Projectorganisatie Maasvlakte 2
Contract voor aanleg Maasvlakte 2 getekend
27 februari 2008, Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Het Havenbedrijf Rotterdam NV, Koninklijke Boskalis Westminster NV en
Van Oord NV, hebben het contract voor de aanleg van het eerste deel
van Maasvlakte 2 vandaag getekend. Met het contract is ruim EUR 1
miljard gemoeid. "We hebben weer een flinke stap gezet op weg naar de
uitvoering van dit project dat voor de Nederlandse economie zo
belangrijk is. De aannemers staan klaar om na de zomer te beginnen,
zodat over vijf jaar de eerste schepen hun containers kunnen lossen",
aldus president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf.
Ondertekening contract Boskalis en Van Oord werken in dit project
samen onder de naam PUMA, die staat voor Projectorganisatie
Uitbreiding MAasvlakte. De twee Nederlandse waterbouwbedrijven gaan
tussen 2008 en 2013 het eerste deel van Maasvlakte 2 aanleggen. Het
contract omvat de aanleg van 2,4 km harde zeewering (stenen en
blokken), 8,4 km zachte zeewering (strand en duin), de eerste circa
700 ha havengebied, 2 km deep sea kade (-20 m), 1 km barge / feeder
kade (-11 / -13 m), het op diepte brengen van de havenbekkens, en de
aanleg van 11 km wegen (2x2 rijstroken en 2 secundaire wegen) en
spoorwegen (dubbel spoor) die nodig zijn om Maasvlakte 2 te
ontsluiten. Onderdeel van het contract is ook dat het consortium na
oplevering de eerste vijf jaar onderhoud aan de zeewering van
Maasvlakte 2 verzorgt.
De contractvorm is design & construct aangevuld met onderhoud voor de
zeewering en kadeconstructies. Het Havenbedrijf heeft geen ontwerp
aanbesteed, maar een functioneel Programma van Eisen. Zowel bij de
beoordeling van de biedingen als tijdens de realisatie van de plannen
let het Havenbedrijf vooral op de complexe en risicovolle onderdelen,
zoals de kademuren. Door deze contractvorm heeft PUMA een grote mate
van vrijheid in de manier waarop ze het project realiseert, en stuurt
het Havenbedrijf alleen op datgene dat het echt hebben wil: een
duurzaam en veilig havengebied dat uitstekend bereikbaar is, en dat
tijdens de aanleg tot minimale verstoring van milieu en scheepvaart
leidt. Geheel in de geest van het design & construct hebben partijen
afgesproken dat optimalisaties in het ontwerp ook na ondertekening van
het contract kunnen worden doorgevoerd, mits ze binnen het Programma
van Eisen passen en als er overeenstemming is over de optimalisaties.
Planning is na de zomer van 2008 te starten met de aanleg. De eerste
terreinen zijn dan begin 2011 bouwrijp en medio 2013 kan de eerste
containerterminal in gebruik genomen worden.
De risicoverdeling is zo geregeld dat de partij die het risico het
best kan beheersen het risico draagt. Daarnaast is in de
risicoverdeling rekening gehouden met de redelijke belangen van
partijen. Zo zijn de gevolgen van stormen die minder dan eens in de 50
jaar voorkomen het risico van de aannemer. Daarboven neemt het
Havenbedrijf het risico over. Met de hiervoor geformuleerde
uitgangspunten zijn per saldo de meeste risico's voor rekening van de
aannemers, wat zeer uitzonderlijk is in dit soort grote, langlopende
contracten.
Het Havenbedrijf heeft het volste vertrouwen in de (voor)spoedige
afloop van de juridische procedures die zijn aangekondigd in de
lopende ruimtelijke ordeningsprocedures. Het Havenbedrijf heeft daarom
met de aannemerscombinatie afgesproken dat zij in september 2008 hun
materieel beschikbaar hebben om te kunnen starten met de uitvoering
van het project.
Veel bepalingen in het contract zijn gebaseerd op het Milieu Effect
Rapport en de vergunningaanvragen. Enerzijds heeft PUMA informatie
geleverd voor deze documenten, anderzijds kan de aanleg binnen de
marges van de studies gerealiseerd worden. Zo is in het MER gerekend
met de inzet van maximaal vijftien baggerschepen tegelijk, terwijl in
de praktijk veelal met niet meer dan met de helft van dat aantal zal
worden gebaggerd. Het zogenaamde monitoring- en evaluatieprogramma
waarmee tijdens de aanleg van Maasvlakte 2 de vinger aan de pols van
het milieu wordt gehouden, gaan PUMA en Havenbedrijf samen uitvoeren.
Het ontwerp van PUMA gaat uit van zoveel mogelijk hergebruik van
materialen. Zo wordt de huidige harde zeewering (blokkendam)
afgebroken en krijgt het materiaal een paar kilometer verderop een
bestemming in de nieuwe harde zeewering.
Eerder maakte het Havenbedrijf al bekend dat het 40% van Maasvlakte 2
heeft uitgegeven voor de overslag van containers door de bedrijven
APMT, Rotterdam World Gateway en Euromax. Voor de financiering van
Maasvlakte 2 en andere havenprojecten trok het Havenbedrijf begin dit
jaar EUR 2 miljard aan van EIB, BNG en een consortium bestaande uit
Rabobank, Fortis en ING. Eind vorig jaar gaf de Commissie voor het MER
een positief advies over de milieustudies die gedaan zijn. Nu de
aannemers gecontracteerd zijn, moet vóór het project daadwerkelijk van
start kan gaan nu alleen nog een aantal ruimtelijke
ordeningsprocedures doorlopen worden en een aantal vergunningen worden
verkregen. Planning is dat dat deze zomer zijn beslag krijgt.