Nieuwe Audi A4 Avant: sportief, ruim en elegant
(2/20/2008)
De Audi A4 Avant viert op de autotentoonstelling van Genève zijn
wereldpremière. Zijn vormgeving is evenals zijn weggedrag uitermate
dynamisch en daarbij heeft hij de grootste bagageruimte in zijn
klasse. De bouw- en afwerkingskwaliteit zijn van het bekende hoge
Audi-niveau. Bij de marktintroductie in mei zijn twee benzine- en
TDI-motoren beschikbaar. Allemaal zijn ze krachtiger en zuiniger dan
hun voorgangers.
De nieuwe Audi A4 Avant valt direct op door zijn sportieve lijn.
Vergeleken met zijn voorganger heeft hij een langere wielbasis en een
kortere overhang vóór. Daarbij heeft hij een lange motorkap en
schuin aflopende D-stijlen. Dat verleent de 4,70 meter lange A4 Avant
coupéachtige proporties. Het ruimteaanbod van de nieuwe A4 Avant is
riant. De bagageruimte heeft normaal al een inhoud van 490 liter en
door de achterbank in zijn geheel neer te klappen is dat uit te
breiden tot 1.430 liter. In de bagageruimte bevinden zich handige
extraâs zoals een draaibare laadvloer en een afdekzeil dat eenvoudig
naar boven kan worden bewogen. Optioneel zijn een skiluik, elektrische
bediening van de achterklep en een systeem waarmee bagage kan worden
vastgezet. Het interieur van de A4 Avant is ruim en licht, de
afwerkingskwaliteit is van het hoogste niveau en alle componenten zijn
logisch en intuïtief te bedienen.
Ingebakken dynamiek
De dynamiek van de Audi A4 Avant zit hem ook in het nieuwe onderstel
waarin veel aluminium componenten zijn verwerkt. De voorwielophanging
is van het type multilink. Achter maakt de A4 Avant gebruik van een
onafhankelijke trapezium-link ophanging, die ook in de A6 en A8 wordt
toegepast. Voor extra dynamiek is er het optionele Audi drive select.
Dit maakt het mogelijk om de 'setting' van motor, versnellingsbak en
vering/demping te variëren van comfortabel tot extra sportief. Ook
Audi dynamic steering is optioneel. Dit systeem past de overbrenging
van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid en de instelling
van Audi drive select. Door de nauwe 'samenwerking' met het ESP kunnen
over- of onderstuurreacties bovendien in de kiem worden gesmoord.
Minder verbruik
Bij de verkoopstart in mei zijn vier motoren met directe inspuiting
beschikbaar. Het benzinegamma bestaat uit de 1.8 TFSI (118 kW/160 pk)
en de 3.2 FSI V6 met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van
330 Nm. Het dieselprogramma start met de 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320
Nm). In een later stadium volgt ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk. De
topdiesel is de 3.0 TDI V6. Deze levert een vermogen van 176 kW/240 pk
en een koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 t/min). Alle dieselmotoren
hebben standaard een dieselpartikelfilter. De efficiency van de nieuwe
motoren komt vooral tot uiting in de verbruikcijfers. Bij de
benzinemodellen liggen die gemiddeld 12% lager dan die van de
voorgangers en de TDI-modellen zijn 9% zuiniger. De 3.2 FSI en de 3.0
TDI hebben standaard quattro vierwielaandrijving.
Informatie over uitvoeringspecificaties en prijzen volgt voorafgaand
aan de marktintroductie in mei.
AutoRai