Persberichten
Provincie maakt 18 miljoen vrij voor negen wegenprojecten
Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg hebben besloten een extra
bedrag van 18 miljoen beschikbaar te stellen voor het versneld
uitvoeren van een aantal herinrichtingen op het provinciale wegennet.
Hiermee wordt een belangrijke extra impuls gegeven om de leefbaarheid
en veiligheid op provinciale wegen te verbeteren.
De volgende wegvakken komen hiervoor in aanmerking:
Wegnummer Project Uitvoering
N271 Reconstructie wegvak bebouwde kom Milsbeek 2011
N275 Reconstructie wegvak Maasbree 2010
N292 Reconstructie wegvak bebouwde kom Stramproy 2010
N298 Reconstructie wegvak bebouwde kom Hunnecum 2010
N590 Reconstructie wegvak bebouwde kom Vilt 2010
N590 Reconstructie wegvak bebouwde kom Berg en Terblijt 2011
N595 Reconstructie wegvak bebouwde kom Wijlre 2010
N278 Reconstructie wegvak bebouwde kom Lemiers 2011
N278 Reconstructie wegvak bebouwde kom Vaals 2011
Gedeputeerde Noël Lebens van het programma Investeren in steden en
dorpen stelde deze inhaalslag voor nadat hij constateerde dat
reconstructie werkzaamheden aan het provinciale wegennet duurder zijn
geworden, terwijl het budget nagenoeg gelijk is gebleven. "De
Provincie kan jaarlijks steeds minder projecten uitvoeren: plannen
worden door geldgebrek verder vooruit in de tijd geschoven. Dat vind
ik een hoogst onwenselijke situatie. Met deze inhaalslag zorgen we er
voor dat in de periode tot 2011 een negental projecten éxtra wordt
uitgevoerd," aldus gedeputeerde Lebens.
Er is gekozen om de projecten binnen de bebouwde kom die nog op de
plank lagen te versnellen. Dit om de overlast die het verkeer op
doorgaande wegen veroorzaakt zoveel mogelijk te beperken. Door de
herinrichting van deze trajecten worden niet alleen de wegen veiliger,
maar verbetert ook het comfort voor fietsers en voetgangers. Daarbij
wordt de economische functie die een provinciale weg meestal heeft,
niet uit het oog verloren. De Provincie is momenteel bezig met de
voorbereiding van de verschillende projecten. De uitvoering staat voor
2010 en 2011 op de planning. De bewoners zullen hierover tijdig worden
geïnformeerd en krijgen uiteraard gelegenheid tot inspraak.
De eisen die worden gesteld aan met name de bebouwde komtrajecten zijn
de afgelopen jaren verder aangescherpt. Zeker daar waar het de
verkeersleefbaarheid en -veiligheid van de meest kwetsbare
verkeersdeelnemers betreft, zoals fietsers en voetgangers. Gewenst
verkeersgedrag zal op een zoveel mogelijk fysieke manier moeten worden
afgedwongen, willen we de verkeersleefbaarheid en -veiligheid
verbeteren. In de praktijk blijkt dat dan niet enkel kan worden
volstaan met het plaatsen van borden en aanbrengen van markering. Om
de jeugd een veiligere weg naar school te bieden zijn vrijliggende
fietspaden noodzakelijk. Om het gemakkelijker te maken drukke wegen
over te steken, is de aanleg van middengeleiders een goed middel
gebleken. Verder zal op sommige punten worden besloten tot de aanleg
van rotondes om de afwikkeling van verkeer soepel en veilig te laten
verlopen en komen er komremmers om verkeer af te remmen bij de
overgang van 80 naar 50 km/uur.
Daarnaast worden groenvoorzieningen aangelegd om de snelheid van het
verkeer te beperken en de leefbaarheid langs de weg te verbeteren. Ook
zijn er nog een aantal knelpunten waar de weg te breed is, waardoor
afdwingen van een snelheid van 50 km/uur niet mogelijk is, met alle
gevolgen voor de verkeersleefbaarheid langs deze wegen. Op deze wegen
geldt dan ook vaak nog een snelheid van 70 km/uur binnen de bebouwde
kom. Dit is aan de orde in de bebouwde kom van Margraten, Berg en
Terblijt, Vilt en Hunnecum.
De afgelopen jaren zijn de renovatiekosten van het provinciale
wegennet steeds verder opgelopen. Dit heeft te maken met eisen
aangaande arbowetgeving, oplopende productprijzen, maatregelen die
getroffen dienen te worden in de kader van de watertoets (b.v.
gescheiden rioolstelsels) en de Wet Geluidhinder en het gebruik van
duurzame materialen.
21-2-2008 12:26