Ingezonden persbericht
Persbericht
Kant-en-klare oplossing voor gemeenten en
vervoerders voor real-time volgen en
administreren van doelgroepenvervoer!
Eind 2007 is tussen Mybility en Co-Digit een samenwerkingsovereenkomst
afgesloten waarmee vanaf het eerste kwartaal van 2008 de MybilityBox als
onderdeel van het mobiliteitsprogramma Mybility op de markt zal worden
gebracht. Met deze oplossingen kunnen gemeenten en vervoerders altijd live
volgen wie er waar in een taxi zit, welke afstand bij een bepaalde rit wordt
afgelegd en wat dat voor gevolgen heeft voor het persoonsgebonden budget
(Pgb).
Behoefte?
Gemeenten kennen aan bepaalde speciale groepen (ouderen, gehandicapten, scholieren
e.d.) een persoonsgebonden budget toe. Zij zijn verplicht deze budgetten toe te kennen,
te beheren en te controleren. Met name de laatste twee aspecten blijken vaak lastig in de
praktijk uitvoerbaar. Mybility neemt een groot deel van deze taken over, zonder dat een
aanbesteding noodzakelijk is.
Onafhankelijke controle
De onafhankelijke controle kan binnen Mybility verzorgt worden door controleurs en
voertuigapparatuur. De speciaal ontwikkelde MybilityBox legt volledig geautomatiseerd
vast wie in- en uitstapt, welke afstanden worden afgelegd en wat een en ander betekent
voor het budget van de reiziger. Op basis daarvan ontvangen gemeenten/opdrachtgevers
en vervoerders de benodigde (management)informatie en declaratieoverzichten.
De taakverdeling
Met Mybility wordt een volledig nieuwe manier van declareren binnen het doelgroepen-
vervoer geïntroduceerd. Tot op heden declareren vervoerders op basis van hun eigen,
moeilijk te controleren ritregistraties. Mybility draait de declaratiemethodiek om. Door
het inzetten van een eigen registratie-infrastructuur (MybilityBox) worden uitsluitend de
daadwerkelijk uitgevoerde ritten vastgelegd via een registratie-infrastructuur die niet
toegankelijk is voor derden. Voordeel hiervan is de automatische registratie van gereden
ritten waardoor transparante declaraties ontstaan.
Hoe het volgsysteem werkt
In de taxi wordt een MybilityBox met geïntegreerde cardreader geplaatst. In de box zit
een GPRS-modem en een GPS-module. Met de eerste is communicatie op afstand
mogelijk, met de tweede kan altijd actueel de positie van het object bepaald worden.
Met de communicatiemogelijkheid via GPRS kan data heen-en-weer gestuurd worden
tussen de taxi en de centrale database. Via de database kan deze informatie beschikbaar
worden gesteld aan geauthoriseerde gebruikers via een webportaal (internet).
Uniek aan de MybilityBox is dat informatie direct uitgewisseld wordt. Hierdoor is alle
informatie via de centrale server altijd en overal actueel en beschikbaar via het
beveiligde webportaal.
Effecten en voordelen voor gemeenten
Gebruikmaken van Mybility geeft een groot aantal voordelen voor zowel dienstverlener,
opdrachtgever als de klant. Hieronder is een aantal effecten en voordelen genoemd.
Opdrachtgevers (gemeenten) hoeven niet aan te besteden waarmee een starre,
moeilijke en moeilijk te controleren overeenkomst overbodig wordt;
De wensen en behoeften van reizigers (geïndiceerden), worden flexibeler gekoppeld
aan het aanbod van marktpartijen;
Alle doelgroepen kunnen op eenzelfde wijze gebruikmaken, bijvoorbeeld Wmo-
vervoer, leerlingenvervoer en instellingenvervoer.
Effecten en voordelen voor vervoerders
Ondanks het feit dat de MybilityBox niet specifiek voor de vervoerders is gemaakt, biedt
het systeem ook voor hen voordelen. Zij kunnen altijd zien waar elke taxi zich bevind en
kunnen daarmee aanzienlijke logistieke voordelen bereiken bij het inplannen van ritten:
Een efficiënter en effectiever gebruik van de in een gebied aanwezige voertuig-
capaciteit, waarmee het vervoer goedkoper wordt;
Een bundeling van vervoerstromen realiseren waarmee een vervoerkundig optimum
wordt gerealiseerd, hetgeen het vervoer verder goedkoper maakt;
Vanuit het optimum eventuele ontstane `zware verbindingen' onderbrengen in het
dienstgeregelde OV, waarmee een deel van het doelgroepenvervoer wordt bekostigd
uit OV-budget.
Effecten en voordelen klanten en hun relaties
Voor de klanten betekent het dat familie of kennissen en hulpverleners altijd actueel
kunnen checken of een klant in een taxi zit en hoe lang dat naar verwachting nog gaat
duren. Heel simpel door even in te loggen op het webportaal met de verstrekte code en
wachtwoord. Ook zij kunnen live zien waar de betrokken klant zich bevind.
Ten slotte
Conclusie is dat met de MybilityBox een mooie stap wordt gemaakt om volledig
geautomatiseerd een procedure van gemeenten uit te voeren zonder dat allerlei
bureaucratie het gevolg is. Hiermee levert de MybilityBox een goede bijdrage aan één
van de speerpunten van het huidige kabinet.
Bij de totstandkoming en implementatie van de MybilityBox is/wordt samengewerkt door
drie partijen: Mybility, Co-Digit en HP.
Mybility is een dienstverlener die zich heeft toegelegd op het organiseren, beheren en
beheersen van taxivervoer voor groepen individuele budgethouders (veelal houders van
een pgb). Daarmee kan ondermeer Wmo- en Leerlingenvervoer flexibeler worden
georganiseerd zonder aan te besteden en met een verhoogde kwaliteit. Mybility biedt
daarnaast een eenvoudig en voordelig instrument voor doelmatigheidscontroles en
budgetverantwoordingen. Het professionele toezicht op de uitvoering zorgt voor een
sterke kwaliteitsverbetering van het taxivervoer. Optioneel wordt de mogelijkheid voor
beleid- en managementondersteuning geboden.
Co-Digit levert in de samenwerking het volgsysteem (MybilityBox) dat wordt ingezet om
realtime te kunnen vastleggen waar iemand in- en uitstapt, waar de taxi zich bevind en
welke afstanden bij ritten worden afgelegd.
HP leverde de speciale Integrity NonStop NS14000 server op basis van het Intel
Itanium2-platform. Deze server biedt klanten van Mybility een continue beschikbaarheid
van 99,99999%. Deze speciaal ingerichte server kan worden uitgebreid met maar liefst
4.098 CPU's en is hierdoor zee flexibel en schaalbaar.
Pieter Kooistra (Mybility) en Ruud Souverein (Co-Digit BV)