RandstadRail heeft een belangrijke stap onder de grond gezet. Het
boren van het Statenwegtracé, de tunnel tussen Rotterdam Centraal en
het Sint Franciscus Gasthuis, is klaar. Op 25 februari zette wethouder
Baljeu de tunnelboormachine stop in de Conradstraat naast het Centraal
Station.
De boortunnel is een grote stap op weg naar de lightrailverbinding
tussen de huidige Erasmuslijn (voormalige Hofpleinlijn) en het
Rotterdamse metronet. RandstadRail kan nu starten met het afbouwen van
de tunnel en de nieuwe stations Blijdorp en metrostation Rotterdam CS.
Het Statenwegtracé bestaat uit twee buizen met een lengte van 2,4
kilometer en een doorsnede van 6,5 meter. In december 2005 begon de
tunnelboormachine het boren. Dat gebeurde op een gemiddelde diepte van
25 meter. De tunnel is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied
in Nederland.
Het boren van de westelijke tunnel (de noord-zuidverbinding) duurde
zestien maanden. Daarna werd de tunnelboormachine in drie maanden
ontmanteld, vervoerd en weer opgebouwd om de oostelijke tunnel in
negen maanden te boren.
In de westelijke tunnel is inmiddels een betonnen tussenvloer gestort.
Van de vijf dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen zijn er drie
klaar. Deze dwarsverbindingen zijn nodig voor de veiligheid bij brand.
Binnenkort start het aanleggen van elektrotechnische en
ICT-voorzieningen.
Het snijrad van de tunnelboormachine vlak voor het officiële
stopzetten door wethouder Baljeu
Het snijrad van de tunnelboormachine vlak voor het officiële
stopzetten door wethouder Baljeu. In totaal meet de tunnelboormachine
68 meter.
Lees meer over RandstadRail op www.randstadrail.nl.
Bron: Gemeentewerken, 27-02-2008
Gemeente Rotterdam