Gemeente Amsterdam



Amsterdam presenteert maatregelen voor verbetering luchtkwaliteit

20 februari 2008
-
Hanane Lechkar

Het college van B&W heeft op 19 februari besloten om verdere maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren en daarmee de Europese richtlijnen in 2010 te halen. De maatregelen in de actieplannen Goederenvervoer en Voorrang voor een Gezonde Stad gaan gepaard met flinke investeringen waarmee Amsterdam de stedelijke uitdaging aangaat om een duurzame, welvarende en gezonde stad te zijn. Een stad die ook in de nabije toekomst leefbaar en bereikbaar is, maar ook economisch aan de top staat. Met deze maatregelen en het behalen van de normen in 2010 krijgt Amsterdam, naast gezonde lucht voor alle bewoners, ook toestemming om door te gaan met grote bouwprojecten.

Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer): "We willen schonere mobiliteit in Amsterdam zodat de stad zich in de toekomst kan blijven meten met de top van Europese steden. Daarvoor moeten we allemaal een steentje bijdragen. Er is durf voor nodig én een ommekeer in ons denken. We zijn daarmee overigens niet de eersten in Europa. In zeventig steden in acht Europese landen wordt al volop gewerkt aan maatregelen voor schoner verkeer."

Er wordt flink geïnvesteerd in alternatieven voor het autoverkeer in de stad: autodelen wordt gestimuleerd, er komt meer en langer openbaar vervoer, het aantal P+R terreinen wordt vervijfvoudigd en veiliger gemaakt, er komen gratis OV-abonnementen en fietsers krijgen ruim baan. Wethouder Herrema: "We willen mensen eerst verleiden hun auto te laten staan door goede alternatieven te bieden en subsidies te geven om zich aan te passen. Pas als mensen daar geen gebruik van maken volgt het hamertje."

De verbetering van de Amsterdamse lucht wordt bij de bron aangepakt: het meest vervuilende gemotoriseerde verkeer. Binnen de Ring A10, Noord uitgezonderd, zullen de meest vervuilende vrachtwagens, personenauto's en bestelbussen op termijn worden geweerd. Er komt een sloopsubsidie voor oude vuile auto's waarop geen roetfilter kan worden geplaatst. Vanaf 2009 krijgen schone auto's voorrang bij het verstrekken van parkeervergunningen. Op termijn gaan zij aan de parkeermeter minder betalen, daar is wel landelijke regelgeving voor nodig. Om het autoverkeer terug te dringen komt er een geleidelijke stijging van de parkeertarieven in een aantal gebieden vanaf de Ring A10 tot in het centrum.

De plannen vloeien voort uit het Actieplan Luchtkwaliteit dat de gemeenteraad in 2006 heeft vastgesteld. Uit recente cijfers van de GGD Amsterdam blijkt dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren niet is verbeterd. Op diverse plekken in Amsterdam worden de normen voor de uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide overschreden. Dat is zeer slecht voor de gezondheid en beperkt bouwprojecten in Amsterdam zoals IJburg, de Zuidas, Science park en de Houthavens.

Wethouder Marijke Vos (Milieu): "Gezonde lucht is geen luxe, het is hard nodig voor de gezondheid van alle Amsterdammers. Als gemeente treffen we al verschillende maatregelen om bijvoorbeeld ons wagenpark schoner te maken. We kunnen het echter niet alleen. Ook de bedrijven, bezoekers en bewoners moeten hun bijdrage leveren. Met de transportsector zijn we al overeengekomen dat per 1 oktober 2008 de vuilste vrachtwagens vanaf de Ring A10 worden geweerd. De transportsector heeft hieraan volop meegewerkt." Milieuzone goederenvervoer

Het Actieplan Goederenvervoer voorziet in een milieuzone en in de uitwerking van diverse alternatieve manieren van distributie. Het gebied binnen de Ring A10, ten zuiden van het IJ, wordt een milieuzone voor vrachtverkeer. Een aantal bedrijventerreinen wordt daarvan uitgezonderd omdat het vrachtverkeer daarvan niet of nauwelijks in relatie tot de stad staat. Vanaf 1 oktober 2008 worden in deze zone alleen nog vrachtauto's toegestaan met minimaal Euro 2 norm dieselmotor en roetfilter. Vanaf 2010 worden de milieueisen voor het vrachtverkeer verhoogd: minimaal Euro IV voor een dieselmotor en Euro III voor een dieselmotor met roetfilter niet ouder dan acht jaar. Deze maatregelen leveren een vermindering van de uitstoot van vervuilende stoffen op van 15% in 2010 ten opzichte van 2005.

