RandstandRail
25-2-2008
Boortunnel RandstadRail gereed
Op maandag 25 februari 2008 is de tunnelboormachine Pandora voor de
tweede en laatste keer aangekomen in de ontvangstschacht aan de
Conradstraat, nabij het Rotterdam Centraal Station. Wethouder Verkeer
en Vervoer, J. Baljeu, zette in een feestelijke bouwput de
tunnelboormachine stil. Hiermee heft Pandora haar klus geklaard. Een
bijzonder moment, want hiermee is de geboorde tunnel voor RandstadRail
gereed.
Belangrijke mijlpaal RandstadRail
Pandora heeft ruim twee jaar geboord, op een gemiddelde diepte van 25
meter. Bij de start op 23 november 2005 een unieke aangelegenheid in
Nederland, want het was de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied.
De realisatie van de boortunnel is dus een grote stap op weg naar de
daadwerkelijke lightrailverbinding tussen de huidige Erasmuslijn
(voormalige Hofpleinlijn) en het Rotterdamse metronet. De boortunnel
is 2,4 kilometer lang en begint bij het bouwterrein bij het St.
Franciscus Gasthuis, net ten noorden van de A20. RandstadRail kan nu
starten met het afbouwen van de tunnel en de nieuwe stations Blijdorp
en metrostation Rotterdam CS.