Chevrolet Racing klaar voor seizoenstart WTCC 2008 in Curitiba
(2/26/2008)
Aanstaand weekend gaat het World Touring Car Championship 2008 van
start in het Braziliaanse Curitiba met de eerste twee van in totaal 24
races. Gedurende de komende negen maanden strijken de WTCC-teams en
âcoureurs neer in Mexico, Spanje, Frankrijk, Tsjechië, Portugal,
Engeland, Duitsland, Zweden, Italië, Japan en China, waar de
titelstrijd naar verwachting zal worden beslist in de straten van
Macau.
Dit jaar gaat Chevrolet meer dan ooit een serieuze titelkandidaat
worden in het rijderskampioenschap en als de âblauwenâ de vorm van
2007 ook maar kunnen benaderen, is de concurrentie gewaarschuwd. Na
een succesvol verlopen winter met uitgebreide tests in Zuid Europa en
in Engeland kijken de coureurs en het team er nu reikhalzend naar uit
om het nieuwe seizoen te starten zoals het in 2007 eindigde: op het
erepodium.
Nicola Larini (Chevrolet Nubira #6): âIk ben blij dat de winterstop er
op zit en ik kan niet wachten om weer te gaan racen. Na het
uitstekende seizoen in 2007 kunnen we niet anders van onszelf
verlangen dan dat we het dit jaar alleen nog maar beter gaan doen. Dat
zal niet gemakkelijk zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat we het
kunnen. Toch blijft het lastig om een voorspelling te kunnen maken,
omdat er momenteel meer variabelen zijn om rekening mee te houden dan
normaliter het geval is. We moeten afwachten hoe de diesels zullen
presteren en wat de invloed is van de wijzigingen in het technisch
reglement en in het succesgewicht-systeem. In bepaalde opzichten wordt
het een compleet nieuw avontuur, maar daar hebben we zin in want we
hebben gedurende de winter veel werk verzet. Curitiba is de afgelopen
jaren voor ons niet altijd een populair circuit gebleken, dus zou het
ons goed uitkomen om hier nu eens een positief resultaat te boeken.
Wat mijzelf betreft ben ik gemotiveerder dan ooit tevoren en ik heb
bovendien hard gewerkt aan mijn fysieke conditie.â
Rob Huff (Chevrolet Nubira #7): âIn Brazilië willen we volop van
start gaan en de consistente resultaten van afgelopen jaar vanaf dag 1
voortzetten door direct punten te scoren. Tijdens de eerste twee races
zal het moeilijk worden de turbodiesels te verslaan vanwege de hoge
ligging van de circuits in Curitiba en Puebla. Bovendien weten we van
afgelopen jaar dat de BMWâs daar ook sterk zijn, dus als we hier
punten kunnen scoren moeten we erg blij zijn. Sinds de tweede ronde
van het kampioenschap van afgelopen jaar hebben de Chevrolet-coureurs
met uitzondering van de eerste race in Oschersleben tijdens alle races
punten gescoord, dus dat momentum houden we uiteraard graag vast. Onze
technici hebben tijdens de winter opnieuw perfect werk verricht en de
Nubira is waarschijnlijk nog beter dan afgelopen jaar. En ook zelf heb
ik me zowel fysiek als psychisch nog nooit zo goed voorbereid.â
Alain Menu (Chevrolet Nubira #8): â2008 wordt een prachtig jaar, dat
weet ik zeker. Vorig jaar hebben we bewezen dat het Chevrolet-team, de
auto en de coureurs de potentie hebben om het kampioenschap te winnen
en pech alleen heeft ons ervan weerhouden om in de finale in Macau een
gooi naar de titel te kunnen doen. Vorig seizoen heb ik me
voornamelijk georiënteerd op het winnen van races, wat natuurlijk
prachtig was voor eenieder die daar een hand in had, maar domme pech
in met name de tweede races zorgde er telkens voor dat ik, hoewel ik
in het kampioenschap de coureur met de meeste overwinningen was, geen
kans had om de titel te winnen. Dit jaar ga ik daarom proberen om
iedere races punten te scoren en zo consistent mogelijk te rijden. Als
dat minder zeges maar meer punten tot gevolg heeft, dan ga ik voor de
punten. Het nieuwe succesgewichtsysteem legt in ieder geval meer
nadruk op consistent rijden gedurende het hele seizoen in plaats van
te pieken op bepaalde circuits. Voor iedereen met titelaspiraties
draait het dit jaar dus om consistentie gedurende het gehele seizoen.
