Gemeente Bunnik


Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Producten en Dienste... / Welstand en Welstand...

Welstand en Welstandnota

De straat, de wijk of de plaats waar we wonen is belangrijk. Onze woonomgeving moet er goed uitzien, zodat wij er veilig, prettig en met een goed gevoel kunnen wonen, werken en recreëren. De Welstandcommissie verzorgt voor de gemeenten het welstandadvies.

Welstand, Welstandnota en agenda

De straat, de wijk of de plaats waar we wonen is belangrijk. Onze woonomgeving moet er goed uitzien, zodat wij er veilig, prettig en met een goed gevoel kunnen wonen, werken en recreëren. Gebouwen bepalen voor een groot deel de kwaliteit van onze omgeving. Door bouwplannen te beoordelen of deze voldoen aan "redelijke eisen van welstand" dragen we bij aan een verzorgd bebouwingsbeeld in onze gemeente. Dit is in het belang van iedereen die hier woont, werkt of onze gemeente bezoekt.

Een onafhankelijke commissie van Welstand en Monumenten Midden Nederland (zie: http://www.welstandenmonumenten.nl/) verzorgt voor de gemeente het welstandadvies. Dit welstandadvies geldt in principe alleen voor vergunningsplichtige bouwwerken waarvoor de raad een Welstandnota heeft vastgesteld. In deze Welstandnota is het welstandbeleid voor een gebied en/of bouwwerk vastgesteld.

Afhankelijk van het welstandniveau - 'bijzonder' - 'plus' of 'regulier' - oordeelt de commissie strenger of soepeler. Lees meer hierover door hier te klikken.

Daarnaast zijn er sneltoetscriteria vastgesteld voor veel voorkomende kleine bouwwerken zoals aan- en uitbouwen, bijgebouwen, dakkapellen enz. De welstandcriteria zeggen iets over de plaatsing en het aantal, de maatvoering, vormgeving en het materiaal en de kleurstelling van een bouwwerk. Dergelijke toetsen worden door de afdeling Dienstverlening uitgevoerd. Bij twijfel wordt het bouwplan alsnog ter advisering voorgelegd aan de Welstandcommissie.

Het welstandbeleid van de gemeente is te raadplegen via de website van de gemeente. Zie Welstandraadpleegsysteem.

Let op! Indien er verschillen zijn met de digitale versie en de papieren versie gaat de papieren versie voor. Mocht u fouten ontdekken, zoals het niet werken van de postcode, meldt het ons! Klik hier voor een formulier waarop u uw opmerkingen kunt doorgeven.

Deze informatie of toelichting is ook verkrijgbaar aan de balie van de afdeling Dienstverlening (Frontoffice Omgeving) die iedere werkdag tussen 08.30 en 12.30 uur is geopend.

Een afgevaardigde van de Welstandcommissie, ook wel een rayonarchitect genoemd, toetst de ingediende bouwplannen. De vergadering is openbaar. Plaats: gemeentehuis. Datum: elke donderdag in de even weken. Tijd 14:00- 16:00 uur. We streven ernaar zoveel mogelijk bouwplannen direct te laten behandelen. Vandaar dat de agenda één dag van tevoren bekend wordt gemaakt via dit medium. Daarnaast is de agenda in te zien bij de balie op het gemeentehuis. De agenda van de vergadering is te raadplegen de woensdag voor de vergadering vanaf 12.00 uur. Klik hier voor de Welstandagenda. Na afloop van de commissievergadering kunt u de besluiten inzien. Klik hier voor de besluitenlijst.

Afdeling Dienstverlening Backoffice Omgeving

De afdeling DV bestaat uit een Front Office (balie), een Backoffice Burger en een Backoffice Omgeving. Binnen de Front Office vinden de contacten met de burgers, bedrijven en instellingen plaats. De afdeling levert producten en diensten op het gebied van burgerzaken, belastingen, WMO en diverse vergunningen. Veel zal afgehandeld worden in de Front Office, maar meer complexe zaken worden teruggelegd naar de Backoffice.

Index:

* Welstandnota Gemeente Bunnik

* Verschillende gebieden

* Niveaus welstandtoezicht

* Toetsingscriteria

* Welstandnota vervolg?

* Meer informatie

Welstandnota Gemeente Bunnik

In de openbare vergadering van 29 juni 2004 heeft de Raad van de gemeente Bunnik de "Welstandnota Gemeente Bunnik" vastgesteld. Op 1 juli 2004 is de Welstandnota in werking getreden.

Verschillende gebieden

Een woonwijk is iets anders dan een bedrijventerrein en daar horen dus ook andere criteria voor welstand bij. De Welstandnota Bunnik is daarom in verschillende gebieden verdeeld. Het onderscheid is gebaseerd op de ontstaansgeschiedenis en de functie van het gebied en op specifieke kenmerken van stedenbouw en architectuur. Samen met de verschillende niveaus van welstandtoezicht bepalen zij welke criteria voor uw bouwplan van toepassing zijn.

