Gemeente Helmond


Servicenormen gemeentebreed

Wat mag u van ons verwachten?

De gemeente Helmond wil haar klanten op een vriendelijke, betrouwbare en efficiënte manier helpen bij de aanvraag van een product of dienst. Onze servicenormen geven aan wat u van onze dienstverlening mag verwachten.

Helmond.nl

Op onze website kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht voor informatie over de gemeente Helmond. Ook vindt u informatie over de Helmondse politiek en over de stad Helmond.

Digitaal loket


* In het digitaal loket vindt u producten en diensten van de gemeente. Per product staat wat u mee moet nemen, wat de procedure is. Ons advies is om altijd eerst het digitaal loket te raadplegen.

* Verschillende producten kunt u volledig digitaal aanvragen of een formulier downloaden. Uw aanvraag wordt binnen 3 werkdagen behandeld en u krijgt het gevraagde product (bv. een uittreksel) binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Bij verschillende producten moet u zich identificeren met DigiD.

* U kunt ook klachten en meldingen openbare ruimte digitaal aan ons doorgeven.

* De informatie op de website is actueel. Ziet u onvolledigheden of heeft u een suggestie? Wij stellen het op prijs als u dit aan ons doorgeeft via: het contactformulier

* Wij behandelen uw elektronische gegevens correct en betrouwbaar.
* Onze elektronische dienstverlening evalueren wij structureel via klantonderzoeken.

Telefoon


* U kunt ons bereiken op (0492) 58 77 77, voor al uw vragen, op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

* Wij nemen uw telefoontje binnen 30 seconden op. Als we uw vraag niet direct kunnen beantwoorden, wordt u doorverbonden naar de juiste afdeling.

E-mail


* U kunt uw vraag ook via e-mail stellen (gemeente@helmond.nl).
* U ontvangt altijd direct een ontvangstbevestiging via e-mail en binnen vijf werkdagen ontvangt u antwoord op uw bericht. Als dit niet kan (bijvoorbeeld omdat we bepaalde procedures moeten volgen), dan informeren wij u over de reden van vertraging en de verwachte afhandeltermijn.

Brieven


* Stuurt u een brief naar de gemeente en verwacht u van ons een reactie, dan sturen wij binnen 2 werkdagen, na ontvangst een ontvangstbevestiging. Hierin vermelden wij de afdeling die de brief behandelt.

* Wij beantwoorden uw brief binnen 6 weken. Als er een afwijkende termijn geldt (zoals bij vergunningen en bezwaarschriften), laten wij dat weten en ontvangt u bericht over de verdere afhandeling.
* Op sommige brieven reageren wij telefonisch, dit leidt tot een snellere afhandeling en een beter inzicht in de situatie.
* Postadres: Gemeente Helmond, Postbus 950, 5700 AZ Helmond

Heeft u een tip hoe het beter kan?

Suggesties voor het verbeteren van onze dienstverlening ontvangen wij graag!
Gebruik daarvoor het contactformulier.

Heeft u een klacht?

Als u niet tevreden bent over het gedrag van de gemeente kunt u een klacht indienen. Een klacht bevestigen wij binnen vijf werkdagen na ontvangst. Hierin staat wie uw klacht behandeld. U krijgt binnen zes weken bericht. Klachten over bestuursorganen handelen wij binnen tien weken af.

Wilt u bezwaar indienen?

U kunt tegen een beslissing van de gemeente schriftelijk bezwaar maken binnen zes weken na verzending van het besluit. U ontvangt een schriftelijke ontvangstbevestiging binnen vijf werkdagen na ontvangst. Wij beslissen binnen veertien weken over uw bezwaar.