Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DZ-CB-U-2833504
27 februari 2008
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond
er bij enkele fracties behoefte een aantal vragen te stellen over de
brief van 30 januari 2008 inzake de eigen bijdrage AWBZ (Kamerstukken
II 2007/08, 31 294, nr. 8). Met deze brief ontvangt u mijn antwoorden
op deze vragen.
In mijn hiervoor vermelde brief van 30 januari 2008 heb ik aangegeven
dat de uitvoering van de gewenningsregeling door het CAK verloopt
zoals gepland. Dat is nog steeds het geval. In de afgelopen weken is
wel gebleken dat de samenloop in de tijd van een aantal maatregelen
tot een sterke piek in de werkdruk bij het CAK heeft geleid. Het gaat
daarbij om:
* het aflopen van de `overgangsmaatregel' bij de eigen bijdrage voor
zorg met verblijf;
* het aflopen van de overgangsbepalingen op grond van de Wet
maatschappelijke ondersteuning;
* vaststelling van de voorlopige eigen bijdrage voor zorg met
verblijf als gevolg van het niet bekend zijn van de definitieve
inkomensgegevens van de Belastingdienst; en
* de overdacht van de uitvoering van de eigenbijdrage voor zorg met
verblijf van de zorgkantoren naar het CAK.
Als gevolg vam deze piekbelasting is in de uitvoering een aantal
onvolkomenheden opgetreden. In voorkomende gevallen gaat het
daarbij om incidenten die voor betrokkenen buitengewoon vervelend
kunnen zijn. Dat de afhandeling van deze incidenten in een aantal
gevallen als gevolg van een tekortschietende telefonische
bereikbaarheid werd bemoeilijkt, vind ik betreurenswaardig.
Dat neemt niet weg dat het hier naar mijn oordeel incidentele
problematiek betreft, voortvloeiend uit de huidige piek in het
werkaanbod bij het CAK. Het overleg dat mijn ministerie frequent
met het CAK heeft, bevestigt dat beeld. Het CAK heeft inmiddels de
nodige maatregelen genomen om de huidige piekbelasting het hoofd
te bieden, de kans op nieuwe incidenten te minimaliseren en de
telefonische bereikbaarheid te verbeteren:
* Om de telefonische bereikbaarheid te vergroten heeft het CAK het
callcentrum met ruim 20 extra medewerkers uitgebreid, zodat in het
callcentrum op dit moment ongeveer 60 medewerkers zich bezig
houden met het telefonisch beantwoorden van vragen over de eigen
bijdragen voor zorg met verblijf. Een deel van deze mensen
beantwoordt ook vragen die betrekking hebben op andere regelingen.
* Het CAK is bezig om daarbovenop nog zo'n 20 extra medewerkers voor
het callcentrum te werven.
* Het callcentrum is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.00
uur tot 18.00 uur. Van18.00 tot 21.00 uur 's avonds worden
verzekerden teruggebeld om lopende acties af te handelen en
worden, als dat mogelijk en wenselijk is, schriftelijke
informatieverzoeken telefonisch afgehandeld. Dit wordt doorgaans
bijzonder op prijs gesteld.
* Het CAK heeft een extern callcentrum ingeschakeld. Dit centrum
handelt de vragen van verzekerden niet inhoudelijk af, maar maakt
met hen terugbelafspraken.
* Teneinde achterstand in de afhandeling van correspondentie in te
lopen, wordt het personeel dat daarmee is belast uitgebreid van 20
naar 30 medewerkers.
* Het CAK is in overleg met de zorgkantoren om de kwaliteit van de
aanlevering van gegevens van zorgaanbieders te verbeteren.
In bijgevoegde antwoorden op de vragen wordt op een aantal van deze
maatregelen nader ingegaan.
Naar het zich laat aanzien zal de piekbelasting bij het CAK nog enige
weken aanhouden. Met de getroffen personele en organisatorische
maatregelen kan aan die piekbelasting het hoofd worden geboden en kan
het dienstverleningsniveau weer op peil worden gebracht.
Het CAK rapporteert mij tweewekelijks over de voortgang in de
uitvoering. Indien deze rapportages of andere signalen daartoe
aanleiding geven, zal ik zonodig extra maatregelen treffen.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker