21-02-2008
Ruime voldoende voor websites technische info
Grofweg de helft van de automerken beschikt over een redelijk tot
goede website met technische informatie (TI-website), zo blijkt uit
onderzoek in opdracht van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. Van de
twintig sites die konden worden onderzocht, scoorden er zestien een
voldoende. Het gemiddelde cijfer is 7,1. Positieve uitschieters (8+)
zijn Peugeot/Citroën, Fiat/Alfa/Lancia en Toyota/Lexus.
Twee studenten van de HTS Autotechniek in Arnhem, Paul Klein en Pim
Jansen, onderzochten in opdracht van BOVAG Onafhankelijke
Autobedrijven de websites waarop autofabrikanten technische informatie
over hun producten ter beschikking stellen. De Europese verordening
1400/2002, ook wel Monti of BER genaamd, schrijft voor dat
autofabrikanten technische informatie beschikbaar moet stellen die
nodig is voor onderhoud en reparatie aan hun producten. En wel tegen
redelijke condities. Een voor de hand liggende manier om dat te doen
is een website. Maar het kan bijvoorbeeld ook via CD-roms, DVDs of een
helpdesk.
Van de 36 grootste merken in Nederland blijken er 23 over zon
TI-website te beschikken. Drie daarvan (Opel, Mazda, Volvo) waren om
uiteenlopende redenen niet toegankelijk en vielen daarom buiten het
bestek van het onderzoek. Evenals de merken die de technische
informatie mogelijk op andere wijze verstrekken (Skoda, Chevrolet,
Saab, Subaru, Chrysler, Jeep, Dodge, Daihatsu, Hyundai, Kia,
Mitsubishi, Suzuki en Honda (Honda heeft wel TI site maar deze is
alleen in Spaans/Portugees en Frans). Of en hoe die informatie
verstrekt wordt, is niet onderzocht.
Blijven over twintig websites. Op basis van twee cases, het vervangen
van een distributieriem en een storing aan het ABS, velden de
onderzoekers een oordeel over de beschikbare sites. Ze deden dat in
nauwe samenwerking met leden van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven én
enkele specialisten uit het bestuur van de afdeling. Gemiddeld krijgen
de geteste sites met 7,1 een dikke voldoende. Alfa, Fiat, Lancia,
Peugeot, Citroën, Lexus en Toyota scoorden hoger dan een 8. Koploper
is Alfa, met een 8,8.
Bertho Eckhardt, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven:
Het is verheugend om te zien dat Monti zijn uitwerking niet mist. De
meeste fabrikanten leveren technische informatie via een website en
verreweg het grootste deel van die sites scoort een ruime voldoende.
Een merk als Toyota werd een paar jaar geleden nog op de vingers
getikt door de EU en komt nu als topper uit de bus. Wat ons betreft
een dikke pluim voor Toyota. En natuurlijk voor Alfa, met zijn 8,8, en
de andere merken die boven de 8 scoren. Dat geeft aan dat we grote
stappen voorwaarts zetten. Uiteraard zien we er in Europees verband
scherp op toe dat ook merken die hun zaakjes nu nog niet voldoende op
orde hebben, snel de voorgeschreven info beschikbaar stellen op een
toegankelijke en betaalbare manier.
Daarnaast zullen we onze leden er nog nadrukkelijker op wijzen dat ze
van de beschikbare informatie gebruik kunnen maken. Bij veel leden is
het besef nog niet voldoende doorgedrongen dat veel technische
informatie nu binnen handbereik is via deze websites. Overigens is de
relatie tussen onze leden en naburige merkdealers over het algemeen
uitstekend en daarmee
zijn die merkdealers ook een prima bron van informatie en dat moet
vooral zo blijven, aldus Eckhardt.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 21-02-2008
BOVAG