Amsterdam presenteert maatregelen voor verbetering luchtkwaliteit
20 februari 2008
-
Hanane Lechkar
Het college van B&W heeft op 19 februari besloten om verdere
maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren
en daarmee de Europese richtlijnen in 2010 te halen. De maatregelen in
de actieplannen Goederenvervoer en Voorrang voor een Gezonde Stad gaan
gepaard met flinke investeringen waarmee Amsterdam de stedelijke
uitdaging aangaat om een duurzame, welvarende en gezonde stad te zijn.
Een stad die ook in de nabije toekomst leefbaar en bereikbaar is, maar
ook economisch aan de top staat. Met deze maatregelen en het behalen
van de normen in 2010 krijgt Amsterdam, naast gezonde lucht voor alle
bewoners, ook toestemming om door te gaan met grote bouwprojecten.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer): "We willen schonere mobiliteit in
Amsterdam zodat de stad zich in de toekomst kan blijven meten met de
top van Europese steden. Daarvoor moeten we allemaal een steentje
bijdragen. Er is durf voor nodig én een ommekeer in ons denken. We
zijn daarmee overigens niet de eersten in Europa. In zeventig steden
in acht Europese landen wordt al volop gewerkt aan maatregelen voor
schoner verkeer."
Er wordt flink geïnvesteerd in alternatieven voor het autoverkeer in
de stad: autodelen wordt gestimuleerd, er komt meer en langer openbaar
vervoer, het aantal P+R terreinen wordt vervijfvoudigd en veiliger
gemaakt, er komen gratis OV-abonnementen en fietsers krijgen ruim
baan. Wethouder Herrema: "We willen mensen eerst verleiden hun auto te
laten staan door goede alternatieven te bieden en subsidies te geven
om zich aan te passen. Pas als mensen daar geen gebruik van maken
volgt het hamertje."
De verbetering van de Amsterdamse lucht wordt bij de bron aangepakt:
het meest vervuilende gemotoriseerde verkeer. Binnen de Ring A10,
Noord uitgezonderd, zullen de meest vervuilende vrachtwagens,
personenauto's en bestelbussen op termijn worden geweerd. Er komt een
sloopsubsidie voor oude vuile auto's waarop geen roetfilter kan worden
geplaatst. Vanaf 2009 krijgen schone auto's voorrang bij het
verstrekken van parkeervergunningen. Op termijn gaan zij aan de
parkeermeter minder betalen, daar is wel landelijke regelgeving voor
nodig. Om het autoverkeer terug te dringen komt er een geleidelijke
stijging van de parkeertarieven in een aantal gebieden vanaf de Ring
A10 tot in het centrum.
De plannen vloeien voort uit het Actieplan Luchtkwaliteit dat de
gemeenteraad in 2006 heeft vastgesteld. Uit recente cijfers van de GGD
Amsterdam blijkt dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren niet is
verbeterd. Op diverse plekken in Amsterdam worden de normen voor de
uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide overschreden. Dat is zeer
slecht voor de gezondheid en beperkt bouwprojecten in Amsterdam zoals
IJburg, de Zuidas, Science park en de Houthavens.
Wethouder Marijke Vos (Milieu): "Gezonde lucht is geen luxe, het is
hard nodig voor de gezondheid van alle Amsterdammers. Als gemeente
treffen we al verschillende maatregelen om bijvoorbeeld ons wagenpark
schoner te maken. We kunnen het echter niet alleen. Ook de bedrijven,
bezoekers en bewoners moeten hun bijdrage leveren. Met de
transportsector zijn we al overeengekomen dat per 1 oktober 2008 de
vuilste vrachtwagens vanaf de Ring A10 worden geweerd. De
transportsector heeft hieraan volop meegewerkt."
Milieuzone goederenvervoer
Het Actieplan Goederenvervoer voorziet in een milieuzone en in de
uitwerking van diverse alternatieve manieren van distributie. Het
gebied binnen de Ring A10, ten zuiden van het IJ, wordt een milieuzone
voor vrachtverkeer. Een aantal bedrijventerreinen wordt daarvan
uitgezonderd omdat het vrachtverkeer daarvan niet of nauwelijks in
relatie tot de stad staat. Vanaf 1 oktober 2008 worden in deze zone
alleen nog vrachtauto's toegestaan met minimaal Euro 2 norm
dieselmotor en roetfilter. Vanaf 2010 worden de milieueisen voor het
vrachtverkeer verhoogd: minimaal Euro IV voor een dieselmotor en Euro
III voor een dieselmotor met roetfilter niet ouder dan acht jaar. Deze
maatregelen leveren een vermindering van de uitstoot van vervuilende
stoffen op van 15% in 2010 ten opzichte van 2005.
Over de invoering van de milieuzone heeft de gemeente Amsterdam eind
2007 een convenant getekend met Transport en Logistiek Nederland,
Verladersorganisatie EVO en Ondernemersvereniging ORAM. Zowel de Kamer
van Koophandel als het Milieucentrum Amsterdam hebben hieraan hun
steun betuigd. De handhaving van de zone vindt eerst plaats door de
inzet van buitengewone opsporingsambtenaren. Vanaf 2009 worden
hiervoor ongeveer 60 camera's gebruikt.
Naast de milieuzone voor vrachtverkeer wordt samen met de
transportsector een kwaliteitsnet ontwikkeld: een netwerk van
verbindingen voor betere doorstroming van het vrachtverkeer. Hierdoor
blijven de belangrijkste economische centra goed bereikbaar. Daarnaast
worden andere manieren van bevoorraden onderzocht en uitgewerkt.
Gedacht wordt aan vervoer van goederen per boot en fiets en
efficiënter bevoorraden door straatmanagement. Het vrachtvervoer per
tram wordt momenteel al voorbereid door het bedrijf CityCargo dat in
2007 een concessie heeft gekregen om gebruik te maken van het tramnet
voor vrachtvervoer per tram.
Voor bestelauto's gaat Amsterdam het landelijke convenant volgen dat
momenteel bij de rijksoverheid wordt voorbereid. Dat zou betekenen dat
bestelauto's van ongeveer het bouwjaar 2000, die meer emissie hebben
dan de Euro 2 norm, de milieuzone niet in mogen.
Milieuzone personenauto's
Vanaf eind 2009 gaat de milieuzone ook gelden voor de meest
vervuilende bestelauto's en personenauto's. Het gaat om personenauto's
op benzine en LPG van vóór 1992 en personenauto's op diesel zonder
roetfilter.
Wethouder Herrema: "De milieuzone vraagt ook een bijdrage aan de
autobezitters die een vervuilende auto hebben. Daarom biedt de
gemeente een sloopregelingvoor oude vuile auto's waarbij plaatsing van
een roetfilter niet meer mogelijk is. Daarnaast investeren we flink in
autodelen om het gebruik daarvan te stimuleren. Wat mij betreft wordt
elke Amsterdamse straat een autodeelstraat."
De sloopsubsidie is voor mensen die binnen de Ring A10 wonen en een
auto hebben die de milieuzone niet meer in zal mogen. Het betreft een
bijdrage, onder bepaalde voorwaarden, die varieert van EUR 500 voor
benzine- en LPG-auto's, EUR 1000 voor diesels en EUR 1500 voor
bestelauto's. Voor het plaatsen van een roetfilter op dieselauto's
geeft het ministerie van VROM subsidie.
Parkeertarieven
Bij de parkeertarieven wordt het vastgestelde beleid gevolgd. In 2010
zullen de tarieven niet verhoogd worden, maar zal alleen een
inflatiecorrectie volgen.
De belangrijkste nieuwe maatregelen per 1 januari 2009 zijn:
* Aangepaste tariefsgebieden.
* Hogere tarieven in een aantal gebieden in en rond het centrum.
* Langer betalen. Tarieven gelden binnen de Ring A10 van maandag t/m
zaterdag, van ten minste 09.00 tot 21.00 uur (nu tot 19.00 uur).
Er komt dus geen algemene verhoging meer van de parkeertarieven naar
het A-tarief van EUR 4,00 in het hele gebied binnen de Ring A10, zoals
vorig jaar in de discussienotitie werd voorgesteld. Er is gekozen voor
het geleidelijk laten stijgen van de tarieven van de ring A10 naar het
centrum. Op deze manier parkeert men de auto eerder bij een P+R aan de
ring dan in het stadshart en worden er minder autokilometers in de
stad gereden wat zorgt voor veel minder uitstoot van fijn stof en
stikstofdioxide. Ook zal hierdoor het aantal korte autoritten van
minder dan vijf kilometer door bewoners - een belangrijke oorzaak van
de vervuiling - verminderen.
Op de bedrijventerreinen Schinkel, Mercuriushaven/Sloterdijk-Noord en
Overamstel wordt betaald parkeren ingevoerd. Het oorspronkelijke
voorstel van het college is de invoering van het instaptarief (90
cent). Het bedrijfsleven pleit voor het dubbeltjestarief. Het college
is bereid hierin mee te gaan en dit in de nadere uitwerking van de
plannen te verwerken. Het bedrijfsleven maakt zich tevens zorgen over
de economische effecten van tariefsverhogingen in de Frederik
Hendrikbuurt, Da Costabuurt en Oosterparkbuurt. Het college is bereid
in deze gebieden een beperkte verhoging tot 3 Euro te overwegen, mits
er elders compenserende tariefsmaatregelen worden genomen, waardoor
het totaaleffect van de tariefsmaatregel gelijk blijft. Bij deze
afweging worden zowel de milieueffecten als de economische effecten in
deze gebieden betrokken.
Alternatieven wijzen van vervoer
Naast deze maatregelen om de vuilste auto's te weren en de
automobiliteit te verminderen worden ook alternatieven gestimuleerd:
1. Openbaar vervoer
Het reizen met het openbaar vervoer wordt gestimuleerd door:
* verruiming van de dienstregeling op belangrijke lijnen tot 01.00
uur `s nachts;
* verbetering van de bereikbaarheid van P+R met OV;
* OV-arrangementen voor het bedrijfsleven, zodat werknemers en
klanten beter met openbaar vervoer kunnen reizen;
* meer frequente verbindingen op belangrijke OV routes;
* gratis verstrekken van een OV-abonnement bij inleveren van de
parkeervergunning;
* proefabonnementen OV voor nieuwe inwoners;
* abonnementen voor drie dagen in de week voor parttimers.
2. Uitbreiding P+R
Daarnaast wordt het aantal P+R parkeerplaatsen uitgebreid van 1100
naar 5000. Op de P+R voorzieningen kan voor EUR 6,- 24 uur worden
geparkeerd en kan men gratis met het OV naar het centrum. Binnen vijf
jaar moeten overal langs de Ring A10 goede P+R voorzieningen opvang
bieden, zodat veel minder mensen met de auto de stad in rijden. Een
goede aansluiting op het openbaar vervoer wordt een garantie.
3. Overige maatregelen personenverkeer
* Voorrang schone auto bij verlenen parkeervergunning: Eigenaren van
milieuvriendelijke auto's (die bijvoorbeeld voldoen aan de Euro 6
norm) krijgen vanaf begin 2009 voorrang bij het aanvragen van een
parkeervergunning.
* Schone auto's gaan minder betalen: Zodra landelijke wetgeving het
toelaat gaat de eigenaar lagere parkeertarieven en
vergunningtarieven betalen naarmate de auto schoner is. De
eigenaar van een vuile auto betaalt juist meer.
* Autodelen: De gebruiker van een deelauto gebruikt de auto minder
snel dan de eigenaar van een auto, vooral voor korte ritten.
Autodeelorganisaties krijgen subsidie, een aantal abonnementen
wordt vergoed en er komen meer parkeerplaatsen en
parkeervergunningen voor deze auto's.
* Stimuleren Fiets: Vanaf 31 maart 2008 kan er gratis geparkeerd
worden in Lockerstallingen. De komende jaren wordt er gewerkt aan:
vrijliggende fietspaden, verbeterde doorstroming, extra
stallingruimte, uitbreiding en promotie van de OV-fiets,
fietsdiefstalpreventie en verbetering van de verkeersveiligheid.
* Vervoersarrangementen: Bedrijven en publiektrekkende organisaties
moeten alternatief vervoer kunnen aanbieden zodat werknemers en
bezoekers minder vaak met de auto gaan. De gemeente gaat samen met
bedrijven, instellingen en vervoerders vervoersarrangementen
ontwikkelen als alternatief voor woon-werkverkeer.
* Boodschappendienst: Boodschappen doen is een van de belangrijke
motieven voor korte ritten binnen de Ring A10. Bezorgdiensten zijn
een goed alternatief voor de auto bij het doen van boodschappen.
Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer 20% van regelmatige
autogebruikers meer gebruik wil maken van bezorgdiensten als
hiervoor meer mogelijkheden zijn.
Inspraak
Van 20 februari tot 3 april kan iedereen zijn of haar inspraakreactie
op de plannen geven. De plannen zijn te vinden op:
www.gezondelucht.amsterdam.nl. Ook zijn de plannen in te zien bij het
Voorlichtingsloket van het stadhuis, Amstel 1. Iedereen kan zijn of
haar zienswijze mailen naar:
inspraakvoorranggezondestad@ivv.amsterdam.nl en
inspraakgoederenvervoer@ivv.amsterdam.nl of per post naar: Dienst
Infrastructuur Verkeer en Vervoer, Postbus 95089, 1090 HB Amsterdam.
Op zaterdag 15 maart is er van 12.00 tot 16.00 uur een inspraakmiddag
met informatiemarkt in de Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72 (bij de
Jodenbreestraat).
Pb-030
Meriam Juthan, woordvoerder wethouder Vos,
Annelies van Dijk, woordvoerder wethouder Herrema,
Gemeente Amsterdam