Technologie Stichting STW

Het omgekeerde probleem van de los spuitende tuinslang

woensdag 6 februari 2008

Een los spuitende tuinslang, zo ongeveer beweegt een in zee hangende stalen buis waardoor koelwater wordt opgepompt voor een nieuw proces om gas offshore te condenseren. Shell ontwikkelde het gas-condensatieproces om gas goedkoper te transporteren en zocht naar een oplossing voor het tuinslang-probleem. De stalen koelbuizen hangen namelijk los in zee en kunnen door teveel bewegingen beschadigen. TUD-onderzoeker Guido Kuiper testte in een proefopstelling welke krachten op de buizen inwerken. Met de verrassende resultaten heeft hij een rekenmodel gemaakt waar Shell verder mee aan de slag kan.

Losse tuinslang Olie en gas moeten steeds verder uit de kust worden opgepompt vanuit steeds diepere wateren (>2000 m). Om lange en dure pijpleidingen te elimineren ontwikkelde Shell een nieuw concept waarbij het gas offshore op een schip wordt gecondenseerd en het vloeibare gas direct naar de klant wordt getransporteerd. Het koelwater daarvoor wordt opgepompt van tussen de 150 en 500 meter diep, door vrijhangende stalen stijgbuizen. Door het krachtig opgepompte water maken de buizen onvoorspelbare bewegingen, vergelijkbaar met het slingergedrag van een losse tuinslang. Guido Kuiper ging op zoek naar de oorzaak.

Hij testte in een experimentele opstelling een 5 meter lange PVC buis van 7 cm diameter waarmee water werd opgezogen. De buis bleek stabiel beneden een bepaalde vloeistofsnelheid. In tegenstelling tot alle bestaande theorieën vertoonde de buis boven deze vloeistofsnelheid een complexe beweging, die uit twee afwisselende fasen bestond. Eén fase is een bijna periodieke, rondgaande beweging van het uiteinde van de buis. De andere fase is een ruis-achtige trilling zonder veel beweging van de buis. Meer onderzoek is noodzakelijk om deze bewegingen, die gecompliceerder zijn dan aanvankelijk gedacht, volledig te kunnen verklaren.

De gangbare theorie om die bewegingen te verklaren is namelijk tegenstrijdig. Bij lage vloeistofsnelheid zouden de stijgbuizen instabiel gedrag vertonen, terwijl experimenten geen enkel teken van instabiliteit toonden. Kuiper bedacht twee nieuwe verklaringen. Ten eerste wordt de instabiliteit van de buis voorkomen door de externe hydrodynamische demping van het omringende water. Ten tweede is het nodig een goede beschrijving te vinden van de vloeistofstroming rond de zuigmond van de buis voor een juiste stabiliteitsanalyse. Met de gevonden resultaten is Kuiper weer een stap verder op weg naar een beter rekenmodel.

Toepassing Shell is geïnteresseerd in het concept om gas direct op een drijvend platform te verwerken en vloeibaar te maken. Voor dit concept is oppompen van koelwater door buizen noodzakelijk. Verder onderzoek door Shell zou kunnen leiden tot een rekenmodel om het gedrag van de vrijhangende stijgbuizen te voorspellen.

Promotie: 28 februari 2008, Technische Universiteit Delft.

Meer informatie: * Guido Kuiper 070-4473411 Guido.Kuiper@shell.com * Promotor: Prof. Dr. Ir. J. Blaauwendraad en Prof. Dr. Ir. J.A. Battjes