Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Home
meldlijn online kalender producten en diensten
zoek sitemap help print contact

____________________ Zoek
Lees voor

Meldpunt Zorg & Overlast

logo

Er zijn mensen die dringend hulp nodig hebben. In hun leven spelen veel problemen, zoals psychiatrische klachten, verslaving, vervuiling, ruzies of schulden. Als er niets gebeurt glijden ze langzaam af. Zelf willen, kunnen of durven ze geen hulp te vragen. Reguliere instellingen kunnen hen vaak niet of onvoldoende bereiken. Daarom hebben zij u nodig om hulp te krijgen.

Dit kan door een melding bij het Meldpunt Zorg & Overlast. Het Meldpunt Zorg & Overlast maakt onderdeel uit van de GGD Midden-Nederland en werkt regionaal voor 15 gemeenten: Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Utrechtse Heuvelrug, Houten, IJsselstein, Loenen, Lopik, Maarssen, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Vianen, Woerden en Zeist. Iedereen die in één van deze gemeenten woont kan iemand aanmelden waar hij of zij zich zorgen over maakt via (030) 63 05 480 op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur of via meldpunt@ggdmn.nl.

Wie kunt u aanmelden?
Bij aanmeldingen voor het Meldpunt Zorg & Overlast gaat het om mensen die verschillende, complexe problemen hebben op het gebied van gezondheid, wonen, geld, relaties en/of juridische kwesties. Zelf vragen ze niet om hulp. Door hun gedrag of problemen roepen ze bij hun omgeving zorgen op of geven overlast.

Hoe kunt u ze herkennen?
Sociaal isolement
o Onbereikbaar (kapotte bel, niet opendoen, geen telefoon); o Nauwelijks contact met anderen.

Psychische of verslavingsproblemen
o Vreemd gedrag/verwardheid;
o Extreem schuw/angstig gedrag;
o Naar alcohol ruiken/trillende handen;
o Onaangepast gedrag;
o Lusteloosheid, initiatiefloosheid.

Onvoldoende (persoonlijke) verzorging
o Vervuild en onverzorgd uiterlijk;
o Onbehandelde ziektes of letsels;
o Verwaarloosde kinderen.

Sociaal maatschappelijke problemen
o Betalingsachterstanden, schulden;
o Dreigende huisuitzetting;
o Dreigende energieafsluiting;
o Volle brievenbus/ongeopende post;
o Verstrikt in kluwen van problemen;
o Mishandeling;
o Veel ruzies en conflicten;
o Kinderen de dupe van problemen van hun ouders; o Dakloosheid.

Vervuiling woning/woonomgeving
o Stank;
o Vuil of troep in huis en/of tuin;
o Grote hoeveelheden huisdieren, oud papier en/of etensresten in de woning.

Wanneer wel melden:

- Bij bezorgdheid of terugkerende zorgen;

- Bij geen contact kunnen krijgen;

- Bij hulp weigeren;

- Bij blijvende onrust in omgeving van persoon of gezin in zorg;
- Als hulpverlener loop je vast;

- Bij signalen zoals hierboven beschreven.

Wanneer niet melden:
U hoeft geen contact op te nemen met het Meldpunt Zorg & Overlast als er al behandelcontacten zijn met een instantie/hulpverlener. Of als u bijvoorbeeld last hebt van een dronkenschap, geluidsoverlast door een feest, eenmalige stankoverlast en alle andere situaties die eenmalig van aard zijn en waarvoor u normaal de brandweer of politie inschakelt.

Wat doet het Meldpunt met uw melding?
Na uw aanmelding zoeken de mensen van het Meldpunt contact met de persoon, proberen vertrouwen te winnen, zoeken uit wat er aan de hand is en welke instantie passende hulp kan bieden. Het Meldpunt werkt daarvoor onder andere samen met Altrecht, Kwintes, Centrum Maliebaan, Thuiszorginstellingen, MEE en de politie. Het Meldpunt houdt u op de hoogte van de vervolgactie.

Aanmelden van cliënten kan via:
Telefoon: 030 6305480 (9.00 - 17.00 uur)
E-mail: meldpunt@ggdmn.nl
Internet: www.meldpuntzorgenoverlast.nl

Laatst gewijzigd: 18 februari 2008