BOVAG

21-02-2008
Ruime voldoende voor websites technische info

Grofweg de helft van de automerken beschikt over een redelijk tot goede website met technische informatie (TI-website), zo blijkt uit onderzoek in opdracht van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. Van de twintig sites die konden worden onderzocht, scoorden er zestien een voldoende. Het gemiddelde cijfer is 7,1. Positieve uitschieters (8+) zijn Peugeot/Citroën, Fiat/Alfa/Lancia en Toyota/Lexus.

Twee studenten van de HTS Autotechniek in Arnhem, Paul Klein en Pim Jansen, onderzochten in opdracht van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven de websites waarop autofabrikanten technische informatie over hun producten ter beschikking stellen. De Europese verordening 1400/2002, ook wel Monti of BER genaamd, schrijft voor dat autofabrikanten technische informatie beschikbaar moet stellen die nodig is voor onderhoud en reparatie aan hun producten. En wel tegen redelijke condities. Een voor de hand liggende manier om dat te doen is een website. Maar het kan bijvoorbeeld ook via CD-roms, DVDs of een helpdesk.

Van de 36 grootste merken in Nederland blijken er 23 over zon TI-website te beschikken. Drie daarvan (Opel, Mazda, Volvo) waren om uiteenlopende redenen niet toegankelijk en vielen daarom buiten het bestek van het onderzoek. Evenals de merken die de technische informatie mogelijk op andere wijze verstrekken (Skoda, Chevrolet, Saab, Subaru, Chrysler, Jeep, Dodge, Daihatsu, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Suzuki en Honda (Honda heeft wel TI site maar deze is alleen in Spaans/Portugees en Frans). Of en hoe die informatie verstrekt wordt, is niet onderzocht.

Blijven over twintig websites. Op basis van twee cases, het vervangen van een distributieriem en een storing aan het ABS, velden de onderzoekers een oordeel over de beschikbare sites. Ze deden dat in nauwe samenwerking met leden van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven én enkele specialisten uit het bestuur van de afdeling. Gemiddeld krijgen de geteste sites met 7,1 een dikke voldoende. Alfa, Fiat, Lancia, Peugeot, Citroën, Lexus en Toyota scoorden hoger dan een 8. Koploper is Alfa, met een 8,8.

Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: Het is verheugend om te zien dat Monti zijn uitwerking niet mist. De meeste fabrikanten leveren technische informatie via een website en verreweg het grootste deel van die sites scoort een ruime voldoende. Een merk als Toyota werd een paar jaar geleden nog op de vingers getikt door de EU en komt nu als topper uit de bus. Wat ons betreft een dikke pluim voor Toyota. En natuurlijk voor Alfa, met zijn 8,8, en de andere merken die boven de 8 scoren. Dat geeft aan dat we grote stappen voorwaarts zetten. Uiteraard zien we er in Europees verband scherp op toe dat ook merken die hun zaakjes nu nog niet voldoende op orde hebben, snel de voorgeschreven info beschikbaar stellen op een toegankelijke en betaalbare manier.

Daarnaast zullen we onze leden er nog nadrukkelijker op wijzen dat ze van de beschikbare informatie gebruik kunnen maken. Bij veel leden is het besef nog niet voldoende doorgedrongen dat veel technische informatie nu binnen handbereik is via deze websites. Overigens is de relatie tussen onze leden en naburige merkdealers over het algemeen uitstekend en daarmee
zijn die merkdealers ook een prima bron van informatie en dat moet vooral zo blijven, aldus Eckhardt.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 21-02-2008