Audi TT 2.0 TDI wereldprimeur in Genève
(2/27/2008)
Audi toont op de Autosalon van Genève naast de nieuwe A4 Avant nóg
een belangrijke wereldprimeur: de Audi TT met 2.0 TDI dieselmotor. De
marktintroductie van de Audi TT 2.0 TDI staat dit najaar gepland. De
78ste Internationale Autosalon van Genève vindt plaats van 6 tot en
met 16 maart.
Vanzelfsprekend hebben de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT
Roadster 2.0 TDI quattro alle eigenschappen die de Audi TT hebben
gemaakt tot de norm in zijn segment. Dat de Audi TT als eerste in zijn
klasse kan worden uitgerust met een dieselmotor is ook niet meer dan
logisch. De indrukwekkende zegereeks van de Audi R10 TDI tijdens de 24
Uur van Le Mans vormt het overtuigende bewijs dat een sportauto en een
dieselmotor een winnende combinatie kunnen zijn.
Pure sportiviteit
Net als de twee benzineversies staan ook de Audi TT Coupé 2.0 TDI
quattro en de Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro voor pure sportiviteit
en een opwindende rijervaring.
Onder de motorkap van zowel de Coupé- als de Roadster-versie levert
de 2.0 TDI dieselmotor een vermogen van 125 kW (170 pk). Indrukwekkend
is ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.750
en 2.500 t/min. Door toepassing van de modernste dieseltechnologie,
met onder meer piëzo-injectoren, heeft de dieselkrachtbron hetzelfde
levendige aanspreekgedrag als de twee benzinemotoren die Audi voor de
TT in petto heeft. De Audi TT 2.0 TDI is standaard voorzien van een
roetfilter. Voor een trefzekere overbrenging van het vermogen beschikt
de bestuurder bovendien over een handgeschakelde zesversnellingsbak,
terwijl beide uitvoeringen vanwege het hoge koppel standaard zijn
uitgerust met quattro vierwielaandrijving.
Uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek
Door de uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek blijft de
dynamiek die de Audi TT kenmerkt, gegarandeerd. Voor de Audi TT Coupé
2.0 TDI quattro vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een sprint van 0 tot
100 km/h in slechts 7,5 seconden en een topsnelheid van 226 km/h. Voor
de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Dankzij
de koppelsterke motor tonen beide ook tijdens tussenacceleraties hun
sportieve gezicht. Ondanks de aansprekende cijfers blijft het
brandstofverbruik beperkt tot een voor dit segment uniek lage 5,3
liter per 100 kilometer. Voor de Roadster is dat 5,5 l/100 km.
Audi magnetic ride
In technisch opzicht zijn de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT
Roadster 2.0 TDI quattro identiek aan de uitvoeringen met
benzinemotor. Dat betekent onder meer dat beide dieselvarianten
beschikken over hetzelfde sportonderstel en het
stabiliseringsprogramma ESP. Optioneel is ook het uitgekiende
dempingsysteem Audi magnetic ride beschikbaar, waarmee de bestuurder
kan kiezen voor een sportievere afstelling van de schokdempers.
Sportief elegant interieur
Uiterlijk zijn beide nieuwkomers herkenbaar aan de 16-inch wielen van
gegoten aluminium, terwijl aluminium accenten en een met nappaleer
bekleed sportstuur het eigentijds vormgegeven interieur een sportief
elegant karakter geven. Met een uitgebreide reeks opties â onder meer
elektrisch verstelbare stoelen, dynamische bochtverlichting en audio-
en navigatiesystemen van de nieuwste generatie â kan de eigenaar zijn
TT volledig afstemmen op zijn persoonlijke smaak.
AutoRai