Geen verbeteringen in botsveiligheid
Den Haag, 26 februari 2008
De botsveiligheid is bij vijf nieuw geteste personenautomodellen niet
of nauwelijks hoger dan bij hun voorgangers of vergelijkbare modellen
van hetzelfde merk. Dat blijkt uit de laatste serie crashtesten die door
Euro NCAP zijn gehouden. Alleen de nieuwe Citroën C5 haalt de maximaal
te behalen vijf sterren, maar dit model doet het niet beter dan zijn al
zeer goede voorganger.
De andere geteste voertuigen krijgen vier sterren en behalen scores die
niet hoger zijn dan hun voorgangers of slechts een middenpositie in hun
klasse opleveren. In zijn algemeenheid is dat voor een nieuw model
teleurstellend. Citroën bijvoorbeeld scoort met de nieuwe C5 lang niet
het hoge niveau voetgangersvriendelijkheid van de eigen C6, de topper op
het gebied van voetgangersvriendelijkheid met als enige het maximum van
4 sterren. Opmerkelijk laag op dit onderdeel scoorde de BMW X3 met maar
één ster.
Naast de grotere middenklasser Citroën C5 zijn nu onder de loep
genomen: de kleine middenklasser Suzuki Splash, de kleine MPV Renault
Kangoo en de kleinere SUV's BMW X3 en de Daihatsu Terios.
Bovendien heeft Euro NCAP een nieuwe klasse getest: Pickup's. De
resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht. De Isuzu
D-MAX behaalt slechts 2 sterren (waarvan de laatste is doorgestreept
wegens onaanvaardbaar groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan
Navara behaalt slechts maar één doorgestreepte ster. De Mitsubishi L200
scoort goed met vier sterren.
Voor meer informatie kijk op anwb.nl/auto
ANWB en botsproeven
De ANWB is vanaf het begin (1987) betrokken bij onafhankelijke
autobotsproeven in Europa. Deze zijn bedoeld om druk uit te oefenen op
autofabrikanten om het aantal doden en gewonden bij botsingen te
verminderen. Dat veiligheidsinformatie een rol speelt bij de keuze van
de koop van een nieuwe auto, staat vast. Constructies van auto's zijn
dan ook sterk verbeterd en is er grote vooruitgang geboekt in de extra
veiligheidsmiddelen in de auto. Voorbeelden zijn de veiligheidsgordel,
kinderzitjes en (zij)airbags. Sinds 11 jaar worden botsproeven
uitgevoerd in Euro NCAP verband. Euro NCAP is een samenwerkingsverband
van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse,
Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en
de Europese consumentenclubs.
Persdienst ANWB
088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)
bescherming bescherming
inzittende voetgangers inzittende volwassenen vriendelijkheid kinderen
punten sterren sterren sterren
max. = 5 max. = 4 max. = 5
kleine middenklassers
Suzuki Splash 29,60 **** 4 *** 3 *** 3
kleine MPV
Renault Kangoo 27,73 **** 4 ** 2 **** 4
grotere middenklassers
Citroën C5 34,58 ***** 5 ** 2 **** 4
kleinere SUV's
BMW X3 27,77 **** 4 * 1 **** 4
Daihatsu Terios 27,81 **** 4 *** 3 *** 3
pickup's
Isuzu D-MAX/Rodeo 17,21 ** 2 * 1 ** 2
Mitsubishi L200 27,38 **** 4 * 1 *** 3
Nissan Navaro 18,27 * 1 ** 2 *** 3
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB