Senternovem
Nieuws
21-02-2008 | Levensduurkosten en kwaliteit belangrijkere beslissingscriteria
Opdrachtgevers laten zich bij de beoordeling van bouwkosten meer en
meer leiden door levensduurkosten. Bij de selectie van bouwbedrijven
spelen innovatiegerichtheid, kwaliteit en samenwerkingsbereidheid een
steeds grotere rol. Inmiddels passen grotere opdrachtgevers in één op
de zes bouwprojecten een moderne bouworganisatievorm toe. Dit blijkt
uit een onderzoek van de Regieraad Bouw.
Een ruime meerderheid van de grote opdrachtgevers laat zich bij de
beoordeling van de bouwkosten leiden door de levensduurkosten van een
project. Vooral bij de grote publieke opdrachtgevers is het
kwaliteitsdenken toegenomen: van 45% in 2006 tot 63% in 2007. Eén op
de zes bouwprojecten op basis van een geïntegreerd contract.Inmiddels
wordt bij grote opdrachtgevers in ongeveer 17% van de bouwprojecten
een moderne bouworganisatievorm met een geïntegreerd contract
toegepast. Projectontwikkelaars werken het liefst in een bouwteam;
bijna een kwart van de grote publieke opdrachtgevers werkt bij
voorkeur met design- en constructcontracten.
Traditioneel Bouwteam D&C PPS Anders Totaal
2007 57 21 15 2 5 100
Toekomst 36 28 23 4 9 100
Een voorkeur, die in de toekomst nog verder zal toenemen.
De prijs is voor opdrachtgevers nog steeds belangrijker dan de
innovatie op zichzelf. Wel staat een meerderheid van de grote
opdrachtgevers open voor innovaties en in iets meer dan de helft van
de gevallen nemen ze ook zelf het initiatief daartoe. Als
belangrijkste redenen voor de toepassing van innovaties worden een
hogere kwaliteit en lagere levensduurkosten genoemd. Als de meting van
2007 wordt vergeleken met die van 2006, dan valt op dat het percentage
opdrachtgevers, dat een hogere gebruikswaarde noemt als reden voor de
toepassing van innovaties, significant is afgenomen. Voor de
opdrachtgevende bedrijven zijn lagere uitvoeringskosten minder
belangrijk geworden en voor de grote corporaties heeft het inspelen op
de wensen van de eindgebruiker aan belang ingeboet. De volledige
resultaten van het onderzoek staan in de publicatie 'Opdrachtgevers
aan het woord'.