Gemeente Moerdijk
26-02-2008: Aanpak onderwijsachterstanden
Het college controleert in opdracht van de raad de inzet van middelen,
die door instellingen worden ingezet om taal- en onderwijsachterstand
te voorkomen. Over het afgelopen schooljaar 2006/2007constateert het
college weliswaar een overschrijding met ruim achtduizend euro, maar
is tevreden met de ontwikkelingen.
De gemeente Moerdijk voert een actief beleid als het gaat om de aanpak
van onderwijsachterstanden. De raad stelt jaarlijks een actieplan voor
taalbeleid vast. De beschikbaar gestelde gelden worden vooral ingezet
om te voorkomen dat kinderen een achterstand in taal of onderwijs
oplopen. Het college stelt vast dat subsidies worden ingezet op de
speerpunten in het gemeentelijk taalbeleid 2005-2009. Daarin staan de
begrippen taalstimulering en samenwerking tussen partijen centraal. Er
is het afgelopen jaar vooral ingezet op deskundigheidsbevordering en
de inzet van deskundigen. Medewerkers van peuterspeelzalen zijn
getraind om taalachterstand reeds op peuterleeftijd op te sporen. Op
elke peuterspeelzaal is nu een taalcoördinator aanwezig. Er is een
peutervolgsysteem waarin de ontwikkeling in taal, motoriek en de
sociaal emotionele ontwikkeling van 600 peuters wordt gevolgd. Een
team van deskundigen in logopedie, orthopedagogiek en
wijkverpleegkunde is ingezet en komt regelmatig bijeen om
doorverwijzing naar ondersteuning op logopedie of leesbevordering in
te zetten. Ook de bibliotheek speelt een belangrijke rol in de
uitvoering van taalstimuleringsprogrammas als het voortouw en de rode
draad en met de inzet van themakisten.