Strijd om populariteit onder Nederlandse zoekmachines

27/02/2008 10:23

Checkit BV

Nijmegen, 27 februari 2008 - De eerste Nationale Search Engine Monitor van 2008 is een feit! Ook dit jaar zal Checkit in samenwerking met onderzoeksbureau RMI Interactive tweemaal bekijken hoe de Nederlandse internetgebruiker zoekt. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.475 internetgebruikers door middel van een webenquete. Vinden.nl laat hier een sterke groei in populariteit zien.

Hieronder staan de cijfers met betrekking tot de bekendheid en het gebruik van de vijf populairste zoekmachines in Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in september 2007 werd gepresenteerd.

Geholpen bekendheid
Google 99% (+1)
ilse 83% (-3)
Live Search 63% (+15)
Yahoo! 71% (=0)
Vinden.nl 49% (+14)

Weleens gebruikt
Google 95% (=0)
ilse 9% (=0)
Live Search 7% (-1)
Yahoo! 4% (=0)
Vinden.nl 7% (+5)

Meest gebruikt
Google 93% (-2)
ilse 1% (-1)
Live Search 0% (-1)
Yahoo! 0% (=0)
Vinden.nl 2% (+2)

De sterke positie van Google is voor niemand een verrassing. Het percentage internetgebruikers dat Google kent is zelfs gegroeid naar 99%. Live Search is bezig aan een opmars: 63% van de respondenten is bekend met deze zoekmachine die sinds september 2006 live is. Ten opzichte van september 2007 heeft Live Search een groei heeft doorgemaakt van maar liefst 15%. De groei in bekendheid heeft nog niet geleid tot meer gebruik van deze zoekmachine. Zullen zij deze bekendheid daadwerkelijk om weten te zetten in meer gebruik van Live Search?

Ook opvallend is de opmars van Vinden.nl. Zowel op het gebied van bekendheid als gebruik maakt deze site een sterke groei door. Zullen zij de koppositie van ilse, als meest populaire Nederlandse zoekmachine, gaan overnemen?

Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de dertiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.475 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt organisaties een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op http://www.checkit.nl en kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html





http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html