Agfa-Gevaert maakt resultaten vierde kwartaal bekend
Omzet van 864 miljoen euro, negatief beïnvloed door sterke euro en economische vertraging in de VS
* EBIT van 59 miljoen euro, aangetast door hoge grondstofkosten, sterke euro en lagere omzet
* Netto financiële schuld 131 miljoen euro lager dan eind september, vooral door aanzienlijke reductie van werkkapitaal
* Stabiele marge in Graphics' drukvoorbereiding
* Eerste generatie inketportfolio klaar voor marktintroductie
* Marge met dubbele cijfers in HealthCare
* Besparingsplan op schema
* Nettowinst van 42 miljoen euro voor volledig jaar, nettoverlies van 27 miljoen euro in vierde kwartaal
* Voorstel om voor 2007 geen dividend te betalen
* Press release
* Mortsel (België)
* February 27, 2008 08:00
Agfa-Gevaert maakte vandaag de resultaten van het vierde kwartaal. De hoge grondstofkosten bleven wegen op de resultaten van de Groep en de omzet werd beïnvloed door de sterke euro en de economische vertraging in de VS. Tijdens het vierde kwartaal slaagde Agfa-Gevaert erin om het werkkapitaal en de netto financiële schuld aanzienlijk terug te dringen. De omzet kwam uit op 864 miljoen euro. De recurrente EBIT bedroeg 59 miljoen euro en het nettoverlies 27 miljoen euro.
Agfa-Gevaert Groep - vierde kwartaal
in miljoen euro Kw.4 2006 Kw.4 2007 evolutie %
Omzet 927 864 -6,8%
Brutowinst (*) 342 291 -14,9%
% van de omzet 36,9% 33,7%
Recurrente EBITDA (*) 117 92 -21,4%
% van de omzet 12,6% 10,6%
Recurrente EBIT (*) 80 59 -26,3%
% van de omzet 8,6% 6,8%
Bedrijfsresultaat (42) 26
Nettoresultaat (25) (27)
Nettobedrijfskasstroom (6) 137
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Zonder wisselkoerseffecten daalde de omzet met 3,2 procent tot 864 miljoen euro (6,8 procent inclusief wisselkoerseffecten).
Tegenover het vierde kwartaal van 2006 waren de kosten voor aluminium - dat enkel in Graphics gebruikt wordt voor de productie van drukplaten - opnieuw 8 miljoen euro hoger. De prijs van zilver - dat gebruikt wordt in elke businessgroep - bleef op een zeer hoog niveau.
De recurrente brutowinstmarge daalde van 36,9 procent in het vierde kwartaal van 2006 tot 33,7 procent, vooral door de hogere grondstofkosten, de lagere omzet en negatieve mixeffecten. Deze elementen werden gedeeltelijk gecompenseerd door een verbeterde productie-efficiëntie. Voorts werd de brutowinstmarge beïnvloed door non-cashkosten in verband met de productievermindering die doorgevoerd werd om de voorraden aanzienlijk terug te dringen.
Sinds de aankondiging van het besparingsplan in augustus 2006, werd een nettodaling van het personeelsbestand van bij benadering 1.100 werknemers (voltijdse equivalenten) tot ongeveer 13.400 werknemers genoteerd. De Groep slaagde erin de verkoop-, algemene en administratieve kosten terug te dringen met 9,6 procent. De verkoop-, algemene en administratieve kosten bedroegen in het vierde kwartaal 22,8 procent van de omzet. Er worden bijkomende maatregelen genomen om deze kosten verder te verlagen.
De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bleven stabiel op 50 miljoen euro. De meeste aandacht bleef gericht op industriële inkjetdruk in Graphics en software in HealthCare.
De recurrente EBITDA van de Groep (de som van Graphics, HealthCare, Specialty Products en het niet-toegewezen segment) bedroeg 92 miljoen euro, tegenover 117 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006. De recurrente EBIT daalde met 26,3 procent van 80 miljoen euro tot 59 miljoen euro. De reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten bedroegen 33 miljoen euro, tegenover 122 miljoen euro in 2006.
Het niet-operationeel resultaat kwam uit op min 18 miljoen euro. Er werd een nettoverlies van 27 miljoen euro geboekt.
Balans en kasstroom
- Eind 2007 bedroegen de totale activa 3.559 miljoen euro, tegenover 3.832 miljoen euro eind 2006.
