Persbericht

Kroll Ontrack helpt data recovery succes vergroten

~ Overzicht van meest voorkomende fouten bij reddingsacties ~

Hoofddorp, februari 26, 2008 Kroll Ontrack®, toonaangevend aanbieder van data recovery en wettelijke technologieproducten en diensten, schat dat 30 procent van de gevallen van permanent dataverlies het gevolg is van menselijke fouten en niet van technische mankementen. Om mensen te helpen recovery-valstrikken te vermijden, stelde het bedrijf een lijst op van de meest voorkomende fouten na uitval van de harde schijf. Kroll Ontrack kan recoveries doen in een oneindig aantal situaties en met ongeveer ieder type besturingssysteem, media en gegevensdrager. Het vermijden van deze blunders kan de kans op een succesvolle data recovery vergroten bij een volgend geval van dataverlies.


- De gebruiker besluit bij dataverlies alle gegevens op de drive volledig te wissen en te vervangen door de laatste back-up. Hierop wordt de drive geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd waarna de gebruiker ontdekt dat a) de back-up niet werkt of b) niet up-to-date is. Omdat de originele gegevens van de drive gewist zijn, is er weinig hoop om de gegevens terug te krijgen die de gebruiker in eerste instantie wilde herstellen. Om dit te voorkomen, zouden mensen hun back-ups moeten testen door gegevens over te zetten naar een andere locatie voordat ze aannemen dat hun back-up goed is.


- Wanneer een harde schijf langer draait, koopt de gebruiker een nieuwe schijf. Hij verwijdert het onderdeel waarvan hij gelooft dat het kapot is onderdeel is en vervangt het met een onderdeel van de nieuw aangeschafte harde schijf. Omdat de huidige harddrives driver-specifieke informatie bevatten, heeft dit geen nut. Het nieuwe onderdeel correspondeert namelijk niet met de originele onderdelen. In deze situatie raadt Kroll Ontrack aan om hulp te vragen van een gerenommeerde data recovery aanbieder.


- Vergelijkbaar met de situatie hierboven is wanneer de gebruiker denkt dat de kop van de hard schijf kapot is omdat het apparaat niet hoorbaar draait. In een poging het probleem snel op te lossen, verwijdert de gebruiker de drive en slaat deze tegen het bureau. Hierdoor ontstaat fysieke schade aan de schijf. Hierdoor kunnen sommige gegevens niet meer teruggehaald worden, omdat de kop van de drive over de platen schraapt als ermee wordt geschud of op wordt geklopt. Aangezien er verschillende redenen zijn (elektronisch falen, stroomstoring etc.) waardoor een harddrive ermee stopt, is het zeker dat ermee schudden in ieder geval geen oplossing is.


- Er is water in een harddrive gekomen door een overstroming of omdat er vloeistof op is gevallen. Denkend aan een oude data recovery mythe, probeert de gebruiker de situatie te redden door de schijf te drogen met een föhn. Hierdoor verslechtert de situatie. Bij waterschade kan men het beste de drive nat opsturen voor herstel. Dit vergroot de kans op een succesvolle recovery aangezien de vloeistof bij drogen aan de schijf vastplakt.


- De gebruiker gebruikt een herstelprogrammasysteem zoals CHKDSK, Mac Disk Utility of FSCK als oplossing voor wat hij gelooft dat een operationele fout is. Als de drive fysiek beschadigd is en de gebruiker draait een dergelijk programma dan ontstaat er meer schade. Hierdoor wordt de recovery ingewikkelder dan wanneer de gebruiker simpelweg de computer uit had gezet en een expert had ingeschakeld om het probleem op te lossen. In dit geval kan de gebruiker het beste het herstelprogramma laten draaien in de veilige modus . Hierbij rapporteert het programma over de conditie van het systeem zonder dat het een poging doet om het te repareren. Hierdoor kan de gebruiker beslissen over eventuele vervolgstappen.

Het is bekend dat iedere hard drive op een gegeven moment kapot gaat. Wat de gebruiker vervolgens doet, kan de recovery hinderen , zegt Jim Reinert, vice president van data recovery en software producten bij Kroll Ontrack. Nu er meer waardevolle informatie wordt opgeslagen op hard drives dan ooit tevoren, is het belangrijk dat mensen weten wat ze wel en niet kunnen doen bij gegevensverlies. Als je niet weet wat je moet doen bij gegevensverlies kun je het beste een ervaren, respectabele data recovery provider inschakelen. Het is het waard om een data recovery aanbieder te bellen als je in de problemen zit. Sommigen bieden je gratis advies voor jouw situatie.

Dankzij zijn Ontrack® Data Recovery-producten en diensten is Kroll Ontrack wereldwijd de grootste, meest ervaren en technologisch vooruitstrevendste aanbieder van data recovery-producten en -diensten. Het bedrijf kan verloren of gecorrumpeerde data van ieder besturingssysteem en van ieder type opslag-apparaat terughalen met zijn doe-het-zelf, remote en in-lab-oplossingen dankzij zijn honderden eigen tools en technieken.

Kijk voor meer informatie over Kroll Ontrack op http://www.ontrackdatarecovery.nl

(747 woorden)