Eigen bijdrage AWBZ

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DZ-CB-U-2833504

27 februari 2008

In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond er bij enkele fracties behoefte een aantal vragen te stellen over de brief van 30 januari 2008 inzake de eigen bijdrage AWBZ (Kamerstukken II 2007/08, 31 294, nr. 8). Met deze brief ontvangt u mijn antwoorden op deze vragen.

In mijn hiervoor vermelde brief van 30 januari 2008 heb ik aangegeven dat de uitvoering van de gewenningsregeling door het CAK verloopt zoals gepland. Dat is nog steeds het geval. In de afgelopen weken is wel gebleken dat de samenloop in de tijd van een aantal maatregelen tot een sterke piek in de werkdruk bij het CAK heeft geleid. Het gaat daarbij om:

* het aflopen van de `overgangsmaatregel' bij de eigen bijdrage voor zorg met verblijf;

* het aflopen van de overgangsbepalingen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

* vaststelling van de voorlopige eigen bijdrage voor zorg met verblijf als gevolg van het niet bekend zijn van de definitieve inkomensgegevens van de Belastingdienst; en
* de overdacht van de uitvoering van de eigenbijdrage voor zorg met verblijf van de zorgkantoren naar het CAK.
Als gevolg vam deze piekbelasting is in de uitvoering een aantal onvolkomenheden opgetreden. In voorkomende gevallen gaat het daarbij om incidenten die voor betrokkenen buitengewoon vervelend kunnen zijn. Dat de afhandeling van deze incidenten in een aantal gevallen als gevolg van een tekortschietende telefonische bereikbaarheid werd bemoeilijkt, vind ik betreurenswaardig. Dat neemt niet weg dat het hier naar mijn oordeel incidentele problematiek betreft, voortvloeiend uit de huidige piek in het werkaanbod bij het CAK. Het overleg dat mijn ministerie frequent met het CAK heeft, bevestigt dat beeld. Het CAK heeft inmiddels de nodige maatregelen genomen om de huidige piekbelasting het hoofd te bieden, de kans op nieuwe incidenten te minimaliseren en de telefonische bereikbaarheid te verbeteren:

* Om de telefonische bereikbaarheid te vergroten heeft het CAK het callcentrum met ruim 20 extra medewerkers uitgebreid, zodat in het callcentrum op dit moment ongeveer 60 medewerkers zich bezig houden met het telefonisch beantwoorden van vragen over de eigen bijdragen voor zorg met verblijf. Een deel van deze mensen beantwoordt ook vragen die betrekking hebben op andere regelingen.
* Het CAK is bezig om daarbovenop nog zo'n 20 extra medewerkers voor het callcentrum te werven.

* Het callcentrum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.00 uur. Van18.00 tot 21.00 uur 's avonds worden verzekerden teruggebeld om lopende acties af te handelen en worden, als dat mogelijk en wenselijk is, schriftelijke informatieverzoeken telefonisch afgehandeld. Dit wordt doorgaans bijzonder op prijs gesteld.

* Het CAK heeft een extern callcentrum ingeschakeld. Dit centrum handelt de vragen van verzekerden niet inhoudelijk af, maar maakt met hen terugbelafspraken.

* Teneinde achterstand in de afhandeling van correspondentie in te lopen, wordt het personeel dat daarmee is belast uitgebreid van 20 naar 30 medewerkers.

* Het CAK is in overleg met de zorgkantoren om de kwaliteit van de aanlevering van gegevens van zorgaanbieders te verbeteren.

In bijgevoegde antwoorden op de vragen wordt op een aantal van deze maatregelen nader ingegaan.
Naar het zich laat aanzien zal de piekbelasting bij het CAK nog enige weken aanhouden. Met de getroffen personele en organisatorische maatregelen kan aan die piekbelasting het hoofd worden geboden en kan het dienstverleningsniveau weer op peil worden gebracht. Het CAK rapporteert mij tweewekelijks over de voortgang in de uitvoering. Indien deze rapportages of andere signalen daartoe aanleiding geven, zal ik zonodig extra maatregelen treffen.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker