Alfa Romeo op de 78e internationale autoshow van Genève
(2/26/2008)
Alfa Romeo gebruikt Genève als podium om de Alfa 8C Spider aan de
wereld voor te stellen. De open supersportauto vormt het stralende
middelpunt van de Alfa Romeo-stand op de Zwitserse tentoonstelling.
De Alfa 8C Spider is volgens dezelfde succesformule als zijn gesloten
broer, de Alfa 8C Competizione, ontstaan. Alfa Romeo's Centro Stile
beperkt de productie tot slechts 500 stuks. Het elegante ontwerp van
de Alfa 8C Spider refereert aan het voor Alfa Romeo kenmerkende
sportieve weggedrag.
Onder de motorkap huist een 4,7-liter V8 die 450 pk levert. De motor
is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak. Het lijnenspel
en de vormgeving van de auto gaan hand in hand met Alfa Romeo's
hoogstaande techniek en het sportieve rijgedrag. Alfa Romeo's
innovaties op het gebied van motoren, autosport en technologische
vooruitgang komen in deze supersportauto samen.
Ook wordt het nieuwe elektronische Q2-systeem gepresenteerd.
Dit systeem combineert de voordelen van voor- en vierwielaandrijving,
waardoor het weggedrag en de stabiliteit merkbaar verbeteren terwijl
op hetzelfde moment onderstuur en de stuurhoek verkleind worden.
Genève is verder opnieuw een podium voor de Alfa 159, Brera en
Spider. De Alfa 159 Berlina maakt zijn opwachting met een 3.2 V6 die
liefst 260 pk levert, een motorisering die voor het eerst wordt
gecombineerd met alleen voorwielaandrijving. Verder kan het publiek in
Zwitserland genieten van een Alfa Spider voorzien van de briljante 2.4
JTDm dieselmotor met 200 pk die gekoppeld is aan de sterke
automatische Q-Tronic versnellingsbak. De Alfa Brera is voorzien van
een 3.2 V6 24-klepper en een zesversnellingsbak. Ook de Alfa Spider en
Alfa Brera met 3.2 V6 motor worden binnenkort leverbaar in combinatie
met alleen voorwielaandrijving.
Een andere ster van de show is de Alfa 147 Ducati Corse.
In Nederland wordt deze bijzondere Alfa 147 alleen leverbaar met een
2.0 liter Twin Spark benzinemotor met 150 pk. Bovendien is de auto in
Nederland uitsluitend verkrijgbaar via de online merkdealer
Directauto.nl. Deze gelimiteerde oplage van de Alfa 147 is
voortgekomen uit de succesvolle samenwerking tussen twee Italiaanse
topmerken die wereldwijde bekendheid genieten.
Alfa Romeo heeft in Genève voor een opvallende stand gekozen.
Het tentoonstellingsgedeelte is opgetrokken uit bijzondere en
innovatieve materialen en kenmerkt zich door een geraffineerd contrast
tussen de toegepaste gladde en ruwe materialen en het metaal in de
kleuren rood, zwart en staalgrijs. Het geheel schept een hightech
sfeer die perfect past bij de Italiaanse technologie en elegantie.
Wereldpremière Alfa 8C Spider
De oogstrelende Alfa 8C Spider debuteert in Genève. Evenals de Alfa
8C Competizione blijft het productieaantal van deze open versie
beperkt tot 500 exemplaren.
De auto wordt gemaakt door Alfa's Centro Stile en bevestigt de status
van Alfa Romeo in dit segment. Er zijn immers Alfa Spiders die tot de
mooiste modellen uit de automobiele historie worden gerekend. Hiertoe
behoren onder meer de Alfa Giulietta Spider uit de jaren vijftig en de
legendarische Alfa Duetto, die een hoofdrol voor zich opeiste in de
film The Graduate uit 1967. Nu staat de Alfa 8C Spider in de
spotlights om ons te laten zien hoe Alfa Romeo de voor het merk
kenmerkende technologie en emotie in de nabije toekomst vorm gaat
geven.
Alle fantastische eigenschappen van de Alfa 8C Competizione zijn
uiteraard ook van toepassing op de Alfa 8C Spider. Te beginnen bij de
spectaculaire vorm van het model tot aan de twee perfect zittende
sportstoelen.
De dynamische vormgeving culmineert in de horizontale lijn van de
motorkap op wielhoogte. De oversized wielen en de gespierd vormgegeven
achterkant benadrukken de persoonlijkheid en de kracht van het model
zonder elegantie uit het oog te verliezen. In plaats daarvan
benadrukken ze de formele schoonheid van enkele individuele kenmerken
zoals de druppelvormige mistlampen. Die zitten als kostbare juwelen
verstopt in de voorbumper. Ook de koplampen met LED-technologie en de
deurgrepen zijn een synthese van technologie en emotie.
