Gemeente Bunnik
Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / Producten en Dienste... / Welstand en Welstand...
Welstand en Welstandnota
De straat, de wijk of de plaats waar we wonen is belangrijk. Onze
woonomgeving moet er goed uitzien, zodat wij er veilig, prettig en met
een goed gevoel kunnen wonen, werken en recreëren.
De Welstandcommissie verzorgt voor de gemeenten het welstandadvies.
Welstand, Welstandnota en agenda
De straat, de wijk of de plaats waar we wonen is belangrijk. Onze
woonomgeving moet er goed uitzien, zodat wij er veilig, prettig en met
een goed gevoel kunnen wonen, werken en recreëren. Gebouwen bepalen
voor een groot deel de kwaliteit van onze omgeving.
Door bouwplannen te beoordelen of deze voldoen aan "redelijke eisen
van welstand" dragen we bij aan een verzorgd bebouwingsbeeld in onze
gemeente. Dit is in het belang van iedereen die hier woont, werkt of
onze gemeente bezoekt.
Een onafhankelijke commissie van Welstand en Monumenten Midden
Nederland (zie: http://www.welstandenmonumenten.nl/) verzorgt voor de
gemeente het welstandadvies. Dit welstandadvies geldt in principe
alleen voor vergunningsplichtige bouwwerken waarvoor de raad een
Welstandnota heeft vastgesteld. In deze Welstandnota is het
welstandbeleid voor een gebied en/of bouwwerk vastgesteld.
Afhankelijk van het welstandniveau - 'bijzonder' - 'plus' of
'regulier' - oordeelt de commissie strenger of soepeler. Lees meer
hierover door hier te klikken.
Daarnaast zijn er sneltoetscriteria vastgesteld voor veel voorkomende
kleine bouwwerken zoals aan- en uitbouwen, bijgebouwen, dakkapellen
enz. De welstandcriteria zeggen iets over de plaatsing en het aantal,
de maatvoering, vormgeving en het materiaal en de kleurstelling van
een bouwwerk. Dergelijke toetsen worden door de afdeling
Dienstverlening uitgevoerd. Bij twijfel wordt het bouwplan alsnog ter
advisering voorgelegd aan de Welstandcommissie.
Het welstandbeleid van de gemeente is te raadplegen via de website van
de gemeente. Zie Welstandraadpleegsysteem.
Let op! Indien er verschillen zijn met de digitale versie en de
papieren versie gaat de papieren versie voor. Mocht u fouten
ontdekken, zoals het niet werken van de postcode, meldt het ons!
Klik hier voor een formulier waarop u uw opmerkingen kunt doorgeven.
Deze informatie of toelichting is ook verkrijgbaar aan de balie van de
afdeling Dienstverlening (Frontoffice Omgeving) die iedere werkdag
tussen 08.30 en 12.30 uur is geopend.
Een afgevaardigde van de Welstandcommissie, ook wel een rayonarchitect
genoemd, toetst de ingediende bouwplannen. De vergadering is openbaar.
Plaats: gemeentehuis. Datum: elke donderdag in de even weken. Tijd
14:00- 16:00 uur. We streven ernaar zoveel mogelijk bouwplannen direct
te laten behandelen. Vandaar dat de agenda één dag van tevoren bekend
wordt gemaakt via dit medium. Daarnaast is de agenda in te zien bij de
balie op het gemeentehuis. De agenda van de vergadering is te
raadplegen de woensdag voor de vergadering vanaf 12.00 uur. Klik hier
voor de Welstandagenda. Na afloop van de commissievergadering kunt u
de besluiten inzien. Klik hier voor de besluitenlijst.
Afdeling Dienstverlening Backoffice Omgeving
De afdeling DV bestaat uit een Front Office (balie), een Backoffice
Burger en een Backoffice Omgeving. Binnen de Front Office vinden de
contacten met de burgers, bedrijven en instellingen plaats. De
afdeling levert producten en diensten op het gebied van burgerzaken,
belastingen, WMO en diverse vergunningen. Veel zal afgehandeld worden
in de Front Office, maar meer complexe zaken worden teruggelegd naar
de Backoffice.
Index:
* Welstandnota Gemeente Bunnik
* Verschillende gebieden
* Niveaus welstandtoezicht
* Toetsingscriteria
* Welstandnota vervolg?
* Meer informatie
Welstandnota Gemeente Bunnik
In de openbare vergadering van 29 juni 2004 heeft de Raad van de
gemeente Bunnik de "Welstandnota Gemeente Bunnik" vastgesteld. Op 1
juli 2004 is de Welstandnota in werking getreden.
Verschillende gebieden
Een woonwijk is iets anders dan een bedrijventerrein en daar horen dus
ook andere criteria voor welstand bij. De Welstandnota Bunnik is
daarom in verschillende gebieden verdeeld. Het onderscheid is
gebaseerd op de ontstaansgeschiedenis en de functie van het gebied en
op specifieke kenmerken van stedenbouw en architectuur. Samen met de
verschillende niveaus van welstandtoezicht bepalen zij welke criteria
voor uw bouwplan van toepassing zijn.
