Socialistische Partij
SP Amsterdam :: Actie en fractienieuws
Maak station Bijlmer klantvriendelijk
27-02-2008 * De SP wil dat station Bijlmer snel klantvriendelijk
gemaakt wordt. Bij dit in november geopende station zijn servicebalies
en verkooppunten zeer moeilijk te vinden en ontbreken loketten
helemaal. SP-raadslid Meta Meijer: "Station Bijlmer moet het station
van de toekomst worden en staat in de top 10 van grootste stations.
Het station ziet er weliswaar mooi uit, maar is volstrekt niet
servicegericht."
Station Bijlmer wordt gebruikt door zowel de NS als het GVB. Deze
beide vervoerders zijn echter slecht bereikbaar op het station. Er is
wel een 'servicebalie' verstopt in een winkeltje, maar loketten
ontbreken volledig. Daarnaast is het aantal kaartautomaten zeer
beperkt, slecht vindbaar en deels in de openlucht. Ook zijn er
nauwelijks voorzieningen om je fiets gratis te stallen. En de
toegankelijkheid van het station voor mensen met een functiebeperking
laat zeer te wensen over: persoonlijke assistentie is geheel afwezig.
De gebrekkige klantvriendelijkheid past volgens de SP niet bij het
zesde station in Nederland. Meijer: "De NS liet dit station feestelijk
openen door prinses Maxima als station van de toekomst. Op een
dergelijk station hoort dan wel de reiziger centraal te staan. Zeker
de incidentele reiziger wordt niet welkom geheten in het doolhof van
dit station. Indien de verkoopautomaat al gevonden wordt, is de
strippenkaart slechts verkrijgbaar met kleingeld. En voor
reisinformatie ben je al helemaal niet welkom op station Bijlmer.
Wethouder Herrema moet zich inspannen richting de NS om van het
station echt iets moois te maken voor de reizigers."