Siemens

Persbericht

0802.030

Windsor (GB), vrijdag 22 februari 2008

Thuisnetwerk ontgroeit kinderschoenen

Siemens presenteert uitkomsten van internationaal marktonderzoek

In Europa is sprake van een duidelijke trend om communicatie- en entertainmentapparatuur te ontwikkelen in de richting van een volwaardig thuisnetwerk, zoals af te leiden valt uit de groeiende vraag bij de meeste huishoudens. Dit is de uitkomst van een Internet-enquête van het Duitse marktonderzoeks- en adviesbureau PbS*, dat in opdracht van Siemens Home and Office Communication Devices (SHC) is uitgevoerd. In januari 2008 heeft PbS in zeven landen (Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zweden, Nederland en Dubai) in totaal 1400 deelnemers tussen 18 en 55 jaar gevraagd naar hun mening over en gedrag bij het gebruik van multimedia-apparatuur in huis, met name op het gebied van Internetdiensten en VoIP-telefonie.

Een wereld van netwerken feiten en vooruitzichten Uit de enquête bleek dat al 35% van de respondenten netwerkapparatuur in huis heeft; daarvan gaf 83% aan dat het ging om twee of drie apparaten. 64% gebruikt een WLAN om de apparaten te verbinden, 37% gebruikt Ethernet en 20% Bluetooth. Per land gezien is het aantal thuisnetwerken met twee tot drie apparaten het hoogst in Duitsland en Zweden. In Italië en Nederland wordt het minst gebruikgemaakt van netwerken in huis en heeft men er ook de minste belangstelling voor. Maar liefst 58% geeft aan het onderwerp thuisnetwerk voor de eigen situatie steeds belangrijker te vinden.

Gebruik van VoIP-telefonie
Het onderzoek in opdracht van Siemens wijst tevens uit dat VoIP-telefonie steeds populairder wordt. 27% van de respondenten gebruikt deze technologie inmiddels. Dubai en Italië zijn hierin de koplopers met respectievelijk 33% en 42%. Internationale VoIP-gesprekken worden hoofdzakelijk via de computer gevoerd. In Nederland worden veel traditionele telefoons of telefoons in combinatie met VoIP-routers gebruikt. In Zweden worden voor Internet-gesprekken voornamelijk conventionele IP-telefoons gebruikt.

Nieuwe VoIP-diensten
De meest populaire VoIP-diensten afgezien van de favoriete e-mailmeldingen en online-telefoonboeken zijn korte nieuwsberichten en het weer. Respondenten in Dubai zijn het meest geïnteresseerd in aanvullende VoIP-diensten, zoals verkeers- en beursinformatie via de telefoon.

Bluetooth voor thuis
Uit de enquête bleek dat 25% van alle respondenten de Bluetooth-headset voor de mobiele telefoon ook zou willen gebruiken voor de vaste telefoon. In Duitsland gaf 32% dit te kennen en in Zweden zelfs 39%.

Aantal aankopen via Internet groeit fors
PbS stelde vast dat van de respondenten die van plan zijn om in de komende zes maanden nieuwe apparatuur aan te schaffen 24% voor een vaste telefoon en 17% voor een (WLAN-)router kiest. Als voornaamste informatiebron wordt het Internet genoemd: 77% van alle respondenten zoekt hier naar informatie over een geplande aankoop. In de meeste landen staan speciaalzaken met 40 à 50% op de tweede plaats en persoonlijke aanbevelingen worden gemiddeld door elke derde respondent genoemd. De aanschaf vindt uiteindelijk in 32% van de gevallen plaats in een speciaalzaak; 35% bestelt de apparatuur bij een Internetwinkel. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden staat de Internet-winkel op de eerste plaats, in Frankrijk, Italië en Dubai gaat men liever naar een speciaalzaak.

Compleet productaanbod voor thuisnetwerk en IP-telefonie Siemens Home and Office Communication Devices is naast telefonie al geruime tijd actief op het gebied van thuisnetwerken. Alle producten in het Gigaset-aanbod zijn de afgelopen jaren ontwikkeld met het oog op convergentie en connectiviteit. Zo levert Siemens naast conventionele draadloze telefoons ook compatibele oplossingen als IP-telefoons en gateways. Onlangs nog heeft SHC een gateway met geïntegreerde mediaserver geïntroduceerd. Juist bij de ontwikkeling en implementatie van technologieën als Bluetooth en CAT iq kan SHC zich als communicatiespecialist van zijn beste kant laten zien.

Achtergronden van het Internet-onderzoek

* PbS heeft in januari 2008 in opdracht van Siemens Home and Office Communication Devices (SHC) in zeven landen een enquête gehouden, waaraan per land 200 personen deelnamen. Deze deelnemers vormden een dwarsdoorsnede van de totale bevolking van deze landen ten aanzien van geslacht, inkomen en leeftijd. Hierbij is echter alleen dat deel van de bevolking benaderd dat van het Internet gebruikmaakt.

Internet-enquête van 1400 personen in de volgende landen: Duitsland (n=200) (72% online)
Dubai (n=200) (50% online)
Frankrijk (n=200) (47% online)
Italië (n=200) (38% online)
Nederland (n=200) (83% online)
Zweden (n=200) (88% online)
Verenigd Koninkrijk (n=200) (69% online)

Leeftijdsgroep van 18 tot 55 jaar; gelijke aantallen vrouwen en mannen.

Siemens Home and Office Communication Devices GmbH & Co KG, gevestigd in München, is een volle dochter van Siemens AG. De onderneming is actief op het gebied van design, ontwikkeling, productie en distributie van kwaliteitsproducten onder de merknaam Gigaset. Het productenspectrum omvat klassieke draadloze telefoontoestellen en draadgebonden telefoontoestellen voor het vaste telefoonnet, alsmede Voice over IP-toestellen (VoIP), routers, gateways en software-oplossingen. Tot het portfolio behoren verder WIMAX-apparatuur en Home Media-producten, zoals digitale set-top-boxen. De onderneming is wereldwijd actief. Voornaamste productievestiging is Bocholt in Duitsland, waar de Gigaset-producten volgens de strengste kwaliteitsnormen en milieurichtlijnen worden ontwikkeld en vervaardigd.

Klik hier voor meer persinformatie, persfoto's, productbladen en achtergrondmateriaal

Klik hier voor meer informatie over Siemens Home and Office Communication Devices

Meer informatie voor de redactie:
Siemens Nederland N.V.
Josje Mosies
Telefoon: 06-21 20 35 97
E-mail: josje.mosies@siemens.com