Zoekmachines onmisbaar in personeelswerving
22/02/2008 09:52
Intelligence Group
Rotterdam, 22 februari - Zoekmachines zijn zeer sterk in opkomst als middel om een baan te zoeken. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) blijkt dat 41% zoekmachines gebruikt/zou gebruiken om een (nieuwe) baan te zoeken. Hiermee wordt het vermoeden bevestigd dat zoekmachines het zoekgedrag van werkzoekenden sterk gaan beïnvloeden. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.002 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking ten behoeve van het seminar 'Succesvol Werven via Internet', dat plaatsvindt op 27 maart te Rotterdam.
Internet, met name Monsterboard en Google, domineert baanzoekgedrag
In eerdere jaren zijn zoekmachines niet als oriëntatiebron in het AGO opgenomen. Vanaf 2008 wordt dit gedaan en komt deze manier van oriënteren direct op de vierde plaats in de Top 10 binnen. In feite kan gesteld worden dat Google, de onbetwiste leider in zoekmachineland (Bron: Nationale Search Engine Monitor), de vierde plaats in deze Top 10 bezet.
De lijst van oriëntatiebronnen wordt aangevoerd door vacaturesites, met als marktleider Monsterboard, gevolgd door kranten/dagbladen en bekenden/netwerk. In de Top 10 zien we minimaal drie online kanalen. Naast vacaturesites, zoekmachines en bedrijvensites, zouden immers ook bekenden/netwerk (denk aan linkedin.com en hyves.nl) en open (online) sollicitaties hiertoe kunnen behoren.
De top 10 van oriëntatiebronnen ziet er als volgt uit:
1. Internet: vacaturesite 69%
2. Dagblad/de krant 55%
3. Bekenden/netwerk 49%
4. Internet: zoekmachine 41%
5. Open sollicitatie 39%
6. Interne vacature(s) 38%
7. Internet: bedrijvensite 36%
8. Huis-aan-huisblad 36%
9. Uitzendbureau 29%
10. Vakblad of tijdschrift 28%
Zoekmachines onmisbaar in personeelswerving
Het belang van een goede zoekmachine strategie op het gebied van recruitment wordt hiermee nogmaals onderstreept. Werkgevers móeten in de huidige 'battle for talent' goed vindbaar zijn via zoekmachines. Als de recruitmentsite of de vacature van een werkgever niet vindbaar is via zoekmachines, zal het arbeidspotentieel elders gaan solliciteren. "Je kunt nog zo'n goede recruitmentsite hebben, maar als deze onzichtbaar is in zoekmachines wordt zij slechts mondjesmaat gevonden door je arbeidspotentieel. Dat is dat natuurlijk een gemiste kans, kost geld en nog veel belangrijker, blijven je vacatures openstaan", aldus Hans Hoekstra, onderzoeker bij Intelligence Group.
Naast vindbaarheid, dient de recruitmentsite aantrekkelijk te zijn en ook afgestemd op de doelgroep. Het is noodzakelijk dat de recruitmentsite de informatie bevat waar die doelgroep naar op zoek is. Uit eerder onderzoek blijkt dat arbeidsvoorwaarden en salaris daarbij het belangrijkst zijn, terwijl nog maar weinig recruitmentsites die informatie bevatten.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Intelligence Group:
Hans Hoekstra
T 010 - 280 90 10
E hans@intelligence-group.nl
W www.intelligence-group.nl
Succesvol Werven via Internet
Op donderdag 27 maart 2008 vindt voor het vierde jaar op rij het seminar 'Succesvol werven via Internet' plaats in Rotterdam. Het seminar staat geheel in het teken van online arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Op deze dag worden ook de resultaten van de 'Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsites' gepresenteerd. Ook zullen prijzen worden uitgereikt voor de beste en meest aantrekkelijke recruitmentsites van 2008.
Meer informatie over het seminar is te vinden op www.succesvolwerven.nl.
Verantwoording cijfers
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 maandelijks afgenomen wordt onder ongeveer 1.400 unieke respondenten per maand. Op jaarbasis worden meer dan 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten en scholieren). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag luidt: "Hieronder staan verschillende media en organisaties die u zou kunnen gebruiken om u te oriënteren op een nieuwe baan c.q. het zoeken naar een nieuwe baan. Kunt u aangeven welke belangrijk zijn voor u als u op zoek zou zijn naar een nieuwe baan?" De cijfers zijn gebaseerd op 1.002 respondenten.