* Nuon onderzoekt energiebewustzijn in negen regio's
Nuon onderzoekt energiebewustzijn
20 feb 2008 | Amsterdam Amsterdammers vinden zichzelf energiebewust, gedrag
wijst anders uit
Uit onderzoek van Nuon naar het energie- en milieubewustzijn in negen
regio's in Nederland blijkt dat inwoners van de regio Amsterdam het
meeste belang hechten aan het milieu en milieuproblematiek. Tachtig
procent van de Amsterdammers vindt dit belangrijk, tegen zeven op tien
Nederlanders landelijk. Nuon wil met dit onderzoek inzicht krijgen in
de verschillen in energie- en milieubewustzijn van inwoners van de
negen plaatsen waar een Nuon Energiewinkel is gevestigd. De
Energiewinkel Amsterdam is geopend op 24 september 2007 aan de
Spaklerweg 20. Klanten kunnen er met alle vragen op het gebied van
energie en warmte terecht.
In het onderzoek is niet alleen gekeken naar het energie- en
milieubewustzijn van de inwoners van de regio, maar ook naar het
gedrag. In de praktijk blijken Amsterdammers daarin minder hoog te
scoren dan gemiddeld. Zo blijft de tv vaker op stand-by staan en sluit
men deuren minder vaak om energie (warmte) te besparen. Opvallend is
het kleine aandeel Amsterdammers dat rekening houdt met dag- en
nachtstroom. Wel laten zij vaker de auto staan, maar dat kan ook met
de parkeerproblematiek te maken hebben.
Amsterdam keeps it cool
In een gemiddelde Amsterdamse woning zijn vier op de tien lampen
spaarlampen. Alleen in Enschede is het aandeel spaarlampen hoger,
namelijk 42 procent. Qua temperatuur in huis denkt de gemiddelde
Amsterdammer aan het milieu. Met een gemiddelde temperatuur van 18,7
graden Celsius overdag en 13,9 's nachts is het in Amsterdamse
woningen het koelst van de negen onderzochte regio's (gemiddeld 19,3
graden Celsius overdag en 14,9 graden 's nachts).
Nuon Energiewinkel
Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de verschillen in
energie- en milieubewustzijn en het gedrag in en om de negen
vestigingsplaatsen van de Nuon Energiewinkel. De Energiewinkel
Amsterdam is geopend op 24 september 2007.
De Nuon Energiewinkel biedt alles op het gebied van warmte, energie en
energie besparen, zoals spaarlampen, designradiatoren, thermostaten,
HR-ketels en isolatie. Dit alles gecombineerd in een persoonlijk
advies voor de woning, tot aan installatie en service en onderhoud
toe. Ook heeft de Energiewinkel de nieuwste gadgets op het gebied van
energie en energiebesparing, zoals stand-by killers, dimbare
spaarlampen en producten op zonne-energie. De Energiewinkel is geopend
voor iedereen, ook voor mensen die (nog) geen klant van Nuon zijn.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 2.000 respondenten in negen
regio's in Nederland (Amsterdam, Baarn, Alkmaar, Nijmegen, Enschede,
Zwolle, Groningen, Beek en Leiderdorp) door onderzoeksbureau Blauw
Research in de periode van 28 november tot 9 december 2007.
Over Nuon
Nuon is een ambitieuze energieonderneming die met ruim 10.000
medewerkers 2,6 miljoen consumenten en organisaties bedient in
Nederland, België en Duitsland. Nuon produceert, transporteert en
levert elektriciteit, gas, warmte en koude, en handelt in energie op
de belangrijke internationale markten. Ook biedt Nuon aanvullende
diensten en technische innovaties aan bedrijven en consumenten. Nuon
streeft daarbij naar een betrouwbare, duurzame en betaalbare
energievoorziening.
Met een omzet van 5,6 miljard euro in 2006 heeft Nuon een
vooraanstaande positie in de Nederlandse energiemarkt. De aandelen
zijn in handen van lokale en regionale overheden.
Meer informatie of onderzoeksgegevens
Nuon Mediarelaties
Telefoon: 020 597 42 00,
E-mail: mediarelaties@nuon.com
* Melanie Poort
Nuon