Over de invoering van de milieuzone heeft de gemeente Amsterdam eind 2007 een convenant getekend met Transport en Logistiek Nederland, Verladersorganisatie EVO en Ondernemersvereniging ORAM. Zowel de Kamer van Koophandel als het Milieucentrum Amsterdam hebben hieraan hun steun betuigd. De handhaving van de zone vindt eerst plaats door de inzet van buitengewone opsporingsambtenaren. Vanaf 2009 worden hiervoor ongeveer 60 camera's gebruikt.

Naast de milieuzone voor vrachtverkeer wordt samen met de transportsector een kwaliteitsnet ontwikkeld: een netwerk van verbindingen voor betere doorstroming van het vrachtverkeer. Hierdoor blijven de belangrijkste economische centra goed bereikbaar. Daarnaast worden andere manieren van bevoorraden onderzocht en uitgewerkt. Gedacht wordt aan vervoer van goederen per boot en fiets en efficiënter bevoorraden door straatmanagement. Het vrachtvervoer per tram wordt momenteel al voorbereid door het bedrijf CityCargo dat in 2007 een concessie heeft gekregen om gebruik te maken van het tramnet voor vrachtvervoer per tram.

Voor bestelauto's gaat Amsterdam het landelijke convenant volgen dat momenteel bij de rijksoverheid wordt voorbereid. Dat zou betekenen dat bestelauto's van ongeveer het bouwjaar 2000, die meer emissie hebben dan de Euro 2 norm, de milieuzone niet in mogen. Milieuzone personenauto's

Vanaf eind 2009 gaat de milieuzone ook gelden voor de meest vervuilende bestelauto's en personenauto's. Het gaat om personenauto's op benzine en LPG van vóór 1992 en personenauto's op diesel zonder roetfilter.

Wethouder Herrema: "De milieuzone vraagt ook een bijdrage aan de autobezitters die een vervuilende auto hebben. Daarom biedt de gemeente een sloopregelingvoor oude vuile auto's waarbij plaatsing van een roetfilter niet meer mogelijk is. Daarnaast investeren we flink in autodelen om het gebruik daarvan te stimuleren. Wat mij betreft wordt elke Amsterdamse straat een autodeelstraat."

De sloopsubsidie is voor mensen die binnen de Ring A10 wonen en een auto hebben die de milieuzone niet meer in zal mogen. Het betreft een bijdrage, onder bepaalde voorwaarden, die varieert van EUR 500 voor benzine- en LPG-auto's, EUR 1000 voor diesels en EUR 1500 voor bestelauto's. Voor het plaatsen van een roetfilter op dieselauto's geeft het ministerie van VROM subsidie.

Parkeertarieven

Bij de parkeertarieven wordt het vastgestelde beleid gevolgd. In 2010 zullen de tarieven niet verhoogd worden, maar zal alleen een inflatiecorrectie volgen.

De belangrijkste nieuwe maatregelen per 1 januari 2009 zijn: * Aangepaste tariefsgebieden.
* Hogere tarieven in een aantal gebieden in en rond het centrum. * Langer betalen. Tarieven gelden binnen de Ring A10 van maandag t/m zaterdag, van ten minste 09.00 tot 21.00 uur (nu tot 19.00 uur).

Er komt dus geen algemene verhoging meer van de parkeertarieven naar het A-tarief van EUR 4,00 in het hele gebied binnen de Ring A10, zoals vorig jaar in de discussienotitie werd voorgesteld. Er is gekozen voor het geleidelijk laten stijgen van de tarieven van de ring A10 naar het centrum. Op deze manier parkeert men de auto eerder bij een P+R aan de ring dan in het stadshart en worden er minder autokilometers in de stad gereden wat zorgt voor veel minder uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide. Ook zal hierdoor het aantal korte autoritten van minder dan vijf kilometer door bewoners - een belangrijke oorzaak van de vervuiling - verminderen.

Op de bedrijventerreinen Schinkel, Mercuriushaven/Sloterdijk-Noord en Overamstel wordt betaald parkeren ingevoerd. Het oorspronkelijke voorstel van het college is de invoering van het instaptarief (90 cent). Het bedrijfsleven pleit voor het dubbeltjestarief. Het college is bereid hierin mee te gaan en dit in de nadere uitwerking van de plannen te verwerken. Het bedrijfsleven maakt zich tevens zorgen over de economische effecten van tariefsverhogingen in de Frederik Hendrikbuurt, Da Costabuurt en Oosterparkbuurt. Het college is bereid in deze gebieden een beperkte verhoging tot 3 Euro te overwegen, mits er elders compenserende tariefsmaatregelen worden genomen, waardoor het totaaleffect van de tariefsmaatregel gelijk blijft. Bij deze afweging worden zowel de milieueffecten als de economische effecten in deze gebieden betrokken.

