RandstandRail


25-2-2008
Boortunnel RandstadRail gereed

Op maandag 25 februari 2008 is de tunnelboormachine Pandora voor de tweede en laatste keer aangekomen in de ontvangstschacht aan de Conradstraat, nabij het Rotterdam Centraal Station. Wethouder Verkeer en Vervoer, J. Baljeu, zette in een feestelijke bouwput de tunnelboormachine stil. Hiermee heft Pandora haar klus geklaard. Een bijzonder moment, want hiermee is de geboorde tunnel voor RandstadRail gereed.

Belangrijke mijlpaal RandstadRail

Pandora heeft ruim twee jaar geboord, op een gemiddelde diepte van 25 meter. Bij de start op 23 november 2005 een unieke aangelegenheid in Nederland, want het was de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied. De realisatie van de boortunnel is dus een grote stap op weg naar de daadwerkelijke lightrailverbinding tussen de huidige Erasmuslijn (voormalige Hofpleinlijn) en het Rotterdamse metronet. De boortunnel is 2,4 kilometer lang en begint bij het bouwterrein bij het St. Franciscus Gasthuis, net ten noorden van de A20. RandstadRail kan nu starten met het afbouwen van de tunnel en de nieuwe stations Blijdorp en metrostation Rotterdam CS.