AutoRai

Nieuwe Audi A4 Avant: sportief, ruim en elegant

(2/20/2008)
De Audi A4 Avant viert op de autotentoonstelling van Genève zijn wereldpremière. Zijn vormgeving is evenals zijn weggedrag uitermate dynamisch en daarbij heeft hij de grootste bagageruimte in zijn klasse. De bouw- en afwerkingskwaliteit zijn van het bekende hoge Audi-niveau. Bij de marktintroductie in mei zijn twee benzine- en TDI-motoren beschikbaar. Allemaal zijn ze krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers.

De nieuwe Audi A4 Avant valt direct op door zijn sportieve lijn. Vergeleken met zijn voorganger heeft hij een langere wielbasis en een kortere overhang vóór. Daarbij heeft hij een lange motorkap en schuin aflopende D-stijlen. Dat verleent de 4,70 meter lange A4 Avant coupéachtige proporties. Het ruimteaanbod van de nieuwe A4 Avant is riant. De bagageruimte heeft normaal al een inhoud van 490 liter en door de achterbank in zijn geheel neer te klappen is dat uit te breiden tot 1.430 liter. In de bagageruimte bevinden zich handige extraâs zoals een draaibare laadvloer en een afdekzeil dat eenvoudig naar boven kan worden bewogen. Optioneel zijn een skiluik, elektrische bediening van de achterklep en een systeem waarmee bagage kan worden vastgezet. Het interieur van de A4 Avant is ruim en licht, de afwerkingskwaliteit is van het hoogste niveau en alle componenten zijn logisch en intuïtief te bedienen.

Ingebakken dynamiek
De dynamiek van de Audi A4 Avant zit hem ook in het nieuwe onderstel waarin veel aluminium componenten zijn verwerkt. De voorwielophanging is van het type multilink. Achter maakt de A4 Avant gebruik van een onafhankelijke trapezium-link ophanging, die ook in de A6 en A8 wordt toegepast. Voor extra dynamiek is er het optionele Audi drive select. Dit maakt het mogelijk om de 'setting' van motor, versnellingsbak en vering/demping te variëren van comfortabel tot extra sportief. Ook Audi dynamic steering is optioneel. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid en de instelling van Audi drive select. Door de nauwe 'samenwerking' met het ESP kunnen over- of onderstuurreacties bovendien in de kiem worden gesmoord.

Minder verbruik
Bij de verkoopstart in mei zijn vier motoren met directe inspuiting beschikbaar. Het benzinegamma bestaat uit de 1.8 TFSI (118 kW/160 pk) en de 3.2 FSI V6 met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm. Het dieselprogramma start met de 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm). In een later stadium volgt ook een 2.0 TDI met 125 kW/170 pk. De topdiesel is de 3.0 TDI V6. Deze levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 t/min). Alle dieselmotoren hebben standaard een dieselpartikelfilter. De efficiency van de nieuwe motoren komt vooral tot uiting in de verbruikcijfers. Bij de benzinemodellen liggen die gemiddeld 12% lager dan die van de voorgangers en de TDI-modellen zijn 9% zuiniger. De 3.2 FSI en de 3.0 TDI hebben standaard quattro vierwielaandrijving.

Informatie over uitvoeringspecificaties en prijzen volgt voorafgaand aan de marktintroductie in mei.