abcdefgh
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
26 februari 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGTL-2008/423 -
Onderwerp
Commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen luchthavens
Geachte Voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg inzake het Groenenbergterrein heb ik met uw kamer van
gedachten gewisseld over de rollen en verantwoordelijkheden van de luchthaven Schiphol
in relatie tot zijn omgeving. De gang van zaken in het Groenenbergterrein-dossier en de
sterk gejuridificeerde verhouding tussen de verschillende partijen in dit dossier was
aanleiding om te spreken over een commissie die aanbevelingen kan geven om de rol van
private en publieke partijen bij de ontwikkeling van de omgeving van de luchthaven te
verduidelijken.
Context
De luchthaven Schiphol is voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de
noordvleugel van de Randstad van groot belang. Door het belang voor het
vestigingsmilieu en de werkgelegenheid heeft de luchthaven een belangrijke functie in de
metropolitane strategie van deze regio. Tegelijkertijd hebben ontwikkelingen op en rond
de luchthaven steeds meer invloed op toekomstplannen van de luchthaven zelf. Schiphol
is mede hierdoor logischerwijs steeds meer betrokken bij de ruimtelijke ontwikkeling van
het gebied rond de luchthaven met bijvoorbeeld plannen voor een AirportCity als
onderdeel van de AirportCorridor. Een zelfde ontwikkeling is merkbaar bij regionale
luchthavens van nationale betekenis en deze ontwikkeling wordt in de toekomst naar
verwachting steeds sterker.
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL-2008/423
Ontwikkelingen rond de luchthaven hebben consequenties voor algemeen
maatschappelijke aspecten als bereikbaarheid, economie, leefomgeving en milieu. De
ontwikkelingen rond de luchthaven zijn ook van economisch belang voor de luchthaven
zelf. De gevolgen van deze ontwikkelingen zijn lokaal, regionaal en zelfs nationaal
merkbaar. Met ruimtelijke ontwikkelingen op en rond luchthavens is zodoende een groot
publiek belang aan de orde waardoor ik meerwaarde zie in een commissie die zich buigt
over de rol en positie van luchthavens in de (ruimtelijke) omgeving van de luchthaven.
Vraagstelling Commissie
Het belang van ruimtelijke ontwikkelingen rond luchthavens brengt met zich mee dat
luchthavens hier sterk bij betrokken zijn en in sommige gevallen zelf de rol van
ontwikkelaar op zich nemen. Met het oog op de publieke belangen is het belangrijk dat er
een helder beeld bestaat van de rol die luchthavens hierbij spelen.
Ik ben voornemens om een commissie in te stellen die onderzoekt in hoeverre er sprake is
van zo'n rolverandering van luchthavens in het ruimtelijke domein, of hierdoor de publieke
belangen in het geding zijn en of de relatie tussen de luchthaven en overige actoren (rijk,
provincie, gemeente, andere ontwikkelaars) op ruimtelijke ordeningsgebied moet
veranderen.
Concrete vragen die in de commissie aan de orde kunnen komen:
· Welke rol spelen luchthavens in de gebiedsontwikkeling rond de luchthaven?
Hierbij kan worden gekeken naar het verleden, het heden en de toekomst.
· Hoe is de samenwerking tussen overheden en private partijen, waaronder de
luchthaven, geregeld als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen rond luchthavens
· Klopt het dat luchthavens steeds meer de rol van gebiedsontwikkelaar op zich
nemen en zo ja, hoe moet hiermee worden omgegaan?
· Is een juridisering van de verhoudingen tussen luchthavens en overige actoren een
consequentie van deze rolverandering? Welke andere mogelijkheden dan
juridische procedures zijn er om eventuele geschillen op te lossen?
· Is het zinvol om bij de ontwikkeling van het gebied rond de luchthaven
onderscheid te maken tussen luchthavengebonden en luchthavengerelateerde
activiteiten? Zo ja, welke criteria zijn daarvoor te formuleren?
Ik zal de commissie vragen breder te kijken dan naar Schiphol alleen, omdat deze
belangen -zeker in de toekomst- ook bij regionale luchthavens van nationale betekenis
kunnen gaan spelen. Dit advies wil ik onder meer gebruiken bij de formulering van mijn
beleid rond de Luchthavensnota en de sturingsvraag ("hoe kan het rijk optimaal sturen op
prestaties van de luchtvaartpartijen") die in het Algemeen Overleg over de privatisering
Schiphol aan de orde is gesteld.
---
V&W/DGTL-2008/423
Ik hoop hiermee inzicht te hebben gegeven in mijn gedachtenvorming rond deze
onderzoekscommissie. Op korte termijn zal ik uw kamer in detail informeren over de
samenstelling van deze commissie, de aanpak en het tijdspad.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat