Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Nieuws
AUTO METAR

20 februari 2008 - Sinds 1 augustus 2007 heeft het KNMI op de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht-Aachen Airport de luchtvaartwaarnemingen volledig geautomatiseerd. Daarmee blijft de continuïteit van de waarnemingen 24 uur per dag gegarandeerd. De waarnemingen worden verspreid in de vorm van codeberichten AUTO METAR of AUTO SPECI. De AUTO METARs zijn ook beschikbaar via pagina 707 van NOS Teletekst en de site van het KNMI. Via de site Luchtvaartmeteo zijn (alleen voor geautoriseerde gebruikers) naast de AUTO METAR's ook de AUTO SPECI's beschikbaar.

Van een aantal militaire stations zijn ook AUTO METARS beschikbaar, maar deze wijken in presentatie enigszins af van de AUTO METAR/SPECI zoals die nu voor de KNMI stations beschikbaar zijn.

De door de KNMI stations opgestelde AUTO METAR/SPECI, kent een aantal afwijkingen ten opzichte van de standaard METAR/SPECI, t.w.:
* Zicht

* Actueel weer

* Bewolking

Zicht
Het zicht wordt bepaald met behulp van een forward scattermeter. Nadeel hiervan is dat de zichtmeting op een vast punt en op een vaste hoogte wordt uitgevoerd. Dat betekent enerzijds dat de opeenvolgende waarnemingen goed met elkaar zijn te vergelijken, anderzijds kunnen ze in sommige situaties minder representatief zijn dan het zicht dat door een menselijke waarnemer is bepaald. De waarnemer kijkt namelijk rond om zich heen en bepaalt het slechtste zicht rondom. Vooral in situaties met in diverse richtingen verschillende zichtbeperkingen kunnen verschillen ontstaan. Hetzelfde geldt voor situaties met grondmist of mistbanken, die net wel of net niet voor de meter kunnen voorkomen.

Actueel weer
Actueel weer (present weather) wordt in het geval van een automatische waarneming ook op een vaste plek waargenomen. Ook hier treedt dus hetzelfde nadeel op ten opzichte van de waarnemer die rondom kan kijken. Een aantal weersoorten in de omgeving kan dus niet worden waargenomen. Onweersontladingen worden via een afzonderlijk netwerk gelokaliseerd en aan de AUTO METAR/SPECI toegevoegd. De codes die gebruikt worden zijn grotendeels identiek aan die van de standaard METAR/SPECI, doch het kan voorkomen dat de sensor wel neerslag detecteert, maar niet kan bepalen welke soort neerslag het is, dan wordt de code UP (Unknown Precipitation) in het bericht opgenomen.

Bewolking
Ook voor bewolking geldt het nadeel van de puntwaarneming ten opzichte van de rondkijkende waarnemer. De laser ceilometers die hiervoor gebruikt worden kunnen de hoogte van een wolk vrij exact bepalen, maar kunnen de wolkensoorten niet onderscheiden. Dat betekent dus dat TCU en CB niet door deze ceilometers kunnen worden waargenomen en gerapporteerd. Wel is het door middel van een algorithme dat wordt toegepast op de radarbeelden van de KNMI-weerradars mogelijk uitspraken te doen over de convectieve bewolking in de omgeving van de luchthavens. In de AUTO METAR wordt dan ook tegenwoordig wel informatie over CB en TCU opgenomen.

De hoeveelheid bewolking op een bepaalde hoogte wordt ook op een andere manier bepaald, omdat het een puntwaarneming betreft wordt gebruik gemaakt van een berekeningsmethode waarin het tijdsverloop wordt meegenomen. Dit geeft betrouwbare informatie indien de bewolking inderdaad in beweging is, indien een vrij kleine wolk gedurende enige tijd stil hangt kan dit tot gevolg hebben dat een te hoge bedekkingsgraad wordt gemeld, het omgekeerd kan voorkomen indien een kleine opklaring zich gedurende langere tijd precies boven de meter bevindt. Een specifieke situatie waarbij dit zich kan voordoen is die van Cu/Sc-straten, in de wolkenstraat bewegen de wolken wel, maar alleen in de stromingsrichting, dat kan dus wel eens precies langs de meter zijn in plaats van er overheen.

Indien een bepaalde groep in de AUTOMETAR/SPECI niet kan worden gemeld doordat een sensor defect is dan wordt de betreffende groep vervangen door slashes (////), indien een bepaald fenomeen niet voorkomt, maar de sensor is in orde vervalt de groep.

Voor AUTO METARS van de vliegbasis Soesterberg geldt dit laatste niet, er worden in het geheel geen wolken en present weather waargenomen, de benodigde sensoren worden daar met het oog op de voorgenomen sluiting niet geplaatst. AUTO METARS/SPECIS zijn herkenbaar door het woord AUTO in het bericht, meteen na de datum-tijd-groep. (geldt NIET voor Teletekst).

Teletekst
Op NOS teletekst pagina 707 worden de AUTO METARS aangegeven door de voor elk station identieke eerste twee letters (EH) weg te laten, en in het geval van AUTO METAR daarvoor een A in de plaats te zetten. Bij een standaard METAR blijven deze posities leeg.

Eerste uitgave: 07-07-04