AutoRai

Opel Meriva Concept: MPV-flexibiliteit van de volgende generatie

(2/22/2008)
Met de dynamisch gelijnde Meriva Concepttoont Opel op de internationale Auto Salon van Genève (6 tot 16 maart2008) MPV-flexibiliteit van de volgende generatie. De beide achterdeuren van deconcept-car zijn aan de achterzijde opgehangen. Terwijl de voordeuren overklassieke scharnieren beschikken, draaien de achterdeuren naar achter toe open.

Een ander kenmerk van de gezinsgerichte Meriva Concept is het feit dat de voor-en achterdeuren onafhankelijk van elkaar open kunnen. Reeds bestaande variantenvan dit soort achterdeuren, kunnen alleen worden geopend wanneer men eerst devoordeur opent, waardoor ze allesbehalve praktisch zijn.

De gepatenteerdeFlexDoors van GM/Opel bieden talrijke voordelen:
* Meer functionaliteit: het in- en uitstappen verloopt vlotter doordat deachterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en zo een veel grotereopening creëren dan standaard deuren. Dankzij de hoge daklijn hebben deachterpassagiers bovendien meer hoofdruimte wanneer ze in en uit de autostappen. Het interieur is veel toegankelijker, zodat het een stuk gemakkelijkerwordt om bijvoorbeeld een attachékoffer achter de voorstoelen teplaatsen;
* Hoger veiligheidsniveau: de veiligheidsgordels van de kinderen op deachterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de achterzijde opgehangenachterdeuren bieden ook meer controle over kinderen die uitstappen omdat zevanaf de verschillende stoelposities beter zichtbaar zijn. De "veiligheidszone",die tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze nietrechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke deuren het gevalis;

* Meer stijl: het achteraan in- en uitstappen ziet er niet alleen veelaansprekender uit, maar voelt ook veel natuurlijker aan.

Desoepele werking van de FlexDoors wordt ondersteund door een reeks vangepatenteerde innovaties, die door de ingenieurs van GM/Opel zijn ontwikkeld.Een veiligheidsysteem zorgt ervoor dat de deuren zowel van binnen als van buitenalleen kunnen worden geopend wanneer er geen gevaar is voor de inzittenden. DeMeriva Concept kreeg ook een automatisch elektronisch kinderslot, als aanvullingop het klassieke mechanische systeem. De concept-car heeft bovendien B-stijlen,niet alleen omdat die de onafhankelijke opening van de deuren mogelijk makenmaar ook omwille van veiligheidsredenen bij zijdelingse aanrijdingen.

Quadesign onderscheidt de Meriva Concept zich door zijn aantrekkelijke combinatievan gebruiksvriendelijkheid en ruimte met een dynamische en trendy stijl. Deopvallende raamlijn, het gebogen dak, het grote spoorbreedte en de indrukwekkendgelijnde carrosserie van de concept-car geven een goede indicatie van wat menvan de toekomstige MPVâs van Opel mag verwachten.

âDe MerivaConcept geeft duidelijk aan hoe Opels nieuwe vormtaal kan worden aangepast omgewaagde en verfrissende designoplossingen voor het MPV-segment tecreëren,â aldus Mark Adams, Vice President of Design, General MotorsEurope. Heel opvallend is de dynamische gebogen lijn in de raamlijn net achterde B-stijlen, die de achterpassagiers een uitstekend zicht rondom geeft. Dieraamlijn gaf de designers de mogelijkheid om een dynamisch en uniek silhouet tecreëren en ook kinderen op de achterbank een goed uitzicht te geven. Decarrosserie kan daarnaast prat gaan op de opvallende âinsnedeâ; eendesignelement van de GTC Coupé en de Flextreme. Nog een ander kenmerk isde U-vormige voorruit, die zich naar boven en naar achter toe uitstrekt over dehoofden van de achterpassagiers. Elementen achteraan, en vooral de lichtblokken,verwijzen naar de Insignia, Opels nieuwe grote middenklasser die in de zomer vandit jaar wordt onthuld. Het MPV-dak loopt naar achter toe langzaam af enonderstreept daarmee het dynamische karakter van de auto.

âHetFlexDoors-concept is een logisch verlengstuk van de flexibiliteit van onzeMPVâs,â verklaart Alain Visser, Chief Marketing Officer, GeneralMotors Europe. âOok met het Flex7(TM)-stoelsysteem van de Zafira en hetFlexSpace-concept van de Meriva spelen we een voortrekkersrol op het vlak vaninterieurflexibiliteit.â Opel oogst heel wat succes met het design vanzijn MPVâs: in 2007 vonden bijna 335.000 exemplaren van de Zafira en deMeriva een eigenaar. En met de nieuwe Agila heeft Opel, als MPV-expert, nu ookeen basismodel in het segment van de mini-MPVâs. Vandaag de dag is elkevijfde verkochte Opel een MPV, terwijl dat voor de totale markt slechtséén op acht is.