Onwetendheid bij consument over energiebesparing kozijnen
25/02/2008 16:31
Weru Nederland
De meerderheid van de Nederlandse consumenten is onvoldoende op de hoogte van het energiebesparende karakter van kunststof ramen en deuren. Dit blijkt uit een onderzoek dat ramen- en deurenfabrikant WERU deze maand publiceert. Zeker nu het energielabel wettelijk verplicht is, pleiten de onderzoekers voor meer voorlichting over energiebesparing.
Nederlanders kiezen voor kunststof ramen en deuren vanwege het beperkte onderhoud en de lange levensduur. Dat de plaatsing van kunststof kozijnen ook een lagere energierekening oplevert, is bij de Nederlandse consument veel minder bekend. Cijfers laten zien dat slechts één op de acht consumenten zelf advies vragen over energiebesparing. "Veel Nederlanders denken bij energiebesparing alleen maar aan dubbel glas. Dat kunststof kozijnen ook een grote bijdrage leveren is voor veel mensen onbekend", vertelt Mark Hakkens, directeur van WERU Nederland. Het onderzoek is gehouden onder merkdealers in heel Nederland.
Bewustwordingscampagne
Onderzoek laat verder zien dat voorlichting een positieve invloed heeft op de bewustwording van de consument. Na voorlichting van de dealer blijkt dat ruim 35% energiebesparing laat meewegen in de aankoopbeslissing. De kozijnenfabrikant ondersteunt haar dealers actief bij de voorlichting over het energiebesparende karakter van kunststof. "Comfortabel wonen en energie besparen gaat prima samen", vertelt Hakkens. "Het ministerie doet natuurlijk al veel aan voorlichting rondom energiebesparing. Ook WERU neemt hierin haar verantwoordelijkheid met een bewustwordingscampagne."
Energielabel
Sinds 1 januari zijn huiseigenaren verplicht om bij de verhuur of verkoop een energielabel te tonen. Dit label laat de energiezuinigheid van het huis zien. Op dit moment leidt de invoering nauwelijks tot meer vragen over energiebesparing, concluderen de dealers. WERU Nederland, onderdeel van het Duitse WERU AG, ziet dat de Duitse consument veel meer rekening houdt met het energiebesparende karakter van kunststof ramen en deuren. Daarom start de organisatie nu ook in Nederland een bewustwordingscampagne.
http://www.weru.nl