Niveaus welstandtoezicht

De nieuwe aanpak van het welstandbeleid maakt het mogelijk onderscheid te maken tussen verschillende niveaus van welstandtoezicht. De Welstandnota van de gemeente Bunnik kent drie niveaus van welstandtoezicht, welke zijn te onderscheiden in:
* REGULIER niveau van welstandtoezicht;

* PLUS niveau van welstandtoezicht;

* BIJZONDER niveau van welstandtoezicht.

Het regulier niveau van welstandtoezicht is in deze gebieden gericht op het handhaven van de bestaande beeldkwaliteit van de omgeving. In de Welstandnota wordt geregeld dat voor de woon- en werkgebieden van onze dorpen het regulier niveau van welstandtoezicht van toepassing zijn.

Het plus niveau van welstandtoezicht is voor het overgrote deel van het buitengebied en van de redelijk belangrijke historische gebieden van onze dorpen van toepassing. Denk bij onze dorpen aan de historische lintbebouwing. Bouwplannen moeten qua beeldkwaliteit een bijdrage leveren om de bestaande samenhang en karakteristiek te waarborgen en deze zo mogelijk te versterken.

Het bijzondere niveau van welstandtoezicht is voor de natuurgebieden ten noorden en ten westen van de gemeente Bunnik van toepassing. Denk hierbij aan Rijnauwen, Amelisweerd, kasteel Beverweerd, dorpsgezicht Werkhoven en het Kromme Rijngebied. Bouwplannen of ontwikkelingen vragen extra aandacht en aanpassingsvermogen om de bijzondere beeldkwaliteit te beschermen en te waarborgen.

In de ogen van de gemeente vormen deze gebieden belangrijke dragers voor de beeld- en ruimtelijke kwaliteit van Bunnik. Door de drie niveaus op deze manier in te richten dragen wij bij aan een verzorgd bebouwingsbeeld, waar het prettig en veilig is om te wonen, te werken en te recreëren. Indien u wilt zien welk welstandstoezichtniveau voor uw perceel van toepassing is, kunt u de kaarten inzien bij de gemeente.

Toetsingscriteria

Bij het basisniveau wordt het bouwplan op hoofdlijnen getoetst. Hoe hoger het niveau, hoe belangrijker het uiterlijk en het karakter van de in dit gebied liggende gebouwen. Dit betekent ook dat aanpassingen aan het uiterlijk en dergelijke van een bouwwerk strenger worden beoordeeld.

Per gebied en ook per soort bouwwerk staan in de Welstandnota criteria waaraan een nieuw bouwwerk moet voldoen, wil dit bouwwerk qua uiterlijk een geheel vormen met zijn omgeving. Deze criteria helpen u om van tevoren inzicht te geven waaraan het bouwwerk moet voldoen. De Welstandnota onderscheidt verschillende soorten toetscriteria. Afhankelijk van de ligging van het perceel in een gebied wordt het bouwplan op één of meerdere criteria beoordeeld.

De welstandcriteria zoomen in op de volgende aspecten: situering, hoofdvorm, gevelaanzicht, detaillering, materiaal en kleurstelling van het bouwplan. Het vastleggen van de criteria en de mate van welstandtoezicht schept meer duidelijkheid welke beeld- en ruimtelijke kwaliteit wordt verwacht.

Welstandnota vervolg?

De Welstandnota is voor de burger en de gemeente een nieuw fenomeen. Dit betekent ook dat alle zaken die de uitvoering en de werking van het welstandbeleid ten goede komen in de loop van de komende jaren in de Welstandnota zullen worden aangepast. De gemeente zal de Welstandnota evalueren waarbij alle kritische kanttekeningen zullen worden meegenomen.

Meer informatie

Meer informatie over de sneltoetscriteria, de gebiedscriteria, de thematische criteria en de verschillende welstandniveaus staat in de Welstandnota. De belangrijkste informatie is verwerkt in het Welstandraadpleegsysteem. Via dit digitale systeem kunt met de knop - bouwplan - voor de sneltoetscritera, met de knop - adres - de gebiedsgerichte criteria en met de knop - thema - de thematische criteria de beeldkwaliteit aspecten raadplegen.

Tijdens werkdagen kunt u tussen 08:30 en 12.30 uur de Welstandnota inzien bij de balie van de afdeling Dienstverlening. Voor inlichtingen kunt u zich wenden tot de afdeling Dienstverlening, telefoonnummer (030) 659 48 88.

* Actueel

* Algemene informatie

* Bestuur en organisatie

* Raad

* Productcatalogus

* Projecten

* WMO

* Links

* Archief


*

*

*

*

*

*

---

Zoeken

Zoeken

Trefwoord ____________________ Zoek

Direct naar uitgebreid zoeken
Openingstijden en adressen

Ik wil meteen naar ...


* het siteoverzicht

* Veelgestelde vragen

* Vacatures

* WOZ-beschikking (Wet waardering onroerende zaken)
* Welstand en Welstandnota

Toon alles

---

Gerelateerde informatie

Home
headerfoto