Campina
Campina opnieuw favoriet bij Nederlandse consument
Voor zesde jaar op rij bezorgen Campina-producten supermarkten de
meeste omzet
Campina is voor het zesde jaar achtereen het merk in de Nederlandse
supermarkten dat consumenten het meeste kopen. Dat blijkt uit de
omzettop 100 van grootste A-merken in Nederland van het vakblad
Foodmagazine, samengesteld door marktonderzoekbureau IRI. De sterk
toegenomen consumptie van gezondheidszuivel van Campina zorgt voor een
groei van de omzet die supermarkten boeken met het merk Campina.
De eerste plaats in de omzettop 100 geldt voor de producten die de
zuivelonderneming Campina in Nederland voert onder het merk Campina:
Campina melk, yoghurt, vla, slagroom en koffiemelk, Campina Optimel
(drinkyoghurts, yoghurts, kwark en vla met nul procent vet, geen
suiker toegevoegd), Campina Vifit (voor een evenwichtige darmflora) en
Campina Botergoud (boter).
Campina heeft haar positie met name versterkt doordat consumenten meer
extra gezonde zuivel van Campina hebben gekocht. Vooral Campina
Optimel zorgt voor spectaculaire groei. Daartegenover staat een lagere
merkomzet in de krimpende segmenten voor melk en vla. De groei van de
ontbijtzuivel Goede Morgen en de koude koffiedrank Café Fresco
steunen de positie van het merk Campina. De supermarktomzet onder het
Campina-merk is in 2007 gegroeid tot ruim 380 miljoen euro.
Verdere groei Milner en Valess
Succesvol is Campina ook met Campina Milner (kaas met minder vet) en
Campina Valess (vleesvariatie, bereid uit zuivel). De omzet van deze
merken is door het bureau IRI echter apart meegenomen in het onderzoek
en kan dus eigenlijk nog bij de door Campina voor supermarkten
gegenereerde omzet worden opgeteld. Campina Milner steeg in de top 100
van positie 38 naar 28 en bezorgde de supermarkten bijna 70 miljoen
euro aan omzet.
Campina opnieuw favoriet in gezondheidszuivel
Gezondheid, met daarbij ook gewichtsbeheersing, is een belangrijk
thema voor veel Nederlandse consumenten. Dat uit zich in een stijging
van de aankopen van bijvoorbeeld yoghurts en drinkyoghurts met minder
of geen vet of gezondheidsyoghurts. Campina is ook in 2007 in dit
segment veruit favoriet, met Campina Optimel en Campina Vifit.
Consumenten hebben spectaculair meer Campina Optimel geconsumeerd dan
in 2006. Ook de consumentenaankopen van Campina Milner en Campina
Valess zijn sterk gestegen door de extra aandacht die consumenten
besteden aan gezonde voeding.
Meest gekozen merk in klassieke zuivel
Ondanks de toenemende consumptie van extra gezonde zuivel besteden
Nederlandse consumenten nog steeds meer dan de helft van hun
zuiveluitgaven aan âklassiekersâ, zoals melk, naturelyoghurt en vla.
Deze producten voorzien prima in de behoefte van het menselijk lichaam
aan natuurlijke bouw-, brand- en beschermstoffen.
Ook in melk, naturel yoghurt en vla is Campina het meest gekozen en
daarmee het meest verkochte merk. In lijn met het belang dat
consumenten hechten aan natuurlijke gezondheid, bevat Campina melk
sinds het voorjaar van 2007 meer gezonde vetten, door aangepaste
natuurlijke voeding van de koe, in combinatie met weidegang. Sinds
kort gebruikt Campina deze melk ook voor Campina yoghurt, pappen en
vla. Campina vla bevat bovendien een tikje minder suiker.
Innovatie en merken bouwen
Vanouds is Campina sterk vertegenwoordigd op de Nederlandse markt voor
consumentenzuivel. Deze markt is volop in beweging. Nederlanders
consumeren veel zuivel, maar de consumptiepatronen veranderen. De
vertrouwde melk, yoghurt en vla in literpakken worden minder gekocht.
Daarentegen kopen consumenten meer functionele zuivel (zoals
ontbijtdranken) en extra gezonde zuivel. Tegelijkertijd is er sprake
van een groeiend aantal aanbieders uit binnen- en buitenland en de
opkomst van merken van supermarktketens.
Campina zet daarom volop in op innovatie, zodat Campina-producten voor
consumenten toegevoegde waarde hebben ten opzichte van die van andere
aanbieders. Toegevoegde waarde als het gaat om gezondheidsaspecten, om
gemak, om smaak. Gekoppeld daaraan is het bouwen aan sterke merken,
die de innovaties en producten van Campina herkenbaar maken voor
consumenten. Campina fungeert als zelfstandig merk en als afzendermerk
voor submerken voor speciale producten of doelgroepen. Het groene
ovale Campina-logo garandeert consumenten dat het product dat ze
kopen, gemaakt is van de beste verse melk, vol natuurlijke
bouwstoffen, afkomstig van de koeien van Campina-boeren. Deze boeren
zijn de eigenaar van Campina en wat Campina verdient met de verkoop
van haar producten, bepaalt de melkprijs voor deze melkveehouders.
Zaltbommel, Nederland, 21 februari 2008