Partij voor de Dieren
20-02-2008
PINK!: Positie vegetariërs in het onderwijs slecht geregeld
Puntenaftrek bij examen door weigeren vleesbereiding
Amsterdam, 20 februari 2008 - Acties vanuit jongerenvereniging PINK!
en de Partij voor de Dieren hebben voorkomen dat een vegetarische
VMBO-scholier puntenaftrek zou krijgen bij het centraal examen. Zij
dreigde door haar school te worden gekort in haar punten, omdat ze
geen vlees wil bereiden voor het vak koken. Esther Ouwehand, Tweede
Kamerlid van de Partij voor de Dieren, heeft minister Plasterk (OCW)
opheldering gevraagd over de positie van gewetensbezwaarden in het
onderwijs en over de mate waarin scholen en universiteiten zelf kunnen
besluiten leerlingen te korten in hun puntenaantal bij examens.
Na aandringen van diverse zijden heeft de betreffende school de
scholier de mogelijkheid geboden om voor het vak koken in plaats van
vlees een vegetarische maaltijd te bereiden. Hierbij dreigde de school
echter wel punten in mindering te brengen bij het centraal examen.
PINK! heeft de ouders en leerling vervolgens advies gegeven over hoe
de school te benaderen. Ook stond er voor woensdag 20 april een actie
gepland, maar de school heeft tijdig laten weten dat de scholier
alsnog vegetarisch mag koken. Deze kwestie is goed afgelopen - door de
bereidwilligheid van de school. Het is echter de vraag of andere
leerlingen en studenten voldoende en dezelfde alternatieven krijgen
aangeboden indien zij een regulier examen niet willen afleggen uit
principiële overwegingen.
Vragen van het lid Ouwehand (Partij voor de Dieren) aan de minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over keuzevrijheid in het
onderwijs (11-2-2008):
1. Kunt u aangeven welke mogelijkheden er worden geboden aan
leerlingen of studenten die uit ethische overwegingen of vanwege hun
uit levensbeschouwing niet wensen deel te nemen aan bepaalde
opdrachten of activiteiten in het onderwijs, zoals bijvoorbeeld het
bereiden van (varkens)vlees door islamitische, Joodse, Boeddhistische,
vegetarische of veganistische leerlingen?
2. Kunt u aangeven of deze mogelijkheden verschillen per school,
onderwijstype of opleiding? Zo ja, kunt u dit toelichten?
3. Hoe verhoudt dit zich volgens u tot artikel 1 van de Grondwet?
4. Is het waar dat scholen en universiteiten zelf kunnen besluiten
om een leerling of student te korten in hun behaalde puntenaantal bij
het examen als zij kiezen voor een alternatieve opdracht, zelfs als de
examenopdracht geen elementair onderdeel vormt van de opleiding? Zo
ja, acht u dit wenselijk?
5. Acht u het huidige beleid ten aanzien van de positie van
gewetensbezwaarden in het onderwijs voldoende? Zo ja, kunt u dit
toelichten? Zo neen, bent u bereid hiervoor (landelijke) kaders te
stellen? Zo ja, op welke wijze en op welke termijn? Zo neen, waarom
niet?