- In het vierde kwartaal werd een aanzienlijke vooruitgang geboekt met de verlaging van het werkkapitaal. Vooral door gerichte acties in Graphics, daalden de voorraden tot 578 miljoen euro (of 97 dagen), tegenover 624 miljoen euro (107 dagen) in december 2006 en 692 miljoen euro (117 dagen) in september 2007. De handelsvorderingen bedroegen 861 miljoen euro, of 90 dagen en de handelsschulden 275 miljoen euro, of 46 dagen. Dit weerspiegelt de inspanningen van de Groep om op alle niveaus de uitgaven te verminderen en de vermindering van de grondstofaankopen om de productie af te stemmen op het doel de voorraden terug te dringen.
- Tegenover het eind van het derde kwartaal van 2007, daalde de netto financiële schuld met 131 miljoen euro tot 721 miljoen euro.
- De nettobedrijfskasstroom bedroeg 137 miljoen euro in het vierde kwartaal en 108 miljoen euro voor het volledige jaar.
Agfa Graphics - vierde kwartaal
in miljoen euro Kw.4 2006 Kw.4 2007 evolutie %
Omzet 444 416 -6,3%
Recurrente EBITDA (*) 33,7 29,5 -12,5%
% van de omzet 7,6% 7,1%
Recurrente EBIT (*) 17,7 14,5 -18,1%
% van de omzet 4,0% 3,5%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
De omzet van Graphics bedroeg 416 miljoen euro, wat overeenkomt met een daling van 2,8 procent zonder wisselkoerseffecten (6,3 procent inclusief wisselkoerseffecten). De omzet werd beïnvloed door de sterke euro, de economische vertraging in de VS en de versnelde achteruitgang in het analoge computer-to-film-segment.
De recurrente EBITDA-marge bedroeg 7,1 procent van de omzet en de recurrente EBIT-marge daalde van 4,0 procent van de omzet tot 3,5 procent. Graphics drong zijn werkkapitaal aanzienlijk terug, wat op korte termijn een negatieve invloed had op de EBIT-marge, maar de businessgroep ook in staat stelde om tijdens het kwartaal aanzienlijke kasstromen te genereren.
Het segment van de drukvoorbereiding presteerde goed en slaagde erin de EBIT-marge stabiel te houden op 7 procent van de omzet, ondanks de 8 miljoen euro hogere aluminiumkosten en de impact van het programma voor de reductie van de voorraden. De strikte uitvoering van het besparingsplan en de omschakeling van analoge technologie naar meer rendabele digitale computer-to-plate-systemen verklaren deze gunstige resultaten. Anderzijds had het segment van de industriële inkjet nog steeds af te rekenen met hoge opstartverliezen, aangezien de R&D-inspanningen geïntensiveerd werden om de ontwikkeling van de eerste generatie producten te finaliseren.
Op Ifra, het evenement voor krantenuitgevers, gehouden in Wenen (Oostenrijk) in oktober, demonstreerde Agfa Graphics de volgende generatie van zijn violette drukplaattechnologie gebaseerd op fotopolymeren. De :N92v-drukplaat voor kranten en commercieel drukwerk volgt de toonaangevende :N91v-plaat op, met een verbeterde duurzaamheid en kwaliteit. Nog op Ifra toonde Agfa Graphics de nieuwste versie van zijn workflowsysteem voor krantenproductie, :Arkitex 6.0, alsook de nieuwe :Arkitex Portal-toepassing, die een overzicht van de hele krantenworkflow op een enkel scherm weergeeft. Axel Springer AG, de grootste Duitse krantenuitgeverij, besliste om Agfa Graphics' rastertechnologie :Sublima in al zijn drukkerijen in Duitsland te installeren. De software is ontworpen om de drukkwaliteit aanzienlijk te verbeteren zonder bijkomende inspanningen. In Thailand installeerde The Post Publishing Public Company 2 :Polaris Computer-to-Plate-systemen en :Sublima-technologie. De onderneming publiceert The Bangkok Post, de grootste Engelstalige krant in Thailand, en de Thaise The Post Today.
