AutoRai

Wereldpremière van de 500 Abarth

(2/20/2008)
Genève markeert het debuut van de 500 Abarth die vanaf juli op de markt komt via een exclusief Abarth-netwerk. De auto is ontwikkeld door het Fiat Group Automobiles Style Centre in dezelfde geest als die van de legendarische 500 Abarths uit de jaren zestig. De auto die aan de buitenkant klein, wendbaar en compact toont, maar onderhuids het beste biedt wat momenteel op het gebied van techniek, veiligheid en technologie leverbaar is.

En voor mensen met een assertief karakter, die net als Carlo Abarth van uitdaging houden, kan de kleine Abarth ook worden geleverd in een race-outfit, de 500 Abarth SS Assetto Corsa, ontwikkeld voor klanten die hun kwaliteiten ook eens willen tonen op het circuit.

De sterke punten van de nieuwe auto
Gedachtig het gezegde dat geldt voor Abarths uit de jaren zestig (âklein maar dapperâ) belooft de 500 Abarth een kleine auto te zijn met enorme prestaties. De auto op de show van Genève is uitgerust met een Fire 1.4 16v Turbo benzinemotor die maximaal 135 pk (99 kW) levert bij 5.000 tpm en een maximaal koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de âSportâ modus. In de stand âNormalâ is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Daardoor wordt de auto veiliger en nog leuker om mee te rijden wanneer het gaspedaal wordt gevloerd.

Agressieve functionele styling
Volledig in Abarth-traditie zorgt de styling van de 500 Abarth voor het verbeteren van de prestaties van de auto. Het beste bewijs voor deze stilistische benadering is zichtbaar door de speciale aandacht voor de aerodynamica en de functionaliteit van bepaalde elementen. Vergeleken met het basismodel wordt de aerodynamica van de 500 Abarth geoptimaliseerd door de verlenging van het dak met een grote spoiler, alsmede een betere luchtgeleiding onder de auto door de gewijzigde achterbumper.

Deze twee elementen, de spoiler en de diffuser, zorgen ervoor dat de lucht-weerstand afneemt en de grip verder verbetert. De luchtinlaten in de voorbumper zorgen voor een sportieve uitstraling en voor een betere koeling van de twee intercoolers aan de zijkanten. Aan de achterkant vallen de uitlaatpijpen links en rechts op.

De zijskirts verlenen de auto aan de zijkant een horizontaler profiel en dragen bij aan een lagere luchtweerstand. Maar vooral de voorkant geeft duidelijk aan dat de 500 Abarth de uitrusting heeft van een echte sportwagen: de combinatie van luchtinlaten bestaat uit ondermeer een centrale opening die groter is dan bij het basismodel en met een grotere sleuf (boven de kentekenplaat). De luchtinlaten, symmetrisch gepositioneerd aan de zijkanten van de bumper, corresponderen exact met de positie van de twee identieke intercoolers. Deze zijn zichtbaar door de inlaatopeningen en zorgen voor een goede luchtstroom.

Aan de voorkant is extra ruimte gecreëerd voor de turbo, waardoor de 500 Abarth âen profileâ meer geprononceerd is. Deze uitstraling is in perfecte harmonie met de traditie van Abarth en doet denken aan de 850 TC en de 1000 TC, waar de luchtinlaatopeningen aan de buitenzijde waren bevestigd en karakteristiek waren voor het merk. De voorplaat verschilt van die van de Fiat 500, omdat hij uit één geheel is gemaakt. Het logo van Abarth wordt voor het eerst zonder chroom afgebeeld en is bevestigd op een geperforeerd deel, dat dienst doet als een extra luchtinlaat. De Abarth-schildjes op de zijkanten zijn âdoorboordâ door een driekleurige pijl, zoals bij de Abarth 595 en 695 uit de jaren zestig, symbolisch voor het race-imago van het merk.

De 16â en 17â wielen komen in verschillende stijlen: van meerspaaks velgen tot meerdelige wielen, een duidelijke verwijzing naar de gesmede wielen uit de â70 jaren.

âRacingâ interieurs voor extreem rijgenot.
Binnenin de cockpit van de 500 Abarth bevindt zich een speciaal instrumentarium dat is afgeleid van het Fiat model, maar dat is aangevuld met een analoge meter voor de turbodruk. Ook laat een LED-indicator het beste schakelmoment zien. Het instrumentarium met sportieve wijzerplaten wordt tegen lichtinval beschermd door een overkapping. Het driespakige stuurwiel heeft een afgeplatte onderkant voor meer ruimte en is ook verstelbaar. De aluminium pedalen hebben een racy look, net als de met leer afgewerkte versnellingspook. Hetzelfde geldt voor de stoelen, die met de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteun uit één geheel bestaan. Ze zijn afgewerkt met stoffen in diverse kleurcombinaties. Ook is leder in rood of zwart leverbaar. De hemel en de zijpanelen zijn in zwart uitgevoerd voor een nog technischere en sportievere uitstraling van het interieur.

500 Abarth specificaties

Motor

* 4 cilinders in lijn, 4 kleppen per cilinder, 1.368 cc;
* Motorvermogen: 99 kW (135 pk) bij 5.500 tpm;
* Maximum koppel in SPORT stand: 206 Nm bij 3.000 tpm;
* âDrive-by-wireâ gasbediening zonder mechanische verbinding;
* Turbodruk door een IHI variabele geometrische turbo.

