abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
26 februari 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/2718 2070811280
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
In antwoord op vragen van het lid Thieme (PvdD) over de uitbesteding van
taximeterkeuringen aan een vleeskeuringsbedrijf bericht ik u als volgt.
1. Kent u het artikel "Gesjoemel met slachtvee" (Vrij Nederland, 9 februari 2008)?
1. Ja.
2. Is het waar dat het Centraal Bureau Slachtdieren en/of KDS en/of één aan deze
organisaties gelieerde stichting of BV zich in opdracht van uw ministerie bezig houdt
met het keuren en/of certificeren van taxi's? Zo ja, op welke manier? Kunt u
aangeven wat voor u een aan slachtvee gelieerde keuringsinstantie bij uitstek geschikt
maakt om taxi's te keuren of te certificeren? Zo neen, onderneemt u actie om dit
misverstand weg te nemen?
2. Er is geen sprake van het keuren en/of certificeren van taxi's door Kwaliteitskeuring
Dierlijke Sector (KDS) of Stichting Centraal Bureau Diensten aan Slachtdieren (CBS
groep). De CBS Groep verenigt een aantal werkmaatschappijen die zich toeleggen op
keuring, controle, inspectie, classificatie, certificering en verzekeren. Eén van de
werkmaatschappijen is VERIN, een onafhankelijke certificatie-instelling die
kwaliteitsregelingen certificeert. VERIN is actief in verschillende sectoren en branches,
waaronder de taxibranche.
In de taxibranche geldt TX-Keur als een landelijk kwaliteitssysteem voor taxibedrijven.
Het systeem is bedoeld om de kwaliteit van de dienstverlening, op het gebied van
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/2718
imago, comfort en veiligheid, te waarborgen. De Stichting TX-Keur is onafhankelijk,
en heeft een beherende, controlerende, organiserende en informerende rol met
betrekking tot het keurmerk. VERIN certificeert één van de voor TX-keur ontwikkelde
certificatieschema's.
Het is gebruikelijk dat certificatie-instellingen in verschillende sectoren en branches
werkzaam zijn. Overigens is TX-keur een verantwoordelijkheid van de sector zelf en
staat de overheid hierbuiten
3. Kunt u aangeven welk bedrag gemoeid is met de opdracht om taxi's te keuren c.q. te
certificeren en of deze opdracht openbaar aanbesteed is? Zo neen, waarom niet?
3. In het reglement van de Stichting TX-Keur is vastgelegd dat certificerende instellingen
door de stichting worden gecontracteerd en dat deze instellingen geaccrediteerd
moeten zijn door de Raad voor Accreditatie. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft derhalve geen bemoeienis met de overeenkomsten tussen de stichting en de
certificerende instellingen.
4. Kunt u aangeven of uw inspecteur-generaal op enigerlei wijze betrokken is geweest
bij de aanbesteding van het keuren en/of certificeren van taxi's, gelet op het feit dat
hij in zijn vorige positie van inspecteur-generaal VWA nauw betrokken was bij de
totstandkoming van CBS/KDS en de daarmee samenhangende stichtingen en BV's en
de overheveling van de post mortem keuringen van VWA naar CBS/KDS? Zo neen,
bent u van mening dat er sprake is van toeval dat deze in vleeskeuring
gespecialiseerde bedrijven, die nauw samenwerkten met uw inspecteur generaal, een
opdracht kregen voor het keuren en/of certificeren van taxi's? Zo ja, hoe kunt u
mogelijke schijn van belangenverstrengeling bij opdrachten als deze uitsluiten?
4. Gelet op mijn eerdere antwoorden is er geen sprake van het aanbesteden van keuring
en/of certificering van taxi's van de zijde van de overheid. En derhalve is er ook geen
enkele betrokkenheid van de inspecteur-generaal Verkeer en Waterstaat.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat