Persbericht
Afdeling Communicatie
nummer: 038
datum: 26 februari 2008
Extra fietsklemmen in de binnenstad
De binnenstad van Amersfoort krijgt er voor de zomer ruim 300 fietsklemmen bij. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Uit tellingen is gebleken dat er op zaterdag een groot tekort is aan parkeerplaatsen voor fietsers. Ook op koopavond en dinsdagmiddag zijn er tekorten op diverse plekken. Dit leidt tot onveilige situaties en een rommelig straatbeeld
In het wilde weg geparkeerde fietsen belemmeren de doorgang van onder meer hulpdiensten. Bovendien geven 'wildgeparkeerde' fietsen de binnenstad een rommelig aanzien.
Momenteel wordt gewerkt aan een nota over de fiets in de binnenstad. Onderwerpen uit die nota zijn onder andere: fietsparkeren, handhaving en capaciteit bij evenementen.. Vooruitlopend op deze nota is besloten om alvast op de volgende plaatsen extra fietsklemmen te plaatsen:
- Nieuwstraat
- Appelmarkt
- Zuidsingel
- Arnhemsestraat
- Achter de A. Poortwal
- Amicitia
- Helleplein
- Hellestraat
Stimuleren van fietsgebruik
Wethouder Luchtenveld: 'Het gemeentelijk beleid is erop gericht het autoverkeer terug te dringen in en rondom de binnenstad. Stimuleren van het gebruik van de fiets staat daar tegenover. Gelukkig gebruiken veel mensen de fiets om naar de binnenstad te komen. Om te werken, winkelen of voor andere ontspanning. Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen is daarom essentieel. Vooruitlopend op nieuw beleid over de fiets in de binnenstad hoop ik met dit besluit alvast een aantal problemen op te lossen.'
Informatie: Tianne van Woudenberg, communicatieadviseur Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB), tel 033 469 46 12 of 06 24 81 38 71, e-mail t.vanwoudenberg@amersfoort.nl.
---- --
Persbericht
Afdeling Communicatie
nummer: 039
datum: 27 februari 2008
College blij met unaniem advies van Werkgroep Verkeersplan Binnenstad
Het omkeren van de rijrichtingen in de Coninckstraat, St. Annastraat en de Pothstraat, het aanleggen van twee proefplateaus, een nulmeting uitvoeren naar sluipverkeer en een evaluatie over twee jaar, de rijrichting van de Bloemendalsestraat stadinwaarts houden en 't Zand ter hoogte van de Kleine en Grote Spui openhouden.
Dat zijn de belangrijkste adviezen die unaniem door de Werkgroep Verkeersplan Binnenstad genomen zijn na een intensief en succesvol participatieproces. De voorgestelde maatregelen moeten ervoor zorgen dat er minder sluipverkeer door de binnenstad rijdt en de verkeersveiligheid vergroot wordt. Ook de leefbaarheid in de binnenstad zal erdoor verbeteren. Het college heeft het aangepaste advies van de werkgroep overgenomen en vraagt de gemeenteraad daar nu mee in te stemmen. De raad behandelt het voorstel in de Ronde van 11 maart.
De wethouder van verkeer, Ruud Luchtenveld, is zeer ingenomen met het resultaat: "Het college is aan de slag gegaan naar aanleiding van een initiatief van bewoners in de binnenstad. Het resultaat dat er nu ligt, is het gevolg van een zeer geslaagd participatietraject. Bewoners, bedrijven, organisaties en gemeente zijn unaniem tot een pakket maatregelen gekomen. Ik ben er bijzonder blij mee."
Bewonersinitiatief
De werkgroep Verkeersplan Binnenstad Amersfoort is een uitvloeisel van een initiatief van het Buurtcomité Veilig Verkeer Binnenstad. In dit buurtcomité zaten verontruste binnenstadbewoners die aandacht vroegen voor de hinder en de onveiligheid als gevolg van verkeer en parkeren.
De werkgroep Verkeersplan Binnenstad Amersfoort is samengesteld uit mensen die een belang hebben bij de binnenstad, zoals bewoners, winkeliers, horecaondernemers, politie, brandweer en taxibedrijven. De werkgroep kwam begin vorig jaar met een aantal voorstellen waaronder ook het voorstel om de rijrichting van de Bloemendalsestraat om te keren en 't Zand ter hoogte van de spuibrug af te sluiten. Hiertegen kwamen bewoners en ondernemers van de Bloemendalsestraat en de Kamer van Koophandel/AMBION in het verweer. Ondernemers voorzagen vooral slechtere omzet door onder meer het afsluiten van 't Zand en bewoners voorzagen veel meer verkeersoverlast door het omkeren van de rijrichting van de Bloemendalsestraat. De economische effecten werden nader onderzocht en bij de kwaliteit van dat onderzoek zette de gemeenteraad vervolgens vraagtekens.
Unaniem advies
Afgesproken werd dat de werkgroep nog een aantal keren bijeen zou komen en dat in de werkgroep ook bewoners van de Bloemendalsestraat zitting zouden nemen. Tijdens deze bijeenkomsten is verder ingezoomd op de economische effecten van een afsluiting van 't Zand en op varianten van maatregelen die uit de inspraak naar voren gekomen waren. Deze uitgebreide werkgroep is nu met een unaniem aangepast advies gekomen.
Het advies is om 't Zand niet af te sluiten bij de spuibrug en de rijrichting van de Bloemendalsestraat niet om te keren. Dit advies betekent ook dat de hulpdiensten de aanrijroute naar de binnenstad via de Meridiaantunnel behouden. De hulpdiensten behouden hiermee vier aanrijroutes naar de binnenstad.
Verder adviseert de werkgroep een proefaanleg van twee plateaus voor de invoering van 30-km-zones. Deze proef zou uitgevoerd moeten worden op de Kamp en Weverssingel waar een nulmeting naar trillingseffecten is gedaan. Mocht de proef slagen dan is het de bedoeling 11 plateaus en 1 drempel in de binnenstad aan te leggen. Daarnaast adviseert de werkgroep de rijrichting om te keren in de Coninckstraat, St. Annastraat en Pothstraat en de Kleine Sint Jansstraat af te sluiten voor autoverkeer.
Ten slotte heeft de werkgroep gevraagd om een nulmeting naar sluipverkeer in 2008 en na 2 jaar een evaluatie uit te voeren naar de hoeveelheid sluipverkeer.
Informatie: Reina van der Wal, communicatieadviseur, telefoon: 033 469 45 38, e-mail: r.vanderwal@amersfoort.nl.
---- --
Gemeente Amersfoort