BouwNed
Tijd van praten over infra is voorbij
22-02-2008
De miljarden euro's die het ministerie van Verkeer en Waterstaat al
jaren heeft klaarliggen voor een forse uitbreiding van het spoor- en
wegennet moeten nu ook daadwerkelijk worden geïnvesteerd, vindt
Bouwend Nederland. De periode van praten is voorbij, het gaat er nu om
resultaten te boeken.
In december 2007 sprak minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat met
de Tweede Kamer over de begroting voor 2008. De bewindsman wees bij
die gelegenheid op het grote belang Nederland weer mobiel te maken.
Dat moet worden bereikt door snel beprijzen, sneller beslissen en
sneller te bouwen. Doel is om de voorzieningen voor alle
vervoersmodaliteiten weer zo snel mogelijk op peil te krijgen.
Daarbij zullen nog de nodige problemen overwonnen moeten worden, zo
erkende hij. Lange procedures, de verdeling van bestuurlijke
verantwoordelijkheden, en een gebrek aan lef en daadkracht zullen nog
het nodige zand in de raderen gooien.
Er liggen nu echter voldoende ambities en plannen klaar. Deze zullen
nog voor de zomer van 2008 in samenhang en voorzien van financiële
uitwerking worden gepresenteerd in een `Mobiliteitsvisie'.
Investeringen
Concreet gaat het onder andere om de toevoeging van 1.250 kilometer
asfalt aan het rijkswegennet, in de periode tussen 2008 en 2012. Dat
is drie keer meer dan in de afgelopen jaren is gerealiseerd.
Ook zal worden geïnvesteerd in uitbreiding van het spoor. Dat is een
breuk met de beleidslijn die in de Nota Mobiliteit was ingezet. Deze
ging immers alleen uit van investeringen in onderhoud van het spoor.
Op verzoek van de Kamer wordt zeven miljoen extra toegevoegd aan het
budget van 55 miljoen euro voor de herstructurering en het beter
bereikbaar maken van binnenhavens. Daarnaast worden maatregelen
voorbereid om het achterstallig onderhoud op de vaarwegen al in 2016
te hebben weggewerkt, in plaats van pas in 2020
Het wetgevingstraject rond rekeningrijden wil minister Eurlings nog
deze kabinetsperiode hebben afgerond. De inzet is kostenneutraliteit.
Als na invoering echter meer geld wordt opgehaald dan voorzien,
bijvoorbeeld omdat er meer kilometers worden gereden, zal ook die
extra opbrengst worden geïnvesteerd in de infrastructuur.
De Tweede Kamer heeft er volgens Bouwend Nederland bij de
begrotingsbehandeling terecht voor gepleit meer gebruik te maken van
innovatieve ideeën en financieringsmogelijkheden van en in
samenwerking met de markt. Ook zou er meer integraal over projecten
moeten worden nagedacht. Het huidige Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport mist die samenhang nog.
MKB
In het verleden heeft Bouwend Nederland nadrukkelijk gewezen op het
feit dat door de toenemende bundeling van werken de positie van het
bouwend Midden- en Kleinbedrijf in het gedrang is gekomen.
De minister zegde hierover in de Tweede Kamer terughoudend te zullen
zijn met het bundelen van werkzaamheden in de `droge' zowel als de
`natte' infrastructuur. Waar aard, omvang en complexiteit van de
opdracht het toelaten zullen werkzaamheden zo worden omschreven dat
ook het MKB een kans krijgt om voor de opdracht of een deel daarvan in
aanmerking te komen.
Een goede koers, vindt Bouwend Nederland, die bovendien in de praktijk
ook zijn uitwerking krijgt. Sinds 1 januari 2008 zijn al negen
aanpassingen doorgevoerd in de aanbestedingsprocedures van
Rijkswaterstaat.
`lovenswaardig'
De ambities van deze minister zijn lovenswaardig, zo concludeert
Bouwend Nederland. Niet alleen vloeit er veel werk voor de
lidbedrijven uit voort; vooral ook zal een snelle uitvoering van de
plannen een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van de
mobiliteitsproblemen in Nederland.
Wel is het zaak dat de vele miljarden euro's die het ministerie van
Verkeer en Waterstaat hiervoor al jaren heeft gereserveerd nu ook
daadwerkelijk snel tot besteding komen. Met name de investeringen in
het spoor zijn hard nodig. Het spreekt overigens voor zich dat de
dekking daarvan niet ten koste mag gaan van het reeds gereserveerde
budget voor wegen en vaarwegen.
Minister Eurlings heeft de afgelopen maanden veel plannen en rapporten
geproduceerd. Daar komt nu de Mobiliteitsvisie nog eens bij. Bouwend
Nederland is van mening dat daarna de periode van praten echt voorbij
moet zijn. Een volgende begrotingsbehandeling behoren niet meer de
visies maar keiharde resultaten centraal te staan.
Zie ook het dossier mobiliteit onder het kopje Mobiliteit op
www.bouwendnederland.nl