Vilans
agressie, claimen en klagen
Veel minder agressie, claimen en klagen
Verbetertraject Probleemgedrag helpt
Utrecht, 25 februari 2008 - Agressiviteit, extreem veel aandacht
vragen en klagen: in de zorg komt probleemgedrag vaak voor. Toch kan
er wat aan gedaan worden, zo blijkt uit het Verbetertraject
Probleemgedrag van Zorg voor Beter. In alle instellingen die deelnamen
aan dit traject is het probleemgedrag verminderd. Bij sommige cliënten
verdween het probleemgedrag zelfs helemaal.
Verzorgenden hebben regelmatig te maken met probleemgedrag van
cliënten. Soms gaat dat ten koste van hun werkplezier én hun gevoel
van veiligheid. Om daar wat aan te doen, hebben elf instellingen uit
de verstandelijk gehandicaptensector en de sector verpleging en
verzorging in 2007 deelgenomen aan het Verbetertraject Probleemgedrag.
Volgens een stappenplan brachten de deelnemers het probleem in kaart,
probeerden ze het gedrag van de cliënt te begrijpen en bedachten ze
daar vervolgens oplossingen voor. Door bij te houden hoe vaak het
probleemgedrag voorkwam, kregen zij inzicht in de gevolgen van hun
handelingen. Resultaat: het probleemgedrag verminderde aanzienlijk,
zowel in getal als in de beleving van de betrokkenen.
Oplossingen
De instellingen richtten zich allemaal op een paar cliënten die
probleemgedrag vertoonden. De deelnemers leerden beter naar de cliënt
zelf te kijken, in plaats van naar zijn gedrag, aldus projectleider
Nienke Uniken Venema van Vilans. Naar aanleiding daarvan bedachten zij
voor die cliënt passende interventies, zoals het creëren van meer
rust, het aanbieden van meer activiteiten of het veranderen van het
dagritme van de cliënt. Soms hadden kleine veranderingen grote
effecten. Zo bleek een cliënt veel minder claimend gedrag te vertonen
na het ophangen van een klok. In andere gevallen werd er door spel of
muziek afleiding geboden. Hierdoor nam de onrust van cliënten af.
Bewustwording
Een ander belangrijk resultaat is dat medewerkers zich meer bewust
zijn geworden van hun eigen rol. Die bewustwording ontstaat omdat ze
dankzij het traject veel meer met elkaar praten over het
probleemgedrag. Hierbij hebben ze ook de cliënten en hun verwanten
betrokken, aldus Venema. Sommige instellingen zijn met scholing
begonnen, bijvoorbeeld over ziektebeelden in relatie tot
gedragsproblemen. Die bewustwording bij de medewerkers is erg
belangrijk om het stappenplan en het meten structureel een plaats te
geven op de afdelingen en zelfs in de gehele organisatie.
Over Zorg voor Beter
Het Verbetertraject Probleemgedrag is een onderdeel van het
kwaliteitsprogramma Zorg voor Beter en wordt uitgevoerd door Vilans in
samenwerking met het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) en de
beroepsvereniging voor verpleeghuisartsen en sociaal geriaters (NVVA).
Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te
werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid van de zorg. Zorg
voor Beter is een initiatief van het ministerie van VWS. ZonMw heeft
de regie. Vilans en TNO-Kwaliteit van Leven voeren uit.