Gemeente Deurne
26-02-2008
Samenwerkingsovereenkomst KVU wordt ondertekend op 28 februari om
11.30 uur
Deurne centrum en Blasiusstraat Zeilberg werken samen aan
mogelijkheden voor veilig uitgaan
Op 28 februari a.s. wordt de
samenwerkingsovereenkomst Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU)
ondertekend voor de uitgaansgebieden Deurne Centrum en Blasiusstraat
in de Zeilberg. De overeenkomst wordt ondertekend door de volgende
partners; gemeente, politie, brandweer, Koninklijk Horeca Nederland
(KHN) en de horecaondernemers van Deurne Centrum en de Blasiusstraat
in de Zeilberg). Hiermee geven zij aan gezamenlijk verantwoording te
dragen voor een kwalitatief goede en veilige uitgaansomgeving. Ook
worden hiermee afspraken gemaakt om tijd en middelen ter beschikking
te stellen.
De horeca ondervindt net als de politie, gemeente, burgers, bezoekers
direct of indirect de gevolgen van horecaoverlast. Dit blijkt ook uit
onderzoek naar de effecten van het horecabeleid en Horecaconvenant,
dat in 2007 twee studenten van de Avans Hoge School is uitgevoerd.
Tijdens het overleg met het horecabestuur in Deurne is besloten om
gezamenlijk de veiligheid aan te pakken rondom het uitgaan. Dit
gebeurt door de invoering van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU).
Dit is een instrument om betrokken partijen (gemeente, politie,
brandweer en de horecaondernemers) samen te brengen, zodat zij
problemen in kaart kunnen brengen om deze vervolgens gezamenlijk
integraal aan te pakken.
Vervolgens is de start van de KVU in de uitgaansgebieden Deurne
Centrum en Blasiusstraat in de Zeilberg goedgekeurd door het college.
Door de methodiek van de KVU worden de negatieve effecten van het
uitgaan onderzocht en zo mogelijk aangepakt.
Uitvoering en realisatie
Als de samenwerkingsovereenkomst is ondertekend, vindt er een
veiligheidsanalyse plaats waarin alle partners betrokken worden. Het
doel van deze analyse is om de objectieve en subjectieve
(on)veiligheid in kaart te brengen en te prioriteren. De analyse vormt
het startpunt voor een gezamenlijke inspanning. De kwaliteit van de
analyse bepaalt het uiteindelijke resultaat. Na de analyse wordt er
een plan van aanpak opgesteld. In de eerste plaats wordt in het plan
van aanpak samengevat hoe de huidige veiligheidssituatie is en welke
problemen zijn geconstateerd. Vervolgens worden de doelstellingen,
maatregelen en activiteiten gedefinieerd. Aan dit plan van aanpak
wordt een convenant gekoppeld waarin de partijen afspreken om
gezamenlijk de maatregelen uit te voeren. Dit convenant vervangt te
zijner tijd het bestaande Horecaconvenant. Hierna kan daadwerkelijk
gestart worden met de uitvoering van de opgestelde maatregelen. Tot
slot vindt er na verloop van tijd een evaluatie plaats, waarin wordt
gekeken of de opgenomen maatregelen uit het plan van aanpak ook
daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Hierna kan besloten worden om de
KVU-cyclus opnieuw te starten.