maandag, februari 25, 2008
Ondergrondse parkeergarage Kruisplein
Geacht College,
Eind vorig jaar heeft de raad toestemming gegeven voor een
vrijstellingsprocedure voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage
van 7 etages diep onder het Kruisplein. Deze garage zal een
ondergrondse verbindingen moeten hebben met de parkeergarage onder het
Schouwburgplein en met het Centraal Station. Ook komt er een
verbinding met een de nog te graven tunnel, die onder het Weena
doorloopt en een afslag krijgt zodat direct de garage ingereden kan
worden. Het zal ongetwijfeld een dure garage gaan worden. Leefbaar
Rotterdam wil, gezien het verleden met andere parkeergarages, de
situatie rond deze garage goed in de gaten houden en heeft daarom de
volgende vragen.
1. Wat zullen de te verwachten totale kosten van deze ondergrondse
parkeergarage, en bij behorende aanbouw, zijn?
2. Hoe is de exploitatie van deze garage geregeld en wat is de
terugverdientijd?
3. Wat is de prognose van het aantal te stallen autos om tot een
aanvaardbare exploitatie te kunnen komen?
4. Is er een reële verwachting dat er nog meer parkeergarages in de
omgeving van het Centraal Station bij zullen komen, eventueel van
particuliere beleggers, en hoeveel parkeerplaatsen zullen deze
bevatten?
5. Wat zal er in de toekomst in de omgeving van het Centraal Station
aan parkeerplaatsen nodig zijn, hoeveel zijn er nu al en hoeveel zijn
er nu al gepland?
Gezien de diepte van het gebouw, de diverse aansluitingen, en het feit
dat de ondergrondse garage dicht op andere, onder- en bovengrondse
bouwwerken zal komen te staan, zal de bouw technisch een hoogstaand
bouwproces worden.
6. Bent u het met mij eens dat, gezien de gerezen problemen bij de
bouw van de ondergrondse parkeergarage aan het Museumpark en de nu al
flink gestegen kosten bij de bouw van het Centraal Station,
Gemeentewerken en het OBR niet de expertise hebben om dit project tot
een goed einde te brengen, en dat het project niet door de gemeente
mag worden uitgevoerd? Motiveer uw antwoord svp.
7. Wilt u de engineering en de bouw van de garage openbaar
aanbesteden, zo nee waarom niet?
8. Is het, gezien de risicos en de recente voorgeschiedenis, niet
verstandig om de bouw en de exploitatie aan particuliere partijen over
te laten?
9. Wilt u de exploitatie van de parkeergarage openbaar aanbesteden om
het monopolie van Stadstoezicht te doorbreken, bijvoorbeeld met
voorwaarden op het gebied van inzet van Rotterdamse
uitkeringsgerechtigden?
10. Wilt u de mogelijkheden onderzoeken om ook aanverwante
dienstverlening als stomerijservice, autowassen e.d. in de
parkeergarage aan te bieden?
11. Is de directeur van Gemeentewerken die verantwoordelijk was voor
het debacle van de Museumparkgarage al ontslagen?
Met vriendelijke groet,
Henk Sonneveld
Leefbaar Rotterdam