Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 26 februari 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk V&W/DGTL-2008/423 - Onderwerp
Commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen luchthavens

Geachte Voorzitter,

Tijdens het Algemeen Overleg inzake het Groenenbergterrein heb ik met uw kamer van gedachten gewisseld over de rollen en verantwoordelijkheden van de luchthaven Schiphol in relatie tot zijn omgeving. De gang van zaken in het Groenenbergterrein-dossier en de sterk gejuridificeerde verhouding tussen de verschillende partijen in dit dossier was aanleiding om te spreken over een commissie die aanbevelingen kan geven om de rol van private en publieke partijen bij de ontwikkeling van de omgeving van de luchthaven te verduidelijken.

Context
De luchthaven Schiphol is voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de noordvleugel van de Randstad van groot belang. Door het belang voor het vestigingsmilieu en de werkgelegenheid heeft de luchthaven een belangrijke functie in de metropolitane strategie van deze regio. Tegelijkertijd hebben ontwikkelingen op en rond de luchthaven steeds meer invloed op toekomstplannen van de luchthaven zelf. Schiphol is mede hierdoor logischerwijs steeds meer betrokken bij de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied rond de luchthaven met bijvoorbeeld plannen voor een AirportCity als onderdeel van de AirportCorridor. Een zelfde ontwikkeling is merkbaar bij regionale luchthavens van nationale betekenis en deze ontwikkeling wordt in de toekomst naar verwachting steeds sterker.

Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895 Internet www.verkeerenwaterstaat.nl

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

V&W/DGTL-2008/423

Ontwikkelingen rond de luchthaven hebben consequenties voor algemeen maatschappelijke aspecten als bereikbaarheid, economie, leefomgeving en milieu. De ontwikkelingen rond de luchthaven zijn ook van economisch belang voor de luchthaven zelf. De gevolgen van deze ontwikkelingen zijn lokaal, regionaal en zelfs nationaal merkbaar. Met ruimtelijke ontwikkelingen op en rond luchthavens is zodoende een groot publiek belang aan de orde waardoor ik meerwaarde zie in een commissie die zich buigt over de rol en positie van luchthavens in de (ruimtelijke) omgeving van de luchthaven.

Vraagstelling Commissie
Het belang van ruimtelijke ontwikkelingen rond luchthavens brengt met zich mee dat luchthavens hier sterk bij betrokken zijn en in sommige gevallen zelf de rol van ontwikkelaar op zich nemen. Met het oog op de publieke belangen is het belangrijk dat er een helder beeld bestaat van de rol die luchthavens hierbij spelen.

Ik ben voornemens om een commissie in te stellen die onderzoekt in hoeverre er sprake is van zo'n rolverandering van luchthavens in het ruimtelijke domein, of hierdoor de publieke belangen in het geding zijn en of de relatie tussen de luchthaven en overige actoren (rijk, provincie, gemeente, andere ontwikkelaars) op ruimtelijke ordeningsgebied moet veranderen.

Concrete vragen die in de commissie aan de orde kunnen komen:


· Welke rol spelen luchthavens in de gebiedsontwikkeling rond de luchthaven? Hierbij kan worden gekeken naar het verleden, het heden en de toekomst.
· Hoe is de samenwerking tussen overheden en private partijen, waaronder de luchthaven, geregeld als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen rond luchthavens
· Klopt het dat luchthavens steeds meer de rol van gebiedsontwikkelaar op zich nemen en zo ja, hoe moet hiermee worden omgegaan?
· Is een juridisering van de verhoudingen tussen luchthavens en overige actoren een consequentie van deze rolverandering? Welke andere mogelijkheden dan juridische procedures zijn er om eventuele geschillen op te lossen?
· Is het zinvol om bij de ontwikkeling van het gebied rond de luchthaven onderscheid te maken tussen luchthavengebonden en luchthavengerelateerde activiteiten? Zo ja, welke criteria zijn daarvoor te formuleren?

Ik zal de commissie vragen breder te kijken dan naar Schiphol alleen, omdat deze belangen -zeker in de toekomst- ook bij regionale luchthavens van nationale betekenis kunnen gaan spelen. Dit advies wil ik onder meer gebruiken bij de formulering van mijn beleid rond de Luchthavensnota en de sturingsvraag ("hoe kan het rijk optimaal sturen op prestaties van de luchtvaartpartijen") die in het Algemeen Overleg over de privatisering Schiphol aan de orde is gesteld.


---

V&W/DGTL-2008/423

Ik hoop hiermee inzicht te hebben gegeven in mijn gedachtenvorming rond deze onderzoekscommissie. Op korte termijn zal ik uw kamer in detail informeren over de samenstelling van deze commissie, de aanpak en het tijdspad.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings


---