Gemeente Helmond
Servicenormen gemeentebreed
Wat mag u van ons verwachten?
De gemeente Helmond wil haar klanten op een vriendelijke, betrouwbare
en efficiënte manier helpen bij de aanvraag van een product of
dienst. Onze servicenormen geven aan wat u van onze
dienstverlening mag verwachten.
Helmond.nl
Op onze website kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht voor
informatie over de gemeente Helmond. Ook vindt u informatie over de
Helmondse politiek en over de stad Helmond.
Digitaal loket
* In het digitaal loket vindt u producten en diensten van de
gemeente. Per product staat wat u mee moet nemen, wat de procedure
is. Ons advies is om altijd eerst het digitaal loket te
raadplegen.
* Verschillende producten kunt u volledig digitaal aanvragen of een
formulier downloaden. Uw aanvraag wordt binnen 3 werkdagen
behandeld en u krijgt het gevraagde product (bv. een uittreksel)
binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Bij verschillende producten moet
u zich identificeren met DigiD.
* U kunt ook klachten en meldingen openbare ruimte digitaal aan ons
doorgeven.
* De informatie op de website is actueel. Ziet u onvolledigheden of
heeft u een suggestie? Wij stellen het op prijs als u dit aan ons
doorgeeft via: het contactformulier
* Wij behandelen uw elektronische gegevens correct en betrouwbaar.
* Onze elektronische dienstverlening evalueren wij structureel via
klantonderzoeken.
Telefoon
* U kunt ons bereiken op (0492) 58 77 77, voor al uw vragen, op
werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.
* Wij nemen uw telefoontje binnen 30 seconden op. Als we uw vraag
niet direct kunnen beantwoorden, wordt u doorverbonden naar de
juiste afdeling.
E-mail
* U kunt uw vraag ook via e-mail stellen (gemeente@helmond.nl).
* U ontvangt altijd direct een ontvangstbevestiging via e-mail en
binnen vijf werkdagen ontvangt u antwoord op uw bericht. Als dit
niet kan (bijvoorbeeld omdat we bepaalde procedures moeten
volgen), dan informeren wij u over de reden van vertraging en de
verwachte afhandeltermijn.
Brieven
* Stuurt u een brief naar de gemeente en verwacht u van ons een
reactie, dan sturen wij binnen 2 werkdagen, na ontvangst een
ontvangstbevestiging. Hierin vermelden wij de afdeling die de
brief behandelt.
* Wij beantwoorden uw brief binnen 6 weken. Als er een afwijkende
termijn geldt (zoals bij vergunningen en bezwaarschriften), laten
wij dat weten en ontvangt u bericht over de verdere afhandeling.
* Op sommige brieven reageren wij telefonisch, dit leidt tot een
snellere afhandeling en een beter inzicht in de situatie.
* Postadres: Gemeente Helmond, Postbus 950, 5700 AZ Helmond
Heeft u een tip hoe het beter kan?
Suggesties voor het verbeteren van onze dienstverlening ontvangen wij
graag!
Gebruik daarvoor het contactformulier.
Heeft u een klacht?
Als u niet tevreden bent over het gedrag van de gemeente kunt u een
klacht indienen. Een klacht bevestigen wij binnen vijf werkdagen na
ontvangst. Hierin staat wie uw klacht behandeld. U krijgt binnen zes
weken bericht. Klachten over bestuursorganen handelen wij binnen tien
weken af.
Wilt u bezwaar indienen?
U kunt tegen een beslissing van de gemeente schriftelijk bezwaar maken
binnen zes weken na verzending van het besluit. U ontvangt een
schriftelijke ontvangstbevestiging binnen vijf werkdagen na ontvangst.
Wij beslissen binnen veertien weken over uw bezwaar.