In het commerciële druksegment, tekende Agfa Graphics een partnership met de Technique Group, wat Agfa de mogelijkheid geeft om zijn :Delano-projectmanagementsysteem en :ApogeeX-workflowsoftware te combineren met Technique's informatiesysteem. De geïntegreerde oplossing biedt klanten volledige automatisering en controle, van de creatie van een opdracht tot de levering van het eindproduct. In november kondigde Agfa Graphics de installatie aan van het 1.000ste :ApogeeX-workflowsysteem in Noord-Amerika.
In industriële inkjet vervoegden ITNH en Gazillion Digital Solutions de groeiende lijst van Amerikaanse verdelers van Agfa Graphics' :Anapurna-breedformaatprinters. Bordendrukker Sign-A-Rama in Escondido (Californië) kocht een :Anapurna XL², het vlaggenschip van de breedformaatportfolio. Het bedrijf maakt deel uit van de Sign-A-Rama franchise, die 600 zaken telt in 25 landen.
Agfa HealthCare - vierde kwartaal
in miljoen euro Kw.4 2006 Kw.4 2007 evolutie %
Omzet 425 374 -12,0%
Recurrente EBITDA (*) 80,3 54,9 -31,6%
% van de omzet 18,9% 14,7%
Recurrente EBIT (*) 60,3 38,9 -35,5%
% van de omzet 14,2% 10,4%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Na de zwakke prestatie van het voorgaande kwartaal zijn de resultaten van HealthCare gevoelig verbeterd. De omzet was hoger dan in het derde kwartaal van 2007 en bovendien werd een marge met dubbele cijfers bereikt. Exclusief wisselkoerseffecten daalde de omzet van HealthCare tegenover het vierde kwartaal van 2006 met 8,1 procent (12,0 procent inclusief wisselkoerseffecten). De voornaamste reden was de marktgebonden terugval in klassieke film en hardcopy.
De verkoop-, algemene en administratieve kosten daalden aanzienlijk, waardoor de lagere omzet en de ongunstige mix- en wisselkoerseffecten gedeeltelijk gecompenseerd werden. De recurrente EBITDA-marge bedroeg 14,7 procent van de omzet. De recurrente EBIT bedroeg 38,9 miljoen euro, of 10,4 procent van de omzet.
Op het vlak van beeldvorming introduceerde Agfa HealthCare zijn Drystar Axys tafelmodel hardcopyprinter op de Amerikaanse markt. Het systeem is ontwikkeld om beelden van verschillende modaliteiten af te drukken. Het is het enige tafelmodel dat aan de strenge Amerikaanse eisen voldoet om ook mammografieën af te drukken. In Canada kreeg Agfa HealthCare officieel toestemming om bepaalde CR-digitizers aan te bieden voor mammografietoepassingen.
In november kondigde HealthCare de hernieuwing aan van zijn contract met Premier, waardoor het PACS (Picture Archiving and Communication Systems), RIS (Radiology Information Systems) en systemen voor het rapporteren van resultaten kan aanbieden aan de meer dan 1.700 ziekenhuizen die lid zijn van deze Amerikaanse aankoopalliantie. Op de jaarlijkse bijeenkomst van de Radiological Society of North America toonde Agfa HealthCare de laatste versie van de IMPAX-oplossing voor Imaging Informatics, die zowel de meest eenvoudige als de meest complexe workflows in beeldvormingsafdelingen aankan.
In het vierde kwartaal meldde Agfa HealthCare ook verscheidene commerciële successen voor zijn ziekenhuis- en klinische informatiesystemen (ORBIS). Met de Duitse Hospitalgesellschaft Jade-Weser GmbH werd een overeenkomst getekend voor de introductie van ORBIS doorheen de hele ziekenhuisgroep. Ook in Duitsland besliste de groep privé-ziekenhuizen KMG Kliniken AG Bad Wilsnack om ORBIS uit te breiden naar haar zes zorgcentra. In Frankrijk, Italië en België ging Agfa HealthCare door met de succesvolle introductie van ORBIS in verscheidene sleutelorganisaties. In het opkomende segment van de e-health, waarin samenwerking tussen de zorgverstrekkers cruciaal is voor de kwaliteit van de zorgverstrekking, zijn meer dan 8.000 Franse huisartsen aangesloten op HealthCare's platform voor de distributie van onderzoeksresultaten. Samen beheren, versturen en traceren ze maandelijks honderdduizenden resultaten en medische rapporten.
