Opel Meriva Concept: MPV-flexibiliteit van de volgende generatie
(2/22/2008)
Met de dynamisch gelijnde Meriva Concepttoont Opel op de
internationale Auto Salon van Genève (6 tot 16 maart2008)
MPV-flexibiliteit van de volgende generatie. De beide achterdeuren van
deconcept-car zijn aan de achterzijde opgehangen. Terwijl de
voordeuren overklassieke scharnieren beschikken, draaien de
achterdeuren naar achter toe open.
Een ander kenmerk van de gezinsgerichte Meriva Concept is het feit dat
de voor-en achterdeuren onafhankelijk van elkaar open kunnen. Reeds
bestaande variantenvan dit soort achterdeuren, kunnen alleen worden
geopend wanneer men eerst devoordeur opent, waardoor ze allesbehalve
praktisch zijn.
De gepatenteerdeFlexDoors van GM/Opel bieden talrijke voordelen:
* Meer functionaliteit: het in- en uitstappen verloopt vlotter
doordat deachterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en
zo een veel grotereopening creëren dan standaard deuren. Dankzij
de hoge daklijn hebben deachterpassagiers bovendien meer
hoofdruimte wanneer ze in en uit de autostappen. Het interieur is
veel toegankelijker, zodat het een stuk gemakkelijkerwordt om
bijvoorbeeld een attachékoffer achter de voorstoelen teplaatsen;
* Hoger veiligheidsniveau: de veiligheidsgordels van de kinderen op
deachterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de
achterzijde opgehangenachterdeuren bieden ook meer controle over
kinderen die uitstappen omdat zevanaf de verschillende
stoelposities beter zichtbaar zijn. De "veiligheidszone",die
tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze
nietrechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke
deuren het gevalis;
* Meer stijl: het achteraan in- en uitstappen ziet er niet alleen
veelaansprekender uit, maar voelt ook veel natuurlijker aan.
Desoepele werking van de FlexDoors wordt ondersteund door een reeks
vangepatenteerde innovaties, die door de ingenieurs van GM/Opel zijn
ontwikkeld.Een veiligheidsysteem zorgt ervoor dat de deuren zowel van
binnen als van buitenalleen kunnen worden geopend wanneer er geen
gevaar is voor de inzittenden. DeMeriva Concept kreeg ook een
automatisch elektronisch kinderslot, als aanvullingop het klassieke
mechanische systeem. De concept-car heeft bovendien B-stijlen,niet
alleen omdat die de onafhankelijke opening van de deuren mogelijk
makenmaar ook omwille van veiligheidsredenen bij zijdelingse
aanrijdingen.
Quadesign onderscheidt de Meriva Concept zich door zijn aantrekkelijke
combinatievan gebruiksvriendelijkheid en ruimte met een dynamische en
trendy stijl. Deopvallende raamlijn, het gebogen dak, het grote
spoorbreedte en de indrukwekkendgelijnde carrosserie van de
concept-car geven een goede indicatie van wat menvan de toekomstige
MPVâs van Opel mag verwachten.
âDe MerivaConcept geeft duidelijk aan hoe Opels nieuwe vormtaal kan
worden aangepast omgewaagde en verfrissende designoplossingen voor het
MPV-segment tecreëren,â aldus Mark Adams, Vice President of Design,
General MotorsEurope. Heel opvallend is de dynamische gebogen lijn in
de raamlijn net achterde B-stijlen, die de achterpassagiers een
uitstekend zicht rondom geeft. Dieraamlijn gaf de designers de
mogelijkheid om een dynamisch en uniek silhouet tecreëren en ook
kinderen op de achterbank een goed uitzicht te geven. Decarrosserie
kan daarnaast prat gaan op de opvallende âinsnedeâ; eendesignelement
van de GTC Coupé en de Flextreme. Nog een ander kenmerk isde
U-vormige voorruit, die zich naar boven en naar achter toe uitstrekt
over dehoofden van de achterpassagiers. Elementen achteraan, en vooral
de lichtblokken,verwijzen naar de Insignia, Opels nieuwe grote
middenklasser die in de zomer vandit jaar wordt onthuld. Het MPV-dak
loopt naar achter toe langzaam af enonderstreept daarmee het
dynamische karakter van de auto.
âHetFlexDoors-concept is een logisch verlengstuk van de flexibiliteit
van onzeMPVâs,â verklaart Alain Visser, Chief Marketing Officer,
GeneralMotors Europe. âOok met het Flex7(TM)-stoelsysteem van de Zafira
en hetFlexSpace-concept van de Meriva spelen we een voortrekkersrol op
het vlak vaninterieurflexibiliteit.â Opel oogst heel wat succes met
het design vanzijn MPVâs: in 2007 vonden bijna 335.000 exemplaren van
de Zafira en deMeriva een eigenaar. En met de nieuwe Agila heeft Opel,
als MPV-expert, nu ookeen basismodel in het segment van de mini-MPVâs.
Vandaag de dag is elkevijfde verkochte Opel een MPV, terwijl dat voor
de totale markt slechtséén op acht is.
AutoRai