Transmissie

* 5-versnellingsbak;

* Dubbele stangenbediening

Ophanging en besturing

* MacPherson layout met voor een anti-roll bar;
* Achter een torsie-as en een anti-roll bar;
* Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging met SPORT stand;

Remmen

* Zwevende ZPH 4.1.2 remklauwen voor, doorsnee zuiger 54 mm;
* Geventileerde remschijven voor, diameter 284 x 22 mm;
* Zwevende CII 34 remklauw achter, doorsnee zuiger 34 mm.
* Dichte remschijven achter, diameter 240 x 11 mm.

Wielen

* Standaard: lichtaluminium wiel 6.5â x 16â - Banden: 195/45 R16â
* Optioneel: lichtaluminium wiel 7â x 17â - Banden: 205/40 R17

Fiat 500 Abarth: een geschiedenis van successen en records

De roots van de nieuwe 500 Abarth gaan ver terug in de autosportgeschiedenis naar de jaren â60. Een korte voorgeschiedenis over de voorganger van de auto die in Genève wordt getoond.

Het begon allemaal in juli 1957 met de lancering van de âNuova 500â, de auto die werd ontwikkeld door Dante Giacosa en die werd aangedreven door een tweecilinder motor (inhoud 479 cc) met een maximum vermogen van 13 pk. De topsnelheid bedroeg 85 km/u. Carlo Abarth werd verliefd op deze kleine Fiat en zag onmiddellijk het autosport-potentieel. Hij was overtuigd dat deze auto met de nodige tuning een erg snelle kleine auto zou kunnen worden. Hij liet de originele cilinderinhoud ongewijzigd, maar verhoogde de compressieverhouding (van 6,55:1 naar 8,7:1) en monteerde een Weber 26 IMB carburateur en een speciale Abarth-uitlaat. Hierdoor steeg het motorvermogen naar 20 pk en na enige verdere ingrepen naar 23 pk.

Op 15 oktober 1957 maakten enkele identieke autoâs hun opwachting op het circuit van Monza om het potentieel van de âAbarth treatmentâ te demonstreren.

De vermogenstoename en de speciale Abarth-editie van de âNuova 500â hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van het standaardmodel. Datzelfde jaar verschenen twee versies van de nieuwe Fiat: de â500 Coupeâ Zagato en de â500 Coupeâ Pininfarina. Met het eerste type won Abarth in 1958 de 500 cc klasse in het Italiaanse racekampioenschap. Datzelfde jaar wilde Carlo Abarth bewijzen dat de âNuova Fiat 500â ook een enorm uithoudingsvermogen had. Voorzien van meer motorvermogen (26 pk) en een topsnelheid van 118 km/u reed de kleine Fiat, met het logo van de schorpioen voorop, de geschiedenisboeken in. In zeven dagen en zeven nachten legde de Fiat een afstand af van 18.186 kilometer met een gemiddelde snelheid van 108 km/u. Hierbij werden zes internationale records gebroken:
* in vier dagen 10.457 km met een gemiddelde snelheid van km/u;
* in vijf dagen 12.933 km met een gemiddelde snelheid 108,2 km/u;
* 15.000 km in 139 uur16â 33â bij een gemiddelde snelheid van 107,6 km/u;

* in zes dagen 15.530 km bij een gemiddelde snelheid van 107,8 km/u;
* 10.000 mijl in 149 uur 09â 29â bij een gemiddelde snelheid van 107,8 km/u;

* in zeven dagen 18.186 km bij een gemiddelde van 108,2 km/u.

Met deze succesreeks toonde Carlo Abarth aan, dat het mogelijk was om op basis van kleine autoâs heuse raceautoâs te bouwen, onder het motto: klein maar dapper. Vervolgens volgden de jaren zestig, waarin het merk met de schorpioen vele hoogte-punten beleefde, zowel op de circuits als op de openbare weg.

In 1963 wilde Carlo Abarth, van nature een technicus en innovator, de nieuwe â500â nog sneller maken, dus vergrootte hij de cilinderinhoud naar 595 cc, resulterend in een motorvermogen van 27 pk. Mede dankzij de montage van een Solex C28 PBJ carburateur passeerde de Fiat 500 Abarth de 120 km/u grens.

Enkele maanden na de introductie van de â595â bracht de fabriek in Corso Marche de âconversion boxâ op de markt, met alle onderdelen om van de Fiat Nuova 500 een Abarth 595 te maken, zowel technisch als uiterlijk.

Het jaar 1964 begon voor de Corso Marche-fabriek met de presentatie van de Fiat Abarth â595 SSâ, een nog krachtiger versie van de â595â. Deze kleine âbomâ ontwikkelde 32 pk en had een topsnelheid van ruim 130 km/u. Dit type had het âSSâ-logo op het front en de achterzijde, alsmede de aanduiding âesse esseâ op het dashboard.

De laatste versie van de â595â was de â595 SS Competizioneâ, met een breder wielspoor, bredere banden, uitgebouwde wielkasten, een motorvermogen van 34 pk en een topsnelheid van 130 km/u.