Uitgeverij Bert Bakker

Scheltema verkoopt 1600 keer 'Het slimme onbewuste'! - 21 februari 2008

Uitgeverij Bert Bakker trakteert de afdeling psychologie van Selexyz Scheltema te Amsterdam op taart! Onder leiding van afdelingshoofd Teun Rienstra heeft Scheltema meer dan 1600 exemplaren verkochte van Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis. 'Psychologie is hip', zegt Rienstra.

Successen van deze omvang komen zelden voor in de rubriek psychologie. Maar sinds het boek begin oktober in de winkel kwam te liggen, loopt het storm. `Op 31 december hadden wij van Het slimme onbewuste precies drie exemplaren meer verkocht dan van onze andere bestseller, Het maakbare brein van Margriet Sitskoorn', vertelt Teun Rienstra. `En dat terwijl het pas drie maanden in de winkel ligt. Het boek blijft bovendien doorlopen. Afgelopen week hebben wij er weer 70 verkocht.'

Rienstra was meteen enthousiast toen het boek binnenkwam. Selexyz Scheltema heeft enkele weken een etalage gehad met Het slimme onbewuste, op de vierde etage hangt een grote poster en het boek is groot neergelegd, vertelt Rienstra. `Wat ook heeft geholpen, is dat Dijksterhuis vrij veel in de media is geweest. Bovendien ziet het boek er goed uit. Op de een of andere manier spreekt het mensen aan. Psychologie is een beetje hip. Ik vind het terecht dat het zo goed verkoopt, want het is een goed boek.'

Het slimme onbewuste gaat over de werking van het brein. Schrijver Ap Dijksterhuis probeert antwoorden te vinden op vragen als waarom nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen helpt, waarom wij een liedje dat al weken op nummer 1 staat leuker vinden dan een liedje dat we voor het eerst horen, maar ook op de vraag wat Mozart en Einstein tot genieën maakt: hadden zij een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste? Dijksterhuis betoogt dat ons onbewuste, met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer groter is dan die van het bewustzijn, ons gedrag, ons denken en onze gevoelens in belangrijke mate bepaalt.