Alternatieven wijzen van vervoer

Naast deze maatregelen om de vuilste auto's te weren en de automobiliteit te verminderen worden ook alternatieven gestimuleerd:

1. Openbaar vervoer

Het reizen met het openbaar vervoer wordt gestimuleerd door: * verruiming van de dienstregeling op belangrijke lijnen tot 01.00 uur `s nachts;
* verbetering van de bereikbaarheid van P+R met OV; * OV-arrangementen voor het bedrijfsleven, zodat werknemers en klanten beter met openbaar vervoer kunnen reizen; * meer frequente verbindingen op belangrijke OV routes; * gratis verstrekken van een OV-abonnement bij inleveren van de parkeervergunning;
* proefabonnementen OV voor nieuwe inwoners;
* abonnementen voor drie dagen in de week voor parttimers.

2. Uitbreiding P+R

Daarnaast wordt het aantal P+R parkeerplaatsen uitgebreid van 1100 naar 5000. Op de P+R voorzieningen kan voor EUR 6,- 24 uur worden geparkeerd en kan men gratis met het OV naar het centrum. Binnen vijf jaar moeten overal langs de Ring A10 goede P+R voorzieningen opvang bieden, zodat veel minder mensen met de auto de stad in rijden. Een goede aansluiting op het openbaar vervoer wordt een garantie.

3. Overige maatregelen personenverkeer
* Voorrang schone auto bij verlenen parkeervergunning: Eigenaren van milieuvriendelijke auto's (die bijvoorbeeld voldoen aan de Euro 6 norm) krijgen vanaf begin 2009 voorrang bij het aanvragen van een parkeervergunning.
* Schone auto's gaan minder betalen: Zodra landelijke wetgeving het toelaat gaat de eigenaar lagere parkeertarieven en vergunningtarieven betalen naarmate de auto schoner is. De eigenaar van een vuile auto betaalt juist meer. * Autodelen: De gebruiker van een deelauto gebruikt de auto minder snel dan de eigenaar van een auto, vooral voor korte ritten. Autodeelorganisaties krijgen subsidie, een aantal abonnementen wordt vergoed en er komen meer parkeerplaatsen en parkeervergunningen voor deze auto's.
* Stimuleren Fiets: Vanaf 31 maart 2008 kan er gratis geparkeerd worden in Lockerstallingen. De komende jaren wordt er gewerkt aan: vrijliggende fietspaden, verbeterde doorstroming, extra stallingruimte, uitbreiding en promotie van de OV-fiets, fietsdiefstalpreventie en verbetering van de verkeersveiligheid. * Vervoersarrangementen: Bedrijven en publiektrekkende organisaties moeten alternatief vervoer kunnen aanbieden zodat werknemers en bezoekers minder vaak met de auto gaan. De gemeente gaat samen met bedrijven, instellingen en vervoerders vervoersarrangementen ontwikkelen als alternatief voor woon-werkverkeer. * Boodschappendienst: Boodschappen doen is een van de belangrijke motieven voor korte ritten binnen de Ring A10. Bezorgdiensten zijn een goed alternatief voor de auto bij het doen van boodschappen. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer 20% van regelmatige autogebruikers meer gebruik wil maken van bezorgdiensten als hiervoor meer mogelijkheden zijn.

Inspraak

Van 20 februari tot 3 april kan iedereen zijn of haar inspraakreactie op de plannen geven. De plannen zijn te vinden op: www.gezondelucht.amsterdam.nl. Ook zijn de plannen in te zien bij het Voorlichtingsloket van het stadhuis, Amstel 1. Iedereen kan zijn of haar zienswijze mailen naar:
inspraakvoorranggezondestad@ivv.amsterdam.nl en inspraakgoederenvervoer@ivv.amsterdam.nl of per post naar: Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, Postbus 95089, 1090 HB Amsterdam.

Op zaterdag 15 maart is er van 12.00 tot 16.00 uur een inspraakmiddag met informatiemarkt in de Zuiderkerk, Zuiderkerkhof 72 (bij de Jodenbreestraat).

Pb-030

Meriam Juthan, woordvoerder wethouder Vos,

Annelies van Dijk, woordvoerder wethouder Herrema,