Om dit topniveau van aerodynamische efficiëntie te bereiken zijn
oplossingen gevonden die meer opleveren dan zuivere esthetische
schoonheid. Alle oppervlakken, waaronder de stijlen en de ramen
tezamen met de vorm en de positionering van de zijspiegels zijn
geoptimaliseerd met behulp van computermodellen en tests in
windtunnels en 'real life' omgevingen. Hierdoor heeft de windstroom
rond de auto een natuurlijk verloop, zonder hoeken of andere
oneffenheden. Het eindresultaat is een negatieve liftcoëfficiënt
(C ) die, net als bij raceauto's, zorgt voor stabiliteit tot op zeer
hoge snelheid.
Bijzonder aan de Alfa 8C Spider is zijn cabriotop met
elektrohydraulische automatische bediening (via een knop op het
dashboard). De softtop bestaat uit een dubbele laag stof. De buitenste
is gemaakt van textiel dat uit meerdere soorten draad bestaat om de
elementen buiten te houden terwijl de binnenste laag vooral
kwaliteiten bezit ten bate van de geluidsisolatie. Het cabriodak is
esthetisch en aerodynamisch geperfectioneerd en leverbaar in
verschillende kleuren. Dankzij speciaal ontwikkelde scharnieren is het
cabriodak ook in functioneel opzicht een parel.
Binnenin de Alfa 8C Spider heerst een gedistingeerde sfeer dankzij de
ruime toepassing van composietmaterialen in het dashboard en op de
panelen. De van carbonfiber gemaakte stoelen kunnen aan de fysieke
karakteristiek van de bestuurder worden aangepast. Dit was tot nu toe
alleen mogelijk in raceauto's. Het interieur kan naar persoonlijke
wens worden aangepast. Waarvoor de koper ook kiest, het resultaat is
herkenbaar aan de aandacht voor detail en het onmiskenbare
vakmanschap, van de contrasterende stiksels tot de toegepaste kleuren.
De kuipstoelen zijn bekleed met zogenaamd 'Frau flower' leer. Dit
wordt verkregen na een exclusieve en innovatieve bewerking van de huid
waarin het leer een binding met een natuurlijke stof aangaat. Het
resultaat is magnifiek.
Evenals de aandacht voor detail bij het maken van het interieur heeft
de buitenkant de grootst mogelijke aandacht gekregen. Van de aluminium
wielen tot de remklauwen, ieder detail kan naar persoonlijke wens
worden aangepast.
Op deze manier is iedere Alfa 8C Spider een unieke auto. De Alfa 8C
Spider garandeert een sportieve rit met respect voor de historie van
het merk.
Zoals in de beste Alfa Romeo-traditie zit het beste dat op het gebied
van techniek verkrijgbaar is verstopt onder de mooie huid. Zo heeft de
Alfa 8C Spider een sterke, maar lichte structuur. Het compacte chassis
is van staal (voor maximale stijfheid zodat de auto zich precies laat
sturen) terwijl de carrosserie is opgetrokken uit carbonfiber. Deze
twee kenmerken zorgen tegelijkertijd voor een laag zwaartepunt en een
licht gewicht waardoor de bestuurder zelfs onder extreme
omstandigheden het maximale uit de auto kan halen.
Onder de motorkap huist hoogwaardige technologie in de vorm van een V8
met een inhoud van 4.691 cm' en een blokhoek van 90 graden. Deze
aandrijflijn garandeert buitengewone prestaties zonder aan soepelheid
in te boeten. De motor levert een vermogen van 450 pk bij 7.000
toeren. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde
zesversnellingsbak (met computergestuurde keuze van de versnellingen
via hendels achter het stuur) en een zelfsperrend differentieel.
Evenals in de tijd van Alfa Romeo's Formule 1-raceauto's uit de jaren
vijftig is gekozen voor een transaxle om te komen tot een optimale
gewichtsverdeling. De transaxle zorgt voor een compacte verbinding
tussen de motor en de bak die is voorzien van een zelfsperrend
differentieel. De twee groepen zijn verbonden door een buis waarin
zich de aandrijfas van de transmissie bevindt. Op deze manier wordt
het gewicht optimaal verdeeld over de voor- en achteras.
Zoveel kracht is alleen toevertrouwd aan een goed werkend remsysteem.
Daarom heeft Alfa Romeo de Alfa 8C Spider voorzien van
carbonkeramische Brembo-schijven (CCM) met een diameter van 380 mm
voor en 360 mm achter. Dit systeem garandeert zelfs onder de meest
extreme omstandigheden optimale remkracht. En omdat de
carbonkeramische schijven minder wegen dan traditionele schijven is
het onafgeveerd gewicht lager, wat weer een positieve bijdrage levert
aan het weggedrag en het rijcomfort. De massieve remklauwen zorgen
bovendien voor maximale sterkte en minimale deformatie tijdens het
remmen.
De Alfa 8C Spider biedt controle en rijplezier zonder compromissen.
