Hypotheekketens het best gewaardeerd door consument

21/02/2008 11:11



Independer



Hypotheekketens, zoals De Hypotheekshop en De Hypotheker, die onder eigen label hypotheken aanbieden, krijgen een hogere consumentenwaardering voor de dienstverlening dan grootbanken, hypotheekbanken en verzekeraars. Met name op de aspecten 'klaarstaan voor de klant' (7,0) en 'beloften nakomen' (7,1) scoren de hypotheekketens beter. Over het algemeen zijn consumenten tevreden over hun hypotheekverstrekker. Gemiddeld geven zij hun hypotheekverstrekker een 6,6. Dit blijkt uit recent onderzoek van financiële vergelijkingssite Independer.nl.

De scores per hypotheekverstrekker lopen echter wel sterk uiteen. De hoogste waarderingen zijn voor de wat minder bekende hypotheekverstrekkers. Philips Pensioen Fonds scoort gemiddeld een 7,8 en SPF beheer een 7,6. DSB krijgt van zijn klanten de laagste waardering (5,3). Dit bleek ook al uit eerdere onderzoeken. Onderaan de lijst volgen Nationale Nederlanden, MNF Bank, AXA, Allianz en De Goudse. Zij worden allen slechts met een 6,0 gewaardeerd.

Bij de grootbanken vormt de score van de Rabobank een positieve uitzondering, maar de waardering voor de Postbank, ING Bank, SNS Bank, ABN Amro en Fortis Bank halen de gemiddelde score van de grootbanken onderuit. Bij de verzekeraars scoren met name de direct writers die rechtstreeks klantcontact hebben (MoneYou, OHRA, en Centraal Beheer Achmea) goed. Juist de intermediairverzekeraars AEGON, Fortis ASR, Allianz, AXA en Nationale Nederlanden bungelen in de onderste regionen, waardoor de verzekeraars als slechtste in de hypotheekbranche beoordeeld worden.

Independer voert sinds juni 2004 een permanent klanttevredenheidsonderzoek (Independer Consumenten Monitor) uit onder alle bezoekers die een vergelijking maken van hypotheken op Independer.nl. Zij worden gevraagd naar de dienstverlening van de hypotheekverstrekker, waar ze op dit moment een hypotheek hebben lopen.

De resultaten hebben betrekking op de periode 13 februari 2007 t/m 12 februari 2008. In die periode gaven iets meer dan 67.000 mensen hun mening over hun hypotheekverstrekker. Bezoekers kregen de volgende vragen voorgelegd:
- Heeft u een hypotheek?

- Hoe waardeert u uw hypotheekverstrekker op de volgende punten: Klaarstaan voor de klant, Beloften nakomen, Duidelijkheid van de geboden informatie





http://www.independer.nl