---
27.02.08
Ryanair Dient Klacht in Bij Europese Commissie Tegen 400 Miljoen Staatssteun
aan Schiphol en KLM/ Air France
Ryanair, Europa's favoriete luchtvaartmaatschappij, heeft vandaag
(woe, 27 feb), een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen
staatssteun van meer dan EUR400 miljoen per jaar aan Amsterdam
Schiphol Airport en KLM / Air France. De nederlandse regering geeft
deze steun door het uitsluiten van transfert passagiers in de
zogenaamde eco-tax die geheven wordt op luchttransport.
Bij het indienen van deze klacht zei Ryanair's Jim Callaghan:
"De zogenaamde eco-tax op vliegreizen is overduidelijk een schandalige
belasting graai-actie die ertoe dient om een gat van EUR350 miljoen in
de nederlandse jaarbegroting te vullen. Tegelijkertijd sluit de
nederlandse regering de transfert passagiers uit van deze extra
belasting waarmee dus een enorme subsidie wordt gegeven aan de
luchthaven Schiphol en KLM/Air France. Terwijl Schiphol feitelijk de
enige nederlandse luchthaven is met transfert passagiers, heeft
KLM/Air France hier 95% van alle traffic. Deze belasting uitzondering
komt dus vrijwel uitsluitend ten goede aan de luchthaven en KLM/Air
France die hier een monopolie positie hebben. De Raad van State heeft
in september 2007 bevestigd dat dit gegeven had moeten worden
aangegeven bij de Europese Commissie als zijnde staatssteun.
Op een moment waarop de bevoordeelde toepassing van staatssteun
regelgeving door de Europese Commissie steeds duidelijker wordt,
hebben wij weinig hoop op een daadwerkelijk onderzoek van deze
kwestie. Ryanair heeft klachten over enorme bedragen aan onwettige
subsidies ingediend in het geval van Air France, Lufthansa, Alitalia
en andere nationale luchtvaartmaatschappijen en desondanks heeft de
Commissie geen enkele actie ondernomen (in sommige gevallen zelfs niet
na 3 jaar). In plaats daarvan trekt de Commissie ten strijde tegen
kleine regionale luchthavens zoals Alghero, Pau, Lübeck, Schönefeld,
Aarhus en Tampere die hun passagiersaantallen vergroten en competitie
stimuleren dankzij contracten met low cost luchtvaartmaatschappijen.
Het is tijd voor de Commissie om haar prioriteiten op een rijtje te
krijgen en te starten met het promoten van meer keuze voor de
consument en dus meer competitie. Wij roepen de Commissie op te
stoppen met het negeren van overduidelijke staatssteun aan Air France,
Alitalia, Olympic, Lufthansa, Volare en nu KLM, en grip te krijgen op
nationale regeringen die doorgaan met het verstoren van concurrentie
in de europese luchtvaart door het verstrekken van miljarden aan
illegale "achterdeurtjes" staatssteun aan hun nationale
luchtvaartmaatschappijen. De Commissie zou van de nederlandse regering
moeten eisen dat deze ofwel de vliegbelasting volledig afschaft, ofwel
deze belasting toepast op alle passagiers of deze nu van A naar B
vliegen of op een transfert vlucht via Schiphol reizen, en zodoende
deze EUR400 miljoen subsidie aan KLM/Air France beindigen."
---
Ryanair