Persbericht
0802.030
Windsor (GB), vrijdag 22 februari 2008
Thuisnetwerk ontgroeit kinderschoenen
Siemens presenteert uitkomsten van internationaal marktonderzoek
In Europa is sprake van een duidelijke trend om communicatie- en
entertainmentapparatuur te ontwikkelen in de richting van een
volwaardig thuisnetwerk, zoals af te leiden valt uit de groeiende
vraag bij de meeste huishoudens. Dit is de uitkomst van een
Internet-enquête van het Duitse marktonderzoeks- en adviesbureau PbS*,
dat in opdracht van Siemens Home and Office Communication Devices
(SHC) is uitgevoerd. In januari 2008 heeft PbS in zeven landen
(Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zweden,
Nederland en Dubai) in totaal 1400 deelnemers tussen 18 en 55 jaar
gevraagd naar hun mening over en gedrag bij het gebruik van
multimedia-apparatuur in huis, met name op het gebied van
Internetdiensten en VoIP-telefonie.
Een wereld van netwerken feiten en vooruitzichten
Uit de enquête bleek dat al 35% van de respondenten netwerkapparatuur
in huis heeft; daarvan gaf 83% aan dat het ging om twee of drie
apparaten. 64% gebruikt een WLAN om de apparaten te verbinden, 37%
gebruikt Ethernet en 20% Bluetooth. Per land gezien is het aantal
thuisnetwerken met twee tot drie apparaten het hoogst in Duitsland en
Zweden. In Italië en Nederland wordt het minst gebruikgemaakt van
netwerken in huis en heeft men er ook de minste belangstelling voor.
Maar liefst 58% geeft aan het onderwerp thuisnetwerk voor de eigen
situatie steeds belangrijker te vinden.
Gebruik van VoIP-telefonie
Het onderzoek in opdracht van Siemens wijst tevens uit dat
VoIP-telefonie steeds populairder wordt. 27% van de respondenten
gebruikt deze technologie inmiddels. Dubai en Italië zijn hierin de
koplopers met respectievelijk 33% en 42%. Internationale
VoIP-gesprekken worden hoofdzakelijk via de computer gevoerd. In
Nederland worden veel traditionele telefoons of telefoons in
combinatie met VoIP-routers gebruikt. In Zweden worden voor
Internet-gesprekken voornamelijk conventionele IP-telefoons gebruikt.
Nieuwe VoIP-diensten
De meest populaire VoIP-diensten afgezien van de favoriete
e-mailmeldingen en online-telefoonboeken zijn korte nieuwsberichten en
het weer. Respondenten in Dubai zijn het meest geïnteresseerd in
aanvullende VoIP-diensten, zoals verkeers- en beursinformatie via de
telefoon.
Bluetooth voor thuis
Uit de enquête bleek dat 25% van alle respondenten de
Bluetooth-headset voor de mobiele telefoon ook zou willen gebruiken
voor de vaste telefoon. In Duitsland gaf 32% dit te kennen en in
Zweden zelfs 39%.
Aantal aankopen via Internet groeit fors
PbS stelde vast dat van de respondenten die van plan zijn om in de
komende zes maanden nieuwe apparatuur aan te schaffen 24% voor een
vaste telefoon en 17% voor een (WLAN-)router kiest. Als voornaamste
informatiebron wordt het Internet genoemd: 77% van alle respondenten
zoekt hier naar informatie over een geplande aankoop. In de meeste
landen staan speciaalzaken met 40 à 50% op de tweede plaats en
persoonlijke aanbevelingen worden gemiddeld door elke derde respondent
genoemd. De aanschaf vindt uiteindelijk in 32% van de gevallen plaats
in een speciaalzaak; 35% bestelt de apparatuur bij een Internetwinkel.
In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden staat de
Internet-winkel op de eerste plaats, in Frankrijk, Italië en Dubai
gaat men liever naar een speciaalzaak.
Compleet productaanbod voor thuisnetwerk en IP-telefonie
Siemens Home and Office Communication Devices is naast telefonie al
geruime tijd actief op het gebied van thuisnetwerken. Alle producten
in het Gigaset-aanbod zijn de afgelopen jaren ontwikkeld met het oog
op convergentie en connectiviteit. Zo levert Siemens naast
conventionele draadloze telefoons ook compatibele oplossingen als
IP-telefoons en gateways. Onlangs nog heeft SHC een gateway met
geïntegreerde mediaserver geïntroduceerd. Juist bij de ontwikkeling en
implementatie van technologieën als Bluetooth en CAT iq kan SHC zich
als communicatiespecialist van zijn beste kant laten zien.
Achtergronden van het Internet-onderzoek
* PbS heeft in januari 2008 in opdracht van Siemens Home and Office
Communication Devices (SHC) in zeven landen een enquête gehouden,
waaraan per land 200 personen deelnamen. Deze deelnemers vormden een
dwarsdoorsnede van de totale bevolking van deze landen ten aanzien van
geslacht, inkomen en leeftijd. Hierbij is echter alleen dat deel van
de bevolking benaderd dat van het Internet gebruikmaakt.
Internet-enquête van 1400 personen in de volgende landen:
Duitsland (n=200) (72% online)
Dubai (n=200) (50% online)
Frankrijk (n=200) (47% online)
Italië (n=200) (38% online)
Nederland (n=200) (83% online)
Zweden (n=200) (88% online)
Verenigd Koninkrijk (n=200) (69% online)
Leeftijdsgroep van 18 tot 55 jaar; gelijke aantallen vrouwen en
mannen.
Siemens Home and Office Communication Devices GmbH & Co KG, gevestigd
in München, is een volle dochter van Siemens AG. De onderneming is
actief op het gebied van design, ontwikkeling, productie en
distributie van kwaliteitsproducten onder de merknaam Gigaset. Het
productenspectrum omvat klassieke draadloze telefoontoestellen en
draadgebonden telefoontoestellen voor het vaste telefoonnet, alsmede
Voice over IP-toestellen (VoIP), routers, gateways en
software-oplossingen. Tot het portfolio behoren verder
WIMAX-apparatuur en Home Media-producten, zoals digitale
set-top-boxen. De onderneming is wereldwijd actief. Voornaamste
productievestiging is Bocholt in Duitsland, waar de Gigaset-producten
volgens de strengste kwaliteitsnormen en milieurichtlijnen worden
ontwikkeld en vervaardigd.
Klik hier voor meer persinformatie, persfoto's, productbladen en
achtergrondmateriaal
Klik hier voor meer informatie over Siemens Home and Office
Communication Devices
Meer informatie voor de redactie:
Siemens Nederland N.V.
Josje Mosies
Telefoon: 06-21 20 35 97
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Siemens