Uitgeverij Bert Bakker
Scheltema verkoopt 1600 keer 'Het slimme onbewuste'! - 21 februari
2008
Uitgeverij Bert Bakker trakteert de afdeling psychologie van Selexyz
Scheltema te Amsterdam op taart! Onder leiding van afdelingshoofd Teun
Rienstra heeft Scheltema meer dan 1600 exemplaren verkochte van Het
slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis. 'Psychologie is hip', zegt
Rienstra.
Successen van deze omvang komen zelden voor in de rubriek psychologie.
Maar sinds het boek begin oktober in de winkel kwam te liggen, loopt
het storm. `Op 31 december hadden wij van Het slimme onbewuste precies
drie exemplaren meer verkocht dan van onze andere bestseller, Het
maakbare brein van Margriet Sitskoorn', vertelt Teun Rienstra. `En dat
terwijl het pas drie maanden in de winkel ligt. Het boek blijft
bovendien doorlopen. Afgelopen week hebben wij er weer 70 verkocht.'
Rienstra was meteen enthousiast toen het boek binnenkwam. Selexyz
Scheltema heeft enkele weken een etalage gehad met Het slimme
onbewuste, op de vierde etage hangt een grote poster en het boek is
groot neergelegd, vertelt Rienstra. `Wat ook heeft geholpen, is dat
Dijksterhuis vrij veel in de media is geweest. Bovendien ziet het boek
er goed uit. Op de een of andere manier spreekt het mensen aan.
Psychologie is een beetje hip. Ik vind het terecht dat het zo goed
verkoopt, want het is een goed boek.'
Het slimme onbewuste gaat over de werking van het brein. Schrijver Ap
Dijksterhuis probeert antwoorden te vinden op vragen als waarom
nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen helpt, waarom wij
een liedje dat al weken op nummer 1 staat leuker vinden dan een liedje
dat we voor het eerst horen, maar ook op de vraag wat Mozart en
Einstein tot genieën maakt: hadden zij een beter functionerend
bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste? Dijksterhuis betoogt dat
ons onbewuste, met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer
groter is dan die van het bewustzijn, ons gedrag, ons denken en onze
gevoelens in belangrijke mate bepaalt.