Leefbaar Rotterdam

maandag, februari 25, 2008

Ondergrondse parkeergarage Kruisplein

Geacht College,

Eind vorig jaar heeft de raad toestemming gegeven voor een vrijstellingsprocedure voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage van 7 etages diep onder het Kruisplein. Deze garage zal een ondergrondse verbindingen moeten hebben met de parkeergarage onder het Schouwburgplein en met het Centraal Station. Ook komt er een verbinding met een de nog te graven tunnel, die onder het Weena doorloopt en een afslag krijgt zodat direct de garage ingereden kan worden. Het zal ongetwijfeld een dure garage gaan worden. Leefbaar Rotterdam wil, gezien het verleden met andere parkeergarages, de situatie rond deze garage goed in de gaten houden en heeft daarom de volgende vragen.


1. Wat zullen de te verwachten totale kosten van deze ondergrondse parkeergarage, en bij behorende aanbouw, zijn?


2. Hoe is de exploitatie van deze garage geregeld en wat is de terugverdientijd?


3. Wat is de prognose van het aantal te stallen autos om tot een aanvaardbare exploitatie te kunnen komen?


4. Is er een reële verwachting dat er nog meer parkeergarages in de omgeving van het Centraal Station bij zullen komen, eventueel van particuliere beleggers, en hoeveel parkeerplaatsen zullen deze bevatten?


5. Wat zal er in de toekomst in de omgeving van het Centraal Station aan parkeerplaatsen nodig zijn, hoeveel zijn er nu al en hoeveel zijn er nu al gepland?

Gezien de diepte van het gebouw, de diverse aansluitingen, en het feit dat de ondergrondse garage dicht op andere, onder- en bovengrondse bouwwerken zal komen te staan, zal de bouw technisch een hoogstaand bouwproces worden.


6. Bent u het met mij eens dat, gezien de gerezen problemen bij de bouw van de ondergrondse parkeergarage aan het Museumpark en de nu al flink gestegen kosten bij de bouw van het Centraal Station, Gemeentewerken en het OBR niet de expertise hebben om dit project tot een goed einde te brengen, en dat het project niet door de gemeente mag worden uitgevoerd? Motiveer uw antwoord svp.


7. Wilt u de engineering en de bouw van de garage openbaar aanbesteden, zo nee waarom niet?


8. Is het, gezien de risicos en de recente voorgeschiedenis, niet verstandig om de bouw en de exploitatie aan particuliere partijen over te laten?


9. Wilt u de exploitatie van de parkeergarage openbaar aanbesteden om het monopolie van Stadstoezicht te doorbreken, bijvoorbeeld met voorwaarden op het gebied van inzet van Rotterdamse uitkeringsgerechtigden?


10. Wilt u de mogelijkheden onderzoeken om ook aanverwante dienstverlening als stomerijservice, autowassen e.d. in de parkeergarage aan te bieden?


11. Is de directeur van Gemeentewerken die verantwoordelijk was voor het debacle van de Museumparkgarage al ontslagen?

Met vriendelijke groet,

Henk Sonneveld