Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2070812570
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Jeugd en Gezin over buzzmarketing van alcohol.
(Ingezonden 25 februari 2008)
1
Wat is uw reactie op het bericht dat Nederlandse alcoholproducenten steeds vaker gebruik
maken van mond-op-mondreclame (buzzen) om alcohol te promoten onder jongeren? 1) 2)
2
Erkent u dat deze vorm van alcoholreclame zich specifiek richt op jongeren, en dus in strijd is
met de reclamecode? Zo neen, waarom niet?
3
Bent u van mening dat er bij `buzzen' geen duidelijk te identificeren afzender is? Zo ja, hoe
oordeelt u hierover?
4
Vindt u buzzen een geoorloofde manier van reclame maken? Zo ja, kunt u uw antwoord
toelichten? Zo neen, wat gaat u ondernemen tegen de buzz-techniek?
5
Bent u bereid, ook in het kader van de motie-Leijten/Voordewind 3), te onderzoeken hoe deze
vorm van marketing beperkt kan worden? Zo neen, waarom niet?
1) Metro, 21 februari 2008
2) Persbericht STAP, 20 februari 2008
3) Kamerstuk 27565, nr. 40