dinsdag, februari 26, 2008
De open armen van de gemeente
Tot half januari konden Rotterdammers op de
website ambtenaarhuisrotterdam.nl aangeven welke overheidsdiensten of
-functies zij als overbodig beschouwen. Er zijn een kleine honderd
meldingen binnen gekomen. Deze zijn vandaag door Leefbaar Rotterdam
raadslid Robert Simons aan wethouder Baljeu aangeboden.
Behalve meldingen die de overbodigheid van bepaalde diensten
aankaarten, zijn er ook opvallend veel meldingen binnen gekomen over
de klantvriendelijkheid en de deskundigheid van de verschillende
onderdelen van de Rotterdamse overheid. Simons: Nog steeds teveel
mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd.
De meldingen zijn verzameld in het rapport Paarse krokodillen in
Rotterdam. In dit rapport geeft Robert Simons ook enkele aanbevelingen
mee aan het stadsbestuur over hoe de dienstverlening aan de
Rotterdammers kan worden verbeterd. Simons: Voor iedere organisatie is
het van belang om te weten hoe je klanten over je denken. In het geval
van de gemeente zijn dit de Rotterdammers. De meldingen zijn dus
gratis adviezen, waarmee je je voordeel kan doen.
Alhoewel gemeentesecretaris Van Gils - de hoogste ambtenaar van de
gemeente - de actie van Leefbaar Rotterdam betreurt, heeft wethouder
Baljeu aangegeven dat zij het een goed initiatief vindt en dat de
klachten en suggesties serieus worden genomen. Wat Robert Simons
betreft geeft dat hoop. Maar ik zal op de uitvoering letten. Want het
kan natuurlijk niet bij woorden blijven, de mensen in de stad zullen
de verandering ook moeten merken, aldus Simons.
Eén concrete verandering die volgens Simons de dienstverlening zou
verbeteren, is het verruimen van de openingstijden van de gemeente: De
gemeentelijke loketten zeven dagen per week en s avonds open. Dan
kunnen mensen buiten werktijd altijd bij hun gemeente terecht om zaken
te regelen. Laat de gemeente er zijn voor alle hardwerkende
Rotterdammers. Biedt hen deze service.
Leefbaar Rotterdam