abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Bijlage(n)
25 februari 2008 -
Geachte voorzitter,
Hierbij treft u mede namens de staatssecretaris van Financiën aan de antwoorden op
vragen van de leden Omtzigt, Koopmans en Roefs over de werkzaamheden aan de
Hollandse brug. In deze brief beantwoord ik eerst de vragen van de leden Omtzigt en
Koopmans (vraag 1 t/m 8) en aansluitend de vragen van het lid Roefs (vraag 1 t/m 6).
1. Is het u bekend dat tijdens de herstelwerkzaamheden aan de Hollandse brug een
groot aantal automobilisten de spits mijdt? Deelt u de mening dat dankzij hun
gedragsverandering de verkeersproblemen bij de Hollandse brug veel minder erg zijn
dan zij anders zouden zijn?
1. Ja. Momenteel nemen ongeveer 1400 personen deel aan filemijden A6. Zij zijn er
gezamenlijk verantwoordelijk voor dat er dagelijks ongeveer 260 tot 400 minder
auto's in de ochtendspits over de brug rijden. Daarnaast maken momenteel ongeveer
700 personen gebruik van een geboden OV-alternatief. De vooraf door
Rijkswaterstaat geformuleerde doelstelling om ongeveer 1000 auto's per dag uit de
spits te halen, is daarmee gehaald en de filedruk op de A6 valt daarmee in de praktijk
lager uit dan verwacht.
2. Is het u bekend dat een aantal automobilisten 6 of 4 per dag dat zij de spits
mijden krijgt en niet weet of zij belasting moeten betalen en of dit bedrag van invloed
is op rechten op bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag? Zijn
hierover voordat het project van start ging, 4 maanden geleden, afspraken gemaakt
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/161/60895
tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Belastingdienst of lopen die
besprekingen nog1?
2. De zes of vier euro die de automobilist ontvangt indien hij of zij in het kader van het
project filemijden A6 de spits bij de Hollandse brug mijdt, is blijkens de informatie van
de Belastingdienst een belaste vergoeding voor zover de individuele deelnemer
tegenover de vergoeding geen kosten maakt. Om pragmatische redenen heeft
Rijkswaterstaat er voor gekozen in dit geval de eventueel verschuldigde belasting voor
haar rekening te nemen. De fiscale wetgeving biedt hiertoe met ingang van
1 januari 2008 de mogelijkheid. Hierover is overleg met de Belastingdienst geweest en
inmiddels zijn er concrete afspraken gemaakt. Individuele deelnemers hoeven de
inkomsten daarom niet apart op te geven in hun aangifte inkomstenbelasting. De
vergoeding heeft geen invloed op de genoemde toeslagen.
3. Heeft u via de veelgestelde vragen, de informatiebrochure of persberichten ooit
aandacht besteed aan het feit of mensen door de belasting wel eens de helft minder
zouden kunnen krijgen dan er nu op de website staat, of werd die informatie niet
gevraagd of irrelevant geacht?
3. In de informatievoorziening naar de deelnemers is regelmatig aandacht besteed aan
het belastingvraagstuk. Uitgangspunt bij deze informatieverstrekking is steeds
geweest dat de deelnemers een vergoeding voor het mijden van de spits zouden
krijgen, maar dat er nog gesprekken liepen met de Belastingdienst omtrent het wel of
niet belastbaar zijn van de vergoeding. In de communicatie naar de deelnemers is
altijd uitgegaan van vergoeding van het volledige bedrag. Dit omdat de hoogte van
het (netto) uit te keren bedrag een directe relatie heeft met de effectiviteit van de
maatregel.
4. Welke informatie hebben de deelnemers tot nu toe gehad, wanneer zij vroegen of de
vergoeding belast is of niet?
4. Tot 22 januari is het volgende antwoord formeel gegeven: "Wij voeren op dit
moment gesprekken met de Belastingdienst hierover. We doen ons uiterste best om er
voor te zorgen dat de beloning die wij u uitbetalen niet belast wordt. Zodra wij
afspraken hebben gemaakt met de Belastingdienst zullen wij u hierover informeren via
de nieuwsbrief."
Op 22 januari is een nieuwsbrief gestuurd aan alle deelnemers aan het Filemijden-
project met daarin de passage: "Alle deelnemers krijgen de vergoeding netto
uitbetaald en hoeven deze niet op te geven bij hun inkomstenbelasting. Hierover is
overeenstemming tussen de Belastingdienst en Rijkswaterstaat".
1 1) De Telegraaf, 19 januari 2008, "Filemijders vrezen aanslag fiscus"
---
RWS/SDG/NW2008/161/60895
5. Is het u bekend dat veel mensen extra kosten hebben gemaakt voor het mijden van
de file zoals telefoonkosten bij thuiswerken, omrijden, en de vergoeding zien als een
vergoeding voor hun werkelijk gemaakte meerkosten? Staan zij daarbij in hun recht?
5. Of een deelnemer in zijn recht staat, hangt af van de individuele aanpassing van het
mobiliteitsgedrag. De controle hierop is zeer lastig. Dit is echter één van de redenen
geweest om bij dit project met de Belastingdienst pragmatische afspraken te maken,
waarbij de deelnemers de beloning belastingvrij ontvangen en Rijkswaterstaat een
bedrag zal afdragen aan de Belastingdienst.
