Gemeente Rotterdam

RandstadRail heeft een belangrijke stap onder de grond gezet. Het boren van het Statenwegtracé, de tunnel tussen Rotterdam Centraal en het Sint Franciscus Gasthuis, is klaar. Op 25 februari zette wethouder Baljeu de tunnelboormachine stop in de Conradstraat naast het Centraal Station.

De boortunnel is een grote stap op weg naar de lightrailverbinding tussen de huidige Erasmuslijn (voormalige Hofpleinlijn) en het Rotterdamse metronet. RandstadRail kan nu starten met het afbouwen van de tunnel en de nieuwe stations Blijdorp en metrostation Rotterdam CS.

Het Statenwegtracé bestaat uit twee buizen met een lengte van 2,4 kilometer en een doorsnede van 6,5 meter. In december 2005 begon de tunnelboormachine het boren. Dat gebeurde op een gemiddelde diepte van 25 meter. De tunnel is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied in Nederland.

Het boren van de westelijke tunnel (de noord-zuidverbinding) duurde zestien maanden. Daarna werd de tunnelboormachine in drie maanden ontmanteld, vervoerd en weer opgebouwd om de oostelijke tunnel in negen maanden te boren.

In de westelijke tunnel is inmiddels een betonnen tussenvloer gestort. Van de vijf dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen zijn er drie klaar. Deze dwarsverbindingen zijn nodig voor de veiligheid bij brand. Binnenkort start het aanleggen van elektrotechnische en ICT-voorzieningen.

Het snijrad van de tunnelboormachine vlak voor het officiële stopzetten door wethouder Baljeu
Het snijrad van de tunnelboormachine vlak voor het officiële stopzetten door wethouder Baljeu. In totaal meet de tunnelboormachine 68 meter.

Lees meer over RandstadRail op www.randstadrail.nl.

Bron: Gemeentewerken, 27-02-2008