Agfa Specialty Products - vierde kwartaal
in miljoen euro Kw.4 2006 Kw.4 2007 evolutie %
Omzet 58 74 27,6%
Recurrente EBITDA (*) 5,6 9,2 64,3%
% van de omzet 9,7% 12,4%
Recurrente EBIT (*) 4,6 7,2 56,5%
% van de omzet 7,9% 9,7%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
De omzet van Agfa Specialty Products groeide met 30,0 procent (27,6 procent inclusief wisselkoerseffecten) van 58 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006 tot 74 miljoen euro. De omzet werd gestuwd door belangrijke contracten voor grote volumes op het vlak van Specialty Foils and Components en Security and Identification, zoals het contract voor een compleet subsysteem voor de productie van de Marokkaanse identiteitskaarten. De recurrente EBITDA-marge kwam uit op 12,4 procent van de omzet. De recurrente EBIT steeg tot 7,2 miljoen euro, of 9,7 procent van de omzet.
In het vierde kwartaal sloot Agfa Specialty Products twee overeenkomsten voor zijn geleidende organische Orgacon-producten. De Noorse onderneming Thin Film Electronics zal Agfa's speciaal aangepaste Orgacon-drukinkten gebruiken voor de productie van gedrukte geheugencellen. Het Zweedse PaperDisplay zal op basis van Orgacon-producten aan lage kost op papier gedrukte informatiedisplays produceren. Voorts werd op basis van Agfa's luchtfotografiefilm een gamma films voor gebruik in bewakingscamera's en camera's voor het vaststellen van verkeersovertredingen ontwikkeld.
Resultaten volledig jaar
Agfa-Gevaert Groep - volledig jaar
in miljoen euro 2006 2007 evolutie %
Omzet 3.401 3.283 -3,5%
Brutowinst (*) 1.299 1.158 -10,9%
% van de omzet 38,2% 35,3%
Recurrente EBITDA (*) 408 340 -16,7%
% van de omzet 12,0% 10,4%
Recurrente EBIT (*) 256 197 -23,0%
% van de omzet 7,5% 6,0%
Bedrijfsresultaat
65
125 92,3%
Nettoresultaat 15 42 x2,8
Nettobedrijfskasstroom 107 108 0,9%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
- Zonder rekening te houden met de wisselkoerseffecten daalde de omzet met 0,5 procent.
- De recurrente brutowinstmarge van de Groep daalde van 38,2 procent in 2006 tot 35,3 procent, vooral door de impact van de grondstofkosten, die 84 miljoen euro hoger lagen dan in 2006.
- De recurrente EBIT daalde met 23,0 procent tot 197 miljoen euro.
- De Groep noteerde een nettowinst van 42 miljoen euro of 34 cent per aandeel, tegenover 15 miljoen euro of 12 cent per aandeel in 2006.
Agfa Graphics - volledig jaar
in miljoen euro 2006 2007 evolutie %
Omzet 1.712 1.617 -5,6%
Recurrente EBITDA (*) 140,6 123,6 -12,1%
% van de omzet 8,2% 7,6%
Recurrente EBIT (*) 72,6 60,6 -16,5%
% van de omzet 4,2% 3,8%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Zonder wisselkoerseffecten zakte de omzet met 2,7 procent (5,6 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 1.617 miljoen euro. Door de evolutie van de grondstofkosten - die 69 miljoen euro hoger lagen dan in 2006 - en de investeringen in industriële inkjet, kwam de recurrente EBITDA uit op 123,6 miljoen euro, of 7,6 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde met 16,5 procent tot 60,6 miljoen euro. Door de strikte uitvoering van de besparingen en de verbeterde productie-efficiëntie kon het drukvoorbereidingssegment de aanzienlijk hogere grondstofkosten bijna volledig compenseren. Het industriële inkjetsegment bleef daarentegen kampen met hoge opstartverliezen.
Agfa HealthCare - volledig jaar
in miljoen euro 2006 2007 evolutie %
Omzet 1.452 1.392 -4,1%
Recurrente EBITDA (*) 239,4 179,6 -25,0%
% van de omzet 16,5% 12,9%
Recurrente EBIT (*) 161,4 105,6 -34,6%
% van de omzet 11,1% 7,6%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Wisselkoersen niet meegerekend daalde de omzet met 0,8 procent (4,1 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 1.392 miljoen euro. De recurrente EBITDA bedroeg 179,6 miljoen euro of 12,9 procent van de omzet. De recurrente EBIT daalde met 34,6 procent tot 105,6 miljoen euro.
