Nuon


* Nuon onderzoekt energiebewustzijn in negen regio's

Nuon onderzoekt energiebewustzijn

20 feb 2008 | Amsterdam Amsterdammers vinden zichzelf energiebewust, gedrag wijst anders uit

Uit onderzoek van Nuon naar het energie- en milieubewustzijn in negen regio's in Nederland blijkt dat inwoners van de regio Amsterdam het meeste belang hechten aan het milieu en milieuproblematiek. Tachtig procent van de Amsterdammers vindt dit belangrijk, tegen zeven op tien Nederlanders landelijk. Nuon wil met dit onderzoek inzicht krijgen in de verschillen in energie- en milieubewustzijn van inwoners van de negen plaatsen waar een Nuon Energiewinkel is gevestigd. De Energiewinkel Amsterdam is geopend op 24 september 2007 aan de Spaklerweg 20. Klanten kunnen er met alle vragen op het gebied van energie en warmte terecht.

In het onderzoek is niet alleen gekeken naar het energie- en milieubewustzijn van de inwoners van de regio, maar ook naar het gedrag. In de praktijk blijken Amsterdammers daarin minder hoog te scoren dan gemiddeld. Zo blijft de tv vaker op stand-by staan en sluit men deuren minder vaak om energie (warmte) te besparen. Opvallend is het kleine aandeel Amsterdammers dat rekening houdt met dag- en nachtstroom. Wel laten zij vaker de auto staan, maar dat kan ook met de parkeerproblematiek te maken hebben.

Amsterdam keeps it cool

In een gemiddelde Amsterdamse woning zijn vier op de tien lampen spaarlampen. Alleen in Enschede is het aandeel spaarlampen hoger, namelijk 42 procent. Qua temperatuur in huis denkt de gemiddelde Amsterdammer aan het milieu. Met een gemiddelde temperatuur van 18,7 graden Celsius overdag en 13,9 's nachts is het in Amsterdamse woningen het koelst van de negen onderzochte regio's (gemiddeld 19,3 graden Celsius overdag en 14,9 graden 's nachts).

Nuon Energiewinkel

Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de verschillen in energie- en milieubewustzijn en het gedrag in en om de negen vestigingsplaatsen van de Nuon Energiewinkel. De Energiewinkel Amsterdam is geopend op 24 september 2007.

De Nuon Energiewinkel biedt alles op het gebied van warmte, energie en energie besparen, zoals spaarlampen, designradiatoren, thermostaten, HR-ketels en isolatie. Dit alles gecombineerd in een persoonlijk advies voor de woning, tot aan installatie en service en onderhoud toe. Ook heeft de Energiewinkel de nieuwste gadgets op het gebied van energie en energiebesparing, zoals stand-by killers, dimbare spaarlampen en producten op zonne-energie. De Energiewinkel is geopend voor iedereen, ook voor mensen die (nog) geen klant van Nuon zijn.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 2.000 respondenten in negen regio's in Nederland (Amsterdam, Baarn, Alkmaar, Nijmegen, Enschede, Zwolle, Groningen, Beek en Leiderdorp) door onderzoeksbureau Blauw Research in de periode van 28 november tot 9 december 2007.

Over Nuon

Nuon is een ambitieuze energieonderneming die met ruim 10.000 medewerkers 2,6 miljoen consumenten en organisaties bedient in Nederland, België en Duitsland. Nuon produceert, transporteert en levert elektriciteit, gas, warmte en koude, en handelt in energie op de belangrijke internationale markten. Ook biedt Nuon aanvullende diensten en technische innovaties aan bedrijven en consumenten. Nuon streeft daarbij naar een betrouwbare, duurzame en betaalbare energievoorziening.

Met een omzet van 5,6 miljard euro in 2006 heeft Nuon een vooraanstaande positie in de Nederlandse energiemarkt. De aandelen zijn in handen van lokale en regionale overheden.

Meer informatie of onderzoeksgegevens

Nuon Mediarelaties
Telefoon: 020 597 42 00,
E-mail: mediarelaties@nuon.com

* Melanie Poort