Dynamiek behoorde altijd al tot de sterke punten van dit merk, maar in
dit specifieke geval is deze eigenschap verworden tot een 'unique
selling point'.
Dit is ook te danken aan de wielophanging met de hooggeplaatste
dubbele draagarmen met beugels en asdragers van aluminium die dienen
als extra punten voor de uitlijning.
Ook de speciaal ontworpen 20 inch wielen dragen bij aan het
uitstekende rijgedrag. De bandenmaat achter is 285/35, voor 245/35. Ze
zijn gemonteerd op geperforeerde velgen van gesmeed aluminium voor een
zo laag mogelijk gewicht en maximale remventilatie. Tenslotte is de
Alfa 8C Spider voorzien van een geëvolueerde versie van het VDC (Alfa
Romeoâs dynamische stabiliteitsregeling) dat de bestuurder onder
uiteenlopende omstandigheden controle over zijn auto biedt.
Het nieuwe elektronische Q2-systeem
Alfa Romeo's nieuwe elektronische Q2-systeem debuteert op de Alfa 159
(Berlina en Sportwagon), de Alfa Brera en de Alfa Spider in combinatie
met de 3.2 V6 benzinemotor. Het combineert de positieve eigenschappen
van voorwielaandrijving met enkele voordelen die aan
vierwielaandrijving verbonden zijn.
De werking van het elektronische Q2-systeem is gebaseerd op het
gebruik van het remsysteem, dat wordt gecontroleerd door het ESP. Het
functioneert ongeveer zoals een gelimiteerd slipdifferentieel
(bijvoorbeeld zoals het mechanische Torsen differentieel, Q2 genaamd).
Zo zullen de voorremmen tijdens het accelereren in een bocht de
trekkracht naar het binnenste wiel sturen waardoor de grip toeneemt.
Op deze manier wordt, al naar gelang de rijomstandigheden en de
toestand van het wegdek het koppel voortdurend op de juiste manier
verdeeld. Het elektronische Q2-systeem is gemonteerd aan de
voorwielophanging, wat een efficiënte en sportieve afstemming
mogelijk maakt. Q2 biedt veel voordeel bij onderstuur als de
bestuurder meer intuïtief op het weggedrag van de auto reageert. Op
dat moment biedt de auto dan ook voor het eerst het gevoel dat
voorwielaandrijving beter aanvoelt dan achterwielaandrijving.
In de vierwielaangedreven versies is het elektronische Q2-systeem
gemonteerd op de achteras waardoor de rijkarakteristiek van het
Q4-systeem nog verder verbetert. Dit biedt de prestaties van
geïntegreerde vierwielaandrijving met een centraal Torsen- en een
zelfblokkerend elektronisch differentieel achter.
Om deze kwaliteiten te benadrukken heeft Alfa Romeo het elektronische
Q2-systeem ontwikkeld dat de voordelen van voor- en
vierwielaandrijving combineert. Hierdoor verbeteren het weggedrag en
de stabiliteit merkbaar terwijl op hetzelfde moment onderstuur en de
stuuruitslag tot een minimum worden beperkt.
Alfa 159 Berlina, Sportwagon en Business Pro
De Alfa 159 (Berlina en Sportwagon) wordt meer dan gewaardeerd, door
zijn berijders én de critici. Klanten kunnen kiezen uit een reeks
sterke, en tegelijkertijd zuinige motoren, die beginnen met de 1.8 mpi
benzinemotor met 140 pk. Maar liefst drie JTS-versies zijn leverbaar:
een 1.9 met 150 pk, een 2.2 met 185 pk en een 3.2 V6 met 260 pk.
Geavanceerde dieselmotoren zijn er ook in de vorm van twee
JTDm-varianten: een 1.9 met 120 of 150 pk en een 2.4 met 210 pk of een
2.4 met 200 pk in combinatie met Q-Tronic . Stuk voor stuk voorzien
van een roetfilter. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de klant
bovendien kiezen uit drie versnellingsbakken: een handgeschakelde
versnellingsbak, een Q-Tronic zestrapsautomaat en een sequentiële
Selespeed.
De lange optielijst omvat onder meer climate control, elektrisch
bedienbare stoelen, cruise control, en parkeersensoren.
Alfa 159 Business Pro
Niet op de Zwitserse autosalon, want exclusief voor Nederland, is de
Business Pro-uitvoering van de Alfa 159. Dit exclusieve en zeer
compleet uitgeruste model is ideaal voor de veeleisende automobilist.
Dit komt door de scherpe prijs (vanaf ⬠31.495,-) in combinatie met
de rijke uitrusting. Zo is de Alfa 159 Business Pro onder meer
voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen,
bi-zone climate control, cruise control, elektrisch bedienbare ramen,
een tienvoudig verstelbare stoel voor bestuurder en passagier, lederen
bekleding, stoelverwarming en parkeersensoren voor en achter.
AutoRai