6. Leidt het gebruik van de A6 bereikbaarheidspas (een gratis pas, waarmee
automobilisten gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, ook om de
brug te ontlasten) nog tot extra belastingen?
6. De A6 Bereikbaarheidspas wordt kosteloos verstrekt aan frequente spitsrijders (drie of
meer keer per week) die zich contractueel hebben verplicht gedurende de
werkzaamheden niet met hun auto in de spits over de Hollandse Brug te rijden. De
kostenbesparing die hieruit kan voortvloeien is geen inkomstenbron.
In 2005 is naar aanleiding van de "Zuidoostpas" een fiscale vrijstelling van
loonbelasting voor Bereikbaarheidspassen bij dreigende verkeershinder door
wegwerkzaamheden ingesteld ter voorkoming van grootschalig fileleed, economische
schade en overlast voor omwonenden. Deze vrijstelling is van kracht onder de
voorwaarde dat:
a. de financiering van de vervoerbewijzen grotendeels door de overheid plaatsvindt
(dit is bij de A6 voor 100% het geval) en
b. de vervoerbewijzen betrekking hebben op een periode van ten hoogste (vanaf 1
januari 2008) 24 maanden.
De verstrekking van de A6 bereikbaarheidspas leidt dus niet tot extra belastingen.
7. Deelt u de mening dat wanneer mensen van tevoren weten of ze belasting moeten
betalen over de "bonus", ze een andere keuze gemaakt hadden tussen
bereikbaarheidspas en filemijden? Als er toch belasting geheven zal worden, mogen
de deelnemers aan filemijden dan alsnog een andere keuze maken?
7. Een hogere of lagere netto-vergoeding zal zeker van invloed zijn op het
mobiliteitsgedrag. Rijkswaterstaat heeft in dit geval de belasting voor zijn rekening
genomen, waardoor er geen aanleiding is aan te nemen dat filemijders nu ineens een
andere keuze zouden willen gaan maken.
8. Bent u bereid om binnen twee weken absolute helderheid en zekerheid te bieden,
deze helderheid mee te delen aan de deelnemers via de digitale nieuwsbrief en de
website, en aan de Kamer middels beantwoording van deze vragen?
8. Ja. Zie mijn antwoord op vraag 4.
---
RWS/SDG/NW2008/161/60895
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel `Filemijders vrezen aanslag fiscus'?2
1. Ja
2. Welke afspraken hebt u gemaakt met de minister van Financiën over deze
vergoeding? Waarom is niet eerder helderheid gegeven of er belasting over de
vergoeding moet worden betaald?
2. Filemijden is een nieuw instrument dat bij de Hollandse Brug voor het eerst wordt
ingezet als mobiliteitsmaatregel bij groot onderhoud. De werkzaamheden bij de
Hollandse Brug zijn voortvarend opgepakt, maar het overleg over de belastingheffing
is niet direct in het begin gestart. Ten behoeve van het project Filemijden A6 heeft
Rijkswaterstaat met de Belastingdienst afspraken gemaakt, die er toe hebben geleid
dat Rijkswaterstaat het verschuldigde bedrag in dit geval zal afdragen aan de
Belastingdienst en dat de deelnemers de beloning netto ontvangen.
3. Wanneer bestaat er duidelijkheid of de in totaal 1400 filemijders wel of geen belasting
moeten betalen over de vergoeding?
3. Rijkswaterstaat zal het verschuldigde bedrag rechtstreeks betalen aan de
Belastingdienst en heeft hierover op 22 januari 2008 de deelnemers geïnformeerd. De
filemijders hoeven derhalve niets te betalen.
4. Hoe lang moeten de automobilisten, die tijdens de herstelwerkzaamheden aan de
Hollandse Brug hun auto thuis laten staan, nog wachten op hun dagvergoedingen?
4. Aan het begin van het project is gecommuniceerd dat de vergoedingen aan het eind
van het project uitbetaald zouden worden. Om de deelnemers tegemoet te komen
vinden eind februari al tussentijdse betalingen plaats.
5. Wat is de reden voor het feit dat de werkzaamheden aan de Hollandse brug nog eens
2 tot 3 maanden langer gaan duren?
5. Er zijn meerdere oorzaken voor het verschuiven van de opleverdata van de
werkzaamheden aan de Hollandse Brug. Allereerst is, mede op advies van een
onafhankelijk review team, gekozen voor een wijziging ten opzichte van de in eerste
instantie gekozen herstelmethode. Het uitwerken hiervan heeft meer tijd gekost.
Daarnaast is gekozen voor een andere werkvolgorde waardoor een snellere
openstelling van de brug voor zowel het vrachtverkeer als (brom)fietsers mogelijk
wordt, maar het totaal aan werkzaamheden meer tijd in beslag zal nemen.
2 De Telegraaf, 19 januari 2008, "Filemijders vrezen aanslag fiscus"
---
RWS/SDG/NW2008/161/60895
6. Blijven de filemijders, gedurende de extra maanden die de herstelwerkzaamheden in
beslag nemen, een dagvergoeding ontvangen?
6. De filemijders krijgen in ieder geval een vergoeding zolang de werkzaamheden tot
extra files voor de Hollandse Brug leiden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat