspreken om gezamenlijk de maatregelen uit te voeren. Dit convenant vervangt te zijner tijd het bestaande Horecaconvenant. Hierna kan daadwerkelijk gestart worden met de uitvoering van de opgestelde maatregelen. Tot slot vindt er na verloop van tijd een evaluatie plaats, waarin wordt gekeken of de opgenomen maatregelen uit het plan van aanpak ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Hierna kan besloten worden om de KVU-cyclus opnieuw te starten.