Niveaus welstandtoezicht
De nieuwe aanpak van het welstandbeleid maakt het mogelijk onderscheid
te maken tussen verschillende niveaus van welstandtoezicht. De
Welstandnota van de gemeente Bunnik kent drie niveaus van
welstandtoezicht, welke zijn te onderscheiden in:
* REGULIER niveau van welstandtoezicht;
* PLUS niveau van welstandtoezicht;
* BIJZONDER niveau van welstandtoezicht.
Het regulier niveau van welstandtoezicht is in deze gebieden gericht
op het handhaven van de bestaande beeldkwaliteit van de omgeving. In
de Welstandnota wordt geregeld dat voor de woon- en werkgebieden van
onze dorpen het regulier niveau van welstandtoezicht van toepassing
zijn.
Het plus niveau van welstandtoezicht is voor het overgrote deel van
het buitengebied en van de redelijk belangrijke historische gebieden
van onze dorpen van toepassing. Denk bij onze dorpen aan de
historische lintbebouwing. Bouwplannen moeten qua beeldkwaliteit een
bijdrage leveren om de bestaande samenhang en karakteristiek te
waarborgen en deze zo mogelijk te versterken.
Het bijzondere niveau van welstandtoezicht is voor de natuurgebieden
ten noorden en ten westen van de gemeente Bunnik van toepassing. Denk
hierbij aan Rijnauwen, Amelisweerd, kasteel Beverweerd, dorpsgezicht
Werkhoven en het Kromme Rijngebied. Bouwplannen of ontwikkelingen
vragen extra aandacht en aanpassingsvermogen om de bijzondere
beeldkwaliteit te beschermen en te waarborgen.
In de ogen van de gemeente vormen deze gebieden belangrijke dragers
voor de beeld- en ruimtelijke kwaliteit van Bunnik. Door de drie
niveaus op deze manier in te richten dragen wij bij aan een verzorgd
bebouwingsbeeld, waar het prettig en veilig is om te wonen, te werken
en te recreëren. Indien u wilt zien welk welstandstoezichtniveau voor
uw perceel van toepassing is, kunt u de kaarten inzien bij de
gemeente.
Toetsingscriteria
Bij het basisniveau wordt het bouwplan op hoofdlijnen getoetst. Hoe
hoger het niveau, hoe belangrijker het uiterlijk en het karakter van
de in dit gebied liggende gebouwen. Dit betekent ook dat aanpassingen
aan het uiterlijk en dergelijke van een bouwwerk strenger worden
beoordeeld.
Per gebied en ook per soort bouwwerk staan in de Welstandnota criteria
waaraan een nieuw bouwwerk moet voldoen, wil dit bouwwerk qua
uiterlijk een geheel vormen met zijn omgeving. Deze criteria helpen u
om van tevoren inzicht te geven waaraan het bouwwerk moet voldoen. De
Welstandnota onderscheidt verschillende soorten toetscriteria.
Afhankelijk van de ligging van het perceel in een gebied wordt het
bouwplan op één of meerdere criteria beoordeeld.
De welstandcriteria zoomen in op de volgende aspecten: situering,
hoofdvorm, gevelaanzicht, detaillering, materiaal en kleurstelling van
het bouwplan. Het vastleggen van de criteria en de mate van
welstandtoezicht schept meer duidelijkheid welke beeld- en ruimtelijke
kwaliteit wordt verwacht.
Welstandnota vervolg?
De Welstandnota is voor de burger en de gemeente een nieuw fenomeen.
Dit betekent ook dat alle zaken die de uitvoering en de werking van
het welstandbeleid ten goede komen in de loop van de komende jaren in
de Welstandnota zullen worden aangepast. De gemeente zal de
Welstandnota evalueren waarbij alle kritische kanttekeningen zullen
worden meegenomen.
Meer informatie
Meer informatie over de sneltoetscriteria, de gebiedscriteria, de
thematische criteria en de verschillende welstandniveaus staat in de
Welstandnota. De belangrijkste informatie is verwerkt in het
Welstandraadpleegsysteem. Via dit digitale systeem kunt met de knop -
bouwplan - voor de sneltoetscritera, met de knop - adres - de
gebiedsgerichte criteria en met de knop - thema - de thematische
criteria de beeldkwaliteit aspecten raadplegen.
Tijdens werkdagen kunt u tussen 08:30 en 12.30 uur de Welstandnota
inzien bij de balie van de afdeling Dienstverlening. Voor inlichtingen
kunt u zich wenden tot de afdeling Dienstverlening, telefoonnummer
(030) 659 48 88.
* Actueel
* Algemene informatie
* Bestuur en organisatie
* Raad
* Productcatalogus
* Projecten
* WMO
* Links
* Archief
*
*
*
*
*
*
---
Zoeken
Zoeken
Trefwoord ____________________ Zoek
Direct naar uitgebreid zoeken
Openingstijden en adressen
Ik wil meteen naar ...
* het siteoverzicht
* Veelgestelde vragen
* Vacatures
* WOZ-beschikking (Wet waardering onroerende zaken)
* Welstand en Welstandnota
Toon alles
---
Gerelateerde informatie
Home
headerfoto