Agfa Specialty Products - volledig jaar
in miljoen euro 2006 2007 evolutie %
Omzet 237 274 15,6%
Recurrente EBITDA (*) 45,3 41,2 -9,1%
% van de omzet 19,1% 15,0%
Recurrente EBIT (*) 39,3 35,2 -10,4%
% van de omzet 16,6% 12,9%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Wisselkoerseffecten niet meegerekend groeide de omzet met 17,3 procent (15,6 procent inclusief wisselkoerseffecten) tot 274 miljoen euro. De recurrente EBITDA-marge bereikte 15,0 procent van de omzet en de recurrente EBIT-marge kwam uit op 12,9 procent van de omzet.
Dividend
Hoewel de Raad van Bestuur alle vertrouwen heeft in de Groepsstrategie, vindt hij ook dat het dividendbeleid de prestaties van het jaar moet weerspiegelen. Daarom zal de Raad van Bestuur aan de Algemene Aandeelhoudersvergadering van 29 april 2008 voorstellen om voor 2007 geen dividend uit te keren.
Vooruitzichten
De Agfa-Gevaert Groep zal zich blijven concentreren op het genereren van cash en op het verbeteren van de operationele prestaties van de activiteiten. Rekening houdend met het huidige economische klimaat, verwacht Agfa-Gevaert een stabiele omzet in 2008 (bij stabiele wisselkoersen), waarbij de digitale en IT-oplossingen de marktgerelateerde achteruitgang van de traditionele producten zullen compenseren. De rendabiliteit van de Groep zal echter opnieuw beïnvloed worden door de grondstofkosten indien die op dezelfde hoge niveaus als in de eerste maanden van het jaar blijven noteren.
Agfa Graphics verwacht een stabiele omzet in drukvoorbereiding (bij stabiele wisselkoersen), aangezien de groei in de digitale drukplaten de achteruitgang in analoge drukvoorbereiding zou moeten compenseren. Graphics heeft tot doel de verdere toename van de grondstofkosten te compenseren door de strikte uitvoering van de besparingsmaatregelen. Na de uitgebreide verbeterings- en testprogramma's van de laatste maanden, zijn de technische problemen in het inkjetsegment opgelost. De eerste generatie van de inkjetproductportfolio is nu klaar voor de marktintroductie. Het doel is om in 2010 een aandeel van 10 procent te bereiken in de relevante industriële inkjetmarkt. Agfa neemt de nodige maatregelen om de verliezen te verminderen en om de rendabiliteitsdrempel te bereiken in de loop van 2009.
In 2008 zal de omzetgroei van HealthCare's digitale technologie de achteruitgang in de traditionele film- en printbusiness niet volledig compenseren. Agfa HealthCare zal zich concentreren op de uitvoering van de besparingsplannen en van bijkomende maatregelen om de verkoop-, algemene en administratieve kosten te verlagen, met de bedoeling de rendabiliteit geleidelijk op te trekken naar niveaus met dubbele cijfers. Verwacht wordt dat PACS en CR aanzienlijk zullen groeien, met name in de opkomende markten, aangezien de radiologie- en beeldvormings-workflows digitaal worden. Op het vlak van de ondernemingsbrede IT-oplossingen, introduceerde Agfa HealthCare zijn ORBIS-systemen in een aantal strategisch belangrijke landen, waarvan verwacht wordt dat ze voor aanzienlijke groeicijfers zullen zorgen.
Specialty Products zal zijn positie als consolidator in de industrie voort versterken door kostleiderschap en operationele efficiëntie op het vlak van filmproductie. Bovendien gaat het door met de ontwikkeling van vernieuwende producten voor nieuwe groeimarkten.
In de huidige moeilijke marktomstandigheden is de operationele verbetering van de businesses Agfa's belangrijkste prioriteit. De Raad van Bestuur bevestigt zijn engagement voor de gefaseerde splitsing van de onderneming, maar blijft in de loop van 2008 alle mogelijke strategische opties bestuderen.
Click
----------
Katia Waegemans
Director Corporate Communication
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 7124
fax:+32 (0) 3 444 4485
----------
Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 8015
fax:+32 (0) 3 444 5005
Agfa-Gevaert Group