BouwNed

Tijd van praten over infra is voorbij
22-02-2008

De miljarden euro's die het ministerie van Verkeer en Waterstaat al jaren heeft klaarliggen voor een forse uitbreiding van het spoor- en wegennet moeten nu ook daadwerkelijk worden geïnvesteerd, vindt Bouwend Nederland. De periode van praten is voorbij, het gaat er nu om resultaten te boeken.

In december 2007 sprak minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat met de Tweede Kamer over de begroting voor 2008. De bewindsman wees bij die gelegenheid op het grote belang Nederland weer mobiel te maken. Dat moet worden bereikt door snel beprijzen, sneller beslissen en sneller te bouwen. Doel is om de voorzieningen voor alle vervoersmodaliteiten weer zo snel mogelijk op peil te krijgen. Daarbij zullen nog de nodige problemen overwonnen moeten worden, zo erkende hij. Lange procedures, de verdeling van bestuurlijke verantwoordelijkheden, en een gebrek aan lef en daadkracht zullen nog het nodige zand in de raderen gooien.
Er liggen nu echter voldoende ambities en plannen klaar. Deze zullen nog voor de zomer van 2008 in samenhang en voorzien van financiële uitwerking worden gepresenteerd in een `Mobiliteitsvisie'.

Investeringen
Concreet gaat het onder andere om de toevoeging van 1.250 kilometer asfalt aan het rijkswegennet, in de periode tussen 2008 en 2012. Dat is drie keer meer dan in de afgelopen jaren is gerealiseerd. Ook zal worden geïnvesteerd in uitbreiding van het spoor. Dat is een breuk met de beleidslijn die in de Nota Mobiliteit was ingezet. Deze ging immers alleen uit van investeringen in onderhoud van het spoor. Op verzoek van de Kamer wordt zeven miljoen extra toegevoegd aan het budget van 55 miljoen euro voor de herstructurering en het beter bereikbaar maken van binnenhavens. Daarnaast worden maatregelen voorbereid om het achterstallig onderhoud op de vaarwegen al in 2016 te hebben weggewerkt, in plaats van pas in 2020 Het wetgevingstraject rond rekeningrijden wil minister Eurlings nog deze kabinetsperiode hebben afgerond. De inzet is kostenneutraliteit. Als na invoering echter meer geld wordt opgehaald dan voorzien, bijvoorbeeld omdat er meer kilometers worden gereden, zal ook die extra opbrengst worden geïnvesteerd in de infrastructuur. De Tweede Kamer heeft er volgens Bouwend Nederland bij de begrotingsbehandeling terecht voor gepleit meer gebruik te maken van innovatieve ideeën en financieringsmogelijkheden van en in samenwerking met de markt. Ook zou er meer integraal over projecten moeten worden nagedacht. Het huidige Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport mist die samenhang nog.

MKB
In het verleden heeft Bouwend Nederland nadrukkelijk gewezen op het feit dat door de toenemende bundeling van werken de positie van het bouwend Midden- en Kleinbedrijf in het gedrang is gekomen. De minister zegde hierover in de Tweede Kamer terughoudend te zullen zijn met het bundelen van werkzaamheden in de `droge' zowel als de `natte' infrastructuur. Waar aard, omvang en complexiteit van de opdracht het toelaten zullen werkzaamheden zo worden omschreven dat ook het MKB een kans krijgt om voor de opdracht of een deel daarvan in aanmerking te komen.
Een goede koers, vindt Bouwend Nederland, die bovendien in de praktijk ook zijn uitwerking krijgt. Sinds 1 januari 2008 zijn al negen aanpassingen doorgevoerd in de aanbestedingsprocedures van Rijkswaterstaat.

`lovenswaardig'
De ambities van deze minister zijn lovenswaardig, zo concludeert Bouwend Nederland. Niet alleen vloeit er veel werk voor de lidbedrijven uit voort; vooral ook zal een snelle uitvoering van de plannen een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van de mobiliteitsproblemen in Nederland.
Wel is het zaak dat de vele miljarden euro's die het ministerie van Verkeer en Waterstaat hiervoor al jaren heeft gereserveerd nu ook daadwerkelijk snel tot besteding komen. Met name de investeringen in het spoor zijn hard nodig. Het spreekt overigens voor zich dat de dekking daarvan niet ten koste mag gaan van het reeds gereserveerde budget voor wegen en vaarwegen.
Minister Eurlings heeft de afgelopen maanden veel plannen en rapporten geproduceerd. Daar komt nu de Mobiliteitsvisie nog eens bij. Bouwend Nederland is van mening dat daarna de periode van praten echt voorbij moet zijn. Een volgende begrotingsbehandeling behoren niet meer de visies maar keiharde resultaten centraal te staan.

Zie ook het dossier mobiliteit onder het kopje Mobiliteit op www.bouwendnederland.nl