Gemeente Lochem


Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Op 22 februari 2008 zijn de gecombineerde aanslagen gemeentelijke belastingen voor het jaar 2008 verstuurd. De gemeente Lochem kent de mogelijkheid van kwijtschelding voor uitsluitend afvalstoffenheffing en rioolrechten.

Wie komt in aanmerking voor kwijtschelding?
Kwijtschelding wordt verleend aan een belastingplichtige die normaal gesproken niet in staat is om de belasting te betalen. De belangrijkste criteria voor kwijtschelding zijn het netto-inkomen en de aanwezigheid van vermogen. Denkt u in aanmerking te komen, dan kunt u schriftelijk en via internet kwijtschelding aanvragen.

Beoordeling
Een belangrijke maatstaf voor het wel of niet verlenen van kwijtschelding zijn de normbedragen kwijtschelding. Deze bedragen zijn direct afgeleid van de bijstandsnormen uit de Wet werk en bijstand. Kwijtschelding wordt pas verleend als het netto-inkomen minus een aantal vaste lasten, zoals huur en premie zorgverzekering lager is dan het normbedrag. Er wordt geen kwijtschelding verleend als het vermogen een bepaalde waarde te boven gaat. Onder vermogen wordt onder andere verstaan de waarde van de auto, spaartegoeden en eventueel de overwaarde van het eigen huis (waarde huis minus de hypotheekschuld).

Aanvragen formulier om kwijtschelding
Het formulier voor het aanvragen van kwijtschelding is verkrijgbaar bij de afdeling Publiekscontacten op het gemeentehuis. U kunt daar ook telefonisch een verzoekformulier aanvragen, telefoon (0573) 28 92 22. Bij het verzoekformulier treft u een uitgebreide toelichting aan. Op de laatste pagina van deze toelichting staat een formulier, waarmee u zelf kunt uitrekenen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt.

Aanvragen via internet
Op deze website kunt u door op 'digitaal loket' te klikken en vervolgens op de categorie 'Belastingen' op de pagina komen van het digitaal aanvragen van kwijtschelding. U kunt deze digitale aanvraag voor kwijtschelding alleen indienen met gebruik van uw DigiD-inlogcode. DigiD wordt ook gebruikt voor de digitale aangifte van inkomstenbelasting. Hebt u nog geen DigiD-inlogcode dan kunt u deze op eenvoudige wijze aanvragen op www.digid.nl.

Termijn indienen verzoek om kwijtschelding
Kwijtschelding is pas echt aangevraagd, wanneer het volledig ingevulde (digitale) formulier met de gevraagde bijlagen, voorzien van uw handtekening, bij de gemeente is ontvangen. De financiële situatie op het moment van indienen van het formulier is bepalend voor de beoordeling van uw verzoek. Het formulier moet u uiterlijk binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet in te leveren. Is de aanvraag niet op tijd ingeleverd, dan wordt uw verzoek niet behandeld en moet u de volledige aanslag betalen.

Als een aanvraag voor kwijtschelding is ingediend, dan wordt automatisch uitstel van betaling verleend voor die belastingaanslagen. Als blijkt dat geen kwijtschelding kan worden verleend, dan zal de belasting alsnog moeten worden betaald. U wordt hierover schriftelijk geïnformeerd.

Als u vorig jaar bij de gemeente Lochem een verzoek om kwijtschelding heeft ingediend en deze aanvraag is geheel of gedeeltelijk gehonoreerd, dan wordt u persoonlijk geïnformeerd over het aanvragen van kwijtschelding.

Meer weten?
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Publiekscontacten. Telefoon (0573) 28 92 22.