Aanslag-/beschikkingsbiljetten gemeentelijke heffingen
Één dezer dagen vallen de aanslag-/beschikkingsbiljetten gemeentelijke
heffingen weer op de deurmat. Op dit biljet kunt u de volgende
belastingsoorten terugvinden: onroerende-zaakbelastingen, rioolrecht,
afvalstoffenheffing, reinigingsrecht en hondenbelasting. Als u
zakelijk gerechtigde bent, bij voorbeeld eigenaar, vruchtgebruiker of
opstalhouder van een pand en/of een stuk grond staat op het biljet ook
de WOZ-beschikking voor 2008 vermeld. Sinds 2007 wordt jaarlijks een
nieuwe waarde bepaald.
U staat er vaak niet bij stil, maar dagelijks maakt u gebruik van
gemeentelijke voorzieningen. De trottoirs, de straat, het rioolputje,
de openbare verlichting, de sportvoorzieningen, de afvalinzameling,
noem maar op. Al die voorzieningen kosten geld en moeten natuurlijk
betaald worden. Voor het grootste deel van de gemeentelijke inkomsten
zorgt de rijksoverheid. Ongeveer één vijfde deel bestaat uit eigen
inkomsten. Deze komen bij de gemeente binnen door middel van
heffingen. Dit zijn belastingen en retributies. Retributies zijn
heffingen waar dienstverlening tegenover staat ( zoals de
reinigingsrechten, afvalstoffenheffing en het rioolrecht). Dat is bij
belastingen niet het geval. Deze worden geheven voor het algemeen
functioneren van de gemeente. In de volksmond worden ook de
retributies belastingen genoemd.
Voor uw aandeel in een aantal van deze heffingen ontvangt u voor het
belastingjaar 2008 weer een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.
Op het aanslagbiljet kunnen de volgende heffingen voorkomen:
onroerende-zaakbelastingen, reinigingsrechten, afvalstoffenheffing,
hondenbelasting en rioolrecht.
Waardepeildatum en toestandspeildatum
Al sinds 2005 wordt het aanslagbiljet gecombineerd met de
waardebeschikking Wet WOZ. U ontvangt dus geen apart
beschikkingsbiljet. Sinds 2007 worden de WOZ-waarden ieder jaar
opnieuw vastgesteld. De WOZ-waarden die nu op de beschikking staan
afgedrukt zijn dus maar één jaar geldig. De waardepeildatum is 1
januari 2007. Dat betekent dat getaxeerd is naar het prijspeil 1
januari 2007, dus naar de waarde van het pand op die datum. Of het
pand op die datum al bestond is daarbij niet van belang. Heeft uw pand
in het jaar 2007 wijzigingen ondergaan, zoals een verbouwing, dan is
de toestand van het pand op 1 januari 2008 aangehouden, maar de
waardepeildatum is ook in die gevallen 1 januari 2007. Deze datum ligt
nog maar één jaar voor het belastingtijdvak. Vorig jaar, in het
belastingjaar 2007, was de prijspeildatum 1 januari 2005. De
waardewijziging ten opzichte van de aanslag van vorig jaar heeft dus
betrekking op een periode van twee jaar, namelijk van 1 januari 2005
en 1 januari 2007.
Tarieven verlaagd
Omdat de WOZ-waarde dit jaar wordt gebaseerd op verkoopcijfers rond de
waardepeildatum 1 januari 2007 is voor veel objecten de WOZ-waarde
hoger dan vorig jaar, toen er nog werd uitgegaan van waardepeildatum 1
januari 2005. Dit betekent niet dat er evenredig meer
onroerende-zaakbelasting moet worden betaald. De gemeente heeft het
tarief voor de OZB namelijk aangepast aan de waardestijging. Dit is
gebeurd op basis van de gemiddelde stijging van woningen en
niet-woningen, zodanig dat de opbrengststijging niet groter is dan het
in de gemeentebegroting vastgestelde percentage van 4%.
Voorbeeld berekening aanslag OZB
De WOZ-waarde van een huis in 2007 (waardepeildatum 1 januari 2005)
was 250.000.
Het OZB-tarief was 2,37 per 2.500 waarde van het huis. De aanslag OZB
bedroeg 237,00.
Door stijging van de huizenprijzen is de WOZ-waarde van het huis voor
2007 met ca. 7% gestegen naar 267.000. Het OZB-tarief in 2008 is 2,30
per 2.500 waarde van het huis. De aanslag OZB in 2008 is dan 245,64.
Betaling
U hebt een aantal mogelijkheden om de belastingaanslag te betalen.
- Als u al een machtiging tot automatische incasso heeft afgegeven,
dan wordt het totaalbedrag van de aanslag afgeschreven van uw bank- of
girorekening in het aantal resterende volle kalendermaanden van het
belastingjaar na dagtekening van het aanslagbiljet met een minimum van
acht termijnen.
- Als u niet meedoet met automatische incasso, dan kunt u in maximaal
twee termijnen betalen met de bijgevoegde acceptgiro's
- Als u nog niet meedoet met automatische incasso en u wilt alsnog
meedoen, dan is dit mogelijk door het opsturen van de
machtigingskaart. U vindt deze achter in de Belastinggids 2008.
- Bedragen kleiner dan 35,00 of van 2.500,00 of meer moeten altijd in
één keer worden voldaan.
lnvorderingskosten
Betaalt u de belasting niet op tijd, dan ontvangt u een aanmaning en
eventueel een dwangbevel. De kosten hiervoor moeten door u betaald
worden.
Kwijtschelding
Als u denkt in aanmerking te komen voor kwijtschelding kunt u dit
aanvragen met een speciaal aanvraagformulier, verkrijgbaar:
- het speciale aanvraagformulier;
- kaart in de Belastinggids invullen en opsturen;
- telefonisch aanvragen, (0486) 477 277;
- in het stadhuis aan de publieksbalie, tijdens openingstijden.
Als u een minimuminkomen heeft, komt u niet automatisch voor
kwijtschelding in aanmerking. Ook andere zaken zijn bij de beoordeling
van belang, zoals vermogen en eventuele schulden.
Het verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen moet u
uiterlijk binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet
indienen.
Bezwaar
Bent u het niet eens met de aanslag-/ het beschikkingsbiljet, dan kunt
u binnen zes weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij de
heffingsambtenaar van de gemeente Grave, Postbus 7, 5360 AA Grave.
Meer informatie
Veel informatie over de Wet WOZ en gemeentelijke heffingen is
opgenomen in de Belastinggids die u tegelijk met het aanslagbiljet
ontvangt. Via het WOZ-portaal vindt u nog meer informatie. Of bel de
publieksbalie (0486) 477 277.
Gemeente Grave