Nu de 2008-spec Nubira al tijdens de tests heeft laten zien hoe goed
hij is, zie ik niet in waarom we niet in alle races punten zouden
kunnen halen.â
Mark Busfield (Team Manager RML): âWe hebben ditmaal een zeer drukke
winter achter de rug, waarin de 2008-spec Nubira zoân 6.000 kilometer
heeft afgelegd op verschillende circuits in Europa, waaronder Almeria,
Valencia en Guadix in Spanje, Estoril in Portugal en de MIRA Proving
Grounds in Engeland. De raceautoâs zijn uiteraard een tijdje geleden
al vertrokken richting Brazilië, nadat iedere coureur zijn eigen auto
had getest in Estoril of Valencia. In februari hebben we vervolgens
getest met onze speciale testauto. Afgelopen week zijn ook de
2008-spec motoren naar Brazilië gevlogen. Nu de motorvrijstelling van
de FIA niet langer van toepassing is â wat betekent dat we weer een
compressieverhouding van 11,0:1 hebben, evenals een lager klephoogte
en kleinere klepstoters â hebben we er voor gekozen om de motor zo
lang mogelijk door te ontwikkelen en te testen. Als gevolg van het
vervallen van deze vrijstelling hebben we misschien wat pkâs verloren
ten opzichte van het afgelopen seizoen, maar ik ben er zeker van dat
we direct vanaf de start rijden op de plekken waar we willen rijden.
Desalniettemin ziet het er naar uit dat de motoren het belangrijkste
onderwerp van het WTCC 2008 gaan worden.â
Wayne Brannon (CEO Chevrolet Europe): âDit wordt ons eerste jaar na de
oorspronkelijke drie jaar in het World Touring Car Championship.
Vanwege de successen die het team tot dusver heeft geboekt, zijn de
doelstellingen van Chevrolet voor dit jaar hoog en in lijn met de
prestaties van afgelopen jaar. Dit jaar gaan we er nog meer werk van
maken om onze dealers, medewerkers en fans een prachtig platform te
bieden voor fantastische raceweekenden. In 2007 was Chevrolet het
snelst groeiende merk in Europa en het merk dat in het WTCC de meeste
vooruitgang heeft geboekt. Het zal niemand daarom verwonderen dat ik
er erg naar uit kijk om het momentum zowel in de showrooms als op de
circuits vast te houden. Chevrolet-dealers in heel Europa steunen het
team, wat des te duidelijker zal worden wanneer het WTCC binnenkort
terugkeert naar het âoude continentâ en het blauwe leger opnieuw bezit
zal nemen van de tribunes!â
Eric Nève (Manager Motorsports Chevrolet Europe): âHet World Touring
Car Championship gaat nu zijn vierde jaar in en er kan alleen maar
geconcludeerd worden dat het kampioenschap alsmaar sterker wordt. Dit
jaar nemen er meer privé-teams deel dan ooit tevoren, wat betekent
dat het kampioenschap zeer âgezondâ is. De meeste van deze teams
beschikken over zeer moderne autoâs en topcoureurs, dus zullen we meer
concurrenten moeten verslaan om net zo succesvol te kunnen zijn als
afgelopen jaar. Wat de resultaten overigens nog meer glans geeft. De
reglementen zijn aangepast aan de wensen van de meerderheid en de FIA
gaat de diesel- en benzinemotoren nauw in de gaten houden, om
gelijkheid te garanderen, waardoor iedereen met een positief gevoel
aan het seizoen 2008 gaat beginnen.â
AutoRai