Ryanair


---

27.02.08

Ryanair Dient Klacht in Bij Europese Commissie Tegen 400 Miljoen Staatssteun aan Schiphol en KLM/ Air France

Ryanair, Europa's favoriete luchtvaartmaatschappij, heeft vandaag (woe, 27 feb), een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen staatssteun van meer dan EUR400 miljoen per jaar aan Amsterdam Schiphol Airport en KLM / Air France. De nederlandse regering geeft deze steun door het uitsluiten van transfert passagiers in de zogenaamde eco-tax die geheven wordt op luchttransport.

Bij het indienen van deze klacht zei Ryanair's Jim Callaghan:

"De zogenaamde eco-tax op vliegreizen is overduidelijk een schandalige belasting graai-actie die ertoe dient om een gat van EUR350 miljoen in de nederlandse jaarbegroting te vullen. Tegelijkertijd sluit de nederlandse regering de transfert passagiers uit van deze extra belasting waarmee dus een enorme subsidie wordt gegeven aan de luchthaven Schiphol en KLM/Air France. Terwijl Schiphol feitelijk de enige nederlandse luchthaven is met transfert passagiers, heeft KLM/Air France hier 95% van alle traffic. Deze belasting uitzondering komt dus vrijwel uitsluitend ten goede aan de luchthaven en KLM/Air France die hier een monopolie positie hebben. De Raad van State heeft in september 2007 bevestigd dat dit gegeven had moeten worden aangegeven bij de Europese Commissie als zijnde staatssteun.

Op een moment waarop de bevoordeelde toepassing van staatssteun regelgeving door de Europese Commissie steeds duidelijker wordt, hebben wij weinig hoop op een daadwerkelijk onderzoek van deze kwestie. Ryanair heeft klachten over enorme bedragen aan onwettige subsidies ingediend in het geval van Air France, Lufthansa, Alitalia en andere nationale luchtvaartmaatschappijen en desondanks heeft de Commissie geen enkele actie ondernomen (in sommige gevallen zelfs niet na 3 jaar). In plaats daarvan trekt de Commissie ten strijde tegen kleine regionale luchthavens zoals Alghero, Pau, Lübeck, Schönefeld, Aarhus en Tampere die hun passagiersaantallen vergroten en competitie stimuleren dankzij contracten met low cost luchtvaartmaatschappijen.

Het is tijd voor de Commissie om haar prioriteiten op een rijtje te krijgen en te starten met het promoten van meer keuze voor de consument en dus meer competitie. Wij roepen de Commissie op te stoppen met het negeren van overduidelijke staatssteun aan Air France, Alitalia, Olympic, Lufthansa, Volare en nu KLM, en grip te krijgen op nationale regeringen die doorgaan met het verstoren van concurrentie in de europese luchtvaart door het verstrekken van miljarden aan illegale "achterdeurtjes" staatssteun aan hun nationale luchtvaartmaatschappijen. De Commissie zou van de nederlandse regering moeten eisen dat deze ofwel de vliegbelasting volledig afschaft, ofwel deze belasting toepast op alle passagiers of deze nu van A naar B vliegen of op een transfert vlucht via Schiphol reizen, en zodoende deze EUR400 miljoen subsidie aan KLM/Air France beindigen."


---