EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

21 februari 2008

BEDRIJFSLEVEN OVERWEEGT HOGER BEROEP NA UITSPRAAK RECHTER HOLLANDSE BRUG

Na teleurstellende rechtelijke uitspraak

EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), KNV, Vereniging Bedrijfskring Almere en VNO-NCW/MKB Flevoland beraden zich op een hoger beroep na een teleurstellende rechterlijke uitspraak om de organisaties geen gelijk te geven in hun bezwaar dat de afsluiting van de Hollandse brug voor vrachtverkeer vanaf 27 april vorig jaar niet goed is voorbereid en dat een gedegen vooronderzoek ontbrak.

De organisaties onderzoeken momenteel de juridische haalbaarheid van een hoger beroep waarvan het voordeel zou kunnen zijn dat bij vernietiging van het besluit door de Raad van State veel meer benadeelde bedrijven aanspraak kunnen maken op schadevergoeding. Nadeel van een gang naar de Raad van State is dat juist door het instellen van hoger beroep gedupeerde bedrijven die zich op de beperkter Regeling Nadeelcompensatie richten, nog geen volledige duidelijkheid over hun claim krijgen.

De uitspraak van de rechtbank Zwolle had betrekking op het beroep van de bedrijfslevenorganisaties tegen de beslissing van de minister van Verkeer en Waterstaat van 29 augustus 2007 om de afsluiting van de Hollandse Brug voor al het vrachtverkeer niet op te heffen. De rechtbank baseert haar uitspraak op een grote beoordelingsvrijheid van de overheid, als het gaat over veiligheid en handhaving. Maar volgens de organisaties heeft de rechtbank zich in dit verband te gemakkelijk neergelegd bij de juistheid van door Rijkswaterstaat aangedragen risico's en de gebrekkige toetsing van alternatieve oplossingen.

Er staan in Nederland meer bruggen op de nominatie voor renovatie. Het vervoerend bedrijfsleven wil dat er bij die projecten zorgvuldiger wordt gekeken naar alternatieve maatregelen dan louter het weigeren van alle vrachtverkeer. Betere afstemming met de gebruikers van de infrastructuur voorafgaand aan een maatregel is essentieel. Verkeerdosering en een helder onderscheid tussen vormen van zwaar vervoer die wel te handhaven zijn, moeten hierbij aan de orde komen.

Wat de beslissing van de organisaties ook zal zijn, door de aandacht van het publiek en de juridische druk zal de overheid de niet gauw meer een dergelijk besluit nemen zonder vooroverleg met het bedrijfsleven. De prioriteit van het bedrijfsleven ligt in het zo snel mogelijk weer vrachtauto's over de brug te laten rijden. Hun acties én voortdurend overleg met Rijkswaterstaat heeft in ieder geval geresulteerd in het feit dat de Hollandse brug zeker drie maanden eerder dan verwacht weer opengesteld zal worden voor al het vrachtverkeer in de rijrichting van Almere naar Amsterdam. Dit